گذری بر مسجد تاریخی صاحب الامر تبریز؛

ظهر بهاری، حسی ناشناخته و مسجد ثقه الاسلام

تبریز- حسی شگفت انگیز ما را از موزه قرآن و کتابت به سمت خود کشاند تا در مامن آرام، مطبوع و صمیمی مسجد تاریخی صاحب الامر(ثقه الاسلام) از همه دلبستگی هایمان رها شویم و با چند رکعت شوق نیایش دل را به آستان حضرت دوست بسپاریم.
کد خبر: ۹۵۰۱۱۲۴
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

خبرگزاری بسیح، رقیه غلامی؛ نسیمی که همراه با آفتاب ظهر آغازین روزهای بهار و ماه رمضان از پنجره مسجد می تابد چونان امیدی که از کورسویی به درونم منعکس شده باشد دلتنگی هایم را کنار هم ردیف می کرد همچو حسی ناشناخته و دلچسب که حلاوت خاصی داشت و همین حس زیبا به اتفاق دوستان ما را از موزه قرآن و کتابت به سمت خود کشید.

موزه قرآن و کتابت در کنار مسجد صاحب الامر(عج) یا همان ثقه الاسلام فعلی قرار دارد با طاقی بلند و گنبدی شکل با حجاری های زیبا، منقوش به گل و بوته و در طرح های اسلیمی و ختایی که نسخ خطی قرآن مربوط به دوره های مختلف تاریخ به خصوص دستخط منسوب به امام رضا(ع) بر روی پوست آهو و قطعات زیبای خوشنویسان بنام ایران نیز در میان ویترین های شیشه ای آن به زیبایی چشم هر بیننده ای را متحیر می ساخت.

ظهر بهاری، حسی ناشناخته و مسجد ثقه الاسلام

در میان موزه قلمدان های کاغذی منقش و لاک کاری شده با گل بوته هایش و ظروف چینی، سفالی و برنجی مزین به آیات قرآنی و پلاک های نقره ای منقوش به اوراد و ادعیه بر روی درب ورودی دل از انسان می ربود اما با این همه وصف و دل انگیزی که پنجره های رنگی اش با خنکای درونش در این ظهر گرم بیشتر مجذوبمان می ساخت نتوانست پای بندمان کند و ناخودآگاه با همان حس که به حسی ناشناخته و شیرین نامش نهادیم به مامن مسجد ثقه الاسلام پناه آوردیم.

ظهر بهاری، حسی ناشناخته و مسجد ثقه الاسلام

از قدیم همیشه مسجد جای امن و پناهگاه همه دلدادگان و غریبان و درماندگان و محل مشورت و اتخاذ تصمیمات مهم بوده است و این نکته را نه فقط در کتاب ها خوانده و از نقل ها شنیده باشیم که به وضوح ظهور این امر در دوران پیش از انقلاب اسلامی و در زمان دوران دفاع مقدس نمود واقعی خود را نشان داد.

اما با این همه امروز مسجد فقط برای نمازگزاردن اختصاص یافته است، آن هم برای نماز مغرب و عشاء و صرفا برای برگزاری مراسم ختم درگذشتگان و تنها در ماه مبارک رمضان است که نماز ظهر و عصر در مساجد برگزار می شود و مردم برای برگزاری مراسم های بزرگ میلاد و یا از این دست که می باید شرح و حال جامعه از تریبون مساجد به گوش مردم رسد در تنگنا و کلنجار رفتن با برخی از متولیان مسجد هستند.

و امروز این حس خوب که حسی شگفت انگیزی برای ما بود ما را از موزه به سمت خود کشاند تا در مامن آرام، مطبوع و صمیمی آن از همه دلبستگی هایمان رها شویم و با چند رکعت شوق نیایش دل را به آستان حضرت دوست بسپارم.

ظهر بهاری، حسی ناشناخته و مسجد ثقه الاسلام

شگفت انگیز این که متولیان مسجد نیز بر خلاف متولیان دیگر مساجد با رویی گشاده و مهربان از ما استقبال کردند و همین امر موجب شد تا در حریم امن مسجد صاحب الامر(عج) که روایت است ایشان روزی در این مسجد نماز می گزاردند لحظه های ظهر تابستان گرم خود را به خنکای روح نوازش بسپاریم.

ظهر بهاری، حسی ناشناخته و مسجد ثقه الاسلام

یکی از متولیان مسجد نامگذاری این مسجد را به نام شهید ثقه الاسلام به دلیل اقامه نماز این مبارز در این مسجد بیان کرد و گفت: این مسجد همان مسجد شاه تهماسب است که بعدها به دلیل روایات که حضرت ولی عصر(عج) در آن نماز گذاردند به این نام معروف و مصطلح شد و موزه قرآن و کتابت نیز جزو همین مجموعه است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به نام شهید ثقه الاسلام عنوان یافت.

ظهر بهاری، حسی ناشناخته و مسجد ثقه الاسلام

ساعتی از اذان ظهر گذشته است، فضای مسجد را خوب از نظر گذراندم، فضایی بزرگ با معماری قدیمی متعلق به دوره شاه تهماسب اول صفوی که طاق های گنبدی شکل آن بر روی ستون های سنگی اش قرار گرفته و شبستان آن با نرده هایی چوبی در سه طرف مسجد زیبایی خاصی به آن بخشیده است، مسجدی که در میان شهر تبریز و در کنار مهرانه رود قرار دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها