همزمان با ولادت امام حسن(ع) و مراسم بومی سنتی گرگیعان، نمایش گرگیعان در شهرستان باوی برگزار شد.

همزمان با ولادت امام حسن(ع) و مراسم بومی سنتی گرگیعان، نمایش گرگیعان در شهرستان باوی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۰۲۴۹۳
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ گرگیعان نمایش منتخب کانون بسیج هنرمندان شهرستان باوی در دومین رویداد هنری تئاتر محیطی شب های فیروزه ای خوزستان

سمیه سلامت رابط بسیج هنرمندان در شهرستان باوی : نمایش گرگیعان که با حضور مسئول سازمان بسیج هنرمندان خوزستان سرهنگ حسین زمانی، دبیررویداد علی ارجمندنیا، داوران رویداد ساسان مددی و علی اکبر پشم فروش در محوطه ترمینال قدیم ملاثانی با حضور پراشتیاق و بی نظیر مردم اجرا شد.
سلامت در مورد گرگیعان یا قرقیعان اعلام کرد : مراسمیست سنتی که همه ساله در نیمه ماه مبارک رمضان در کشورهای حوزه خلیج فارس توسط کودکان این منطقه اجرا می‌شود. این مراسم در بین کشور‌های مختلف نام‌های متفاوتی دارد ولی هویت و شیوه اجرای همه آن‌ها به هم نزدیک است. در کشورمان و در میان خوزستانی‌هایی که این مراسم را اجرا می‌کنند.
در واقع جشن گرگیعان پیوندی میان فرهنگ‌های مختلف در خوزستان است و همبستگی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. در این جشن کودکان نقش اصلی را ایفا می‌کنند و با دل‌های پاکشان حال و هوایی دوست‌داشتنی به آن می‌بخشند. گفته می‌شود در روزگاران قدیم این مراسم به صورت بسیار ساده‌تر برگزار می‌شد. مادران در نیمه ماه رمضان شیرینی و آجیل فراهم می‌کردند و لباس‌های سنتی می‌دوختند و کودکان با پوشیدن این لباس‌ها با در دست داشتن فانوس به کوچه‌ها می‌رفتند و با خواندن سرود‌هایی از اهالی محل درخواست شیرینی و هدیه می‌کردند.
ایشان افزود : نمایش تلفیقی از ولادت امام حسن(ع) و مراسم سنتی گرگیعان توسط گروه نمایشی کانون اجرا شد که با استقبال بالای مردم روبرو شد. مردم شهرستان باوی از هنرهای نمایشی محروم هستند و در این شهرستان به ندرت نمایش های خیابانی اجرا می شود که در سالهای گذشته صرفا گروه نمایش مهجه الزهرا وابسته به بسیج هنرمندان در حوزه نمایش در شهرستان فعالیت می کرد.

سمیه سلامت نویسنده و کارگردان نمایش گرگیعان اعلام کرد : در نمایش گرگیعان علی عطیه زاده،سید حسین کوتی،کوثر سلامت،سید محمد میر علایی،سجاد عتابی،سینا عتابی،محمد وائلی،جلال عظیمی هنرنمایی کردند، سیدپیام صالحی نورپردازی،حاتم حمید،سمیه سلامت،جلال عظیمی،سجاد عتابی،سینا عتابی عوامل دکور، برادران غافلی سیستم صدا و غافلی استودیو وسام فیلمبرداری و عکاسی حضور داشتند.

سازمان بسیج هنرمندان خوزستان

ارسال نظرات