‏نقش مطالعه در تربیت نسل آینده/ "یار مهربان" در غربت

فرهنگ کتاب‌خوانی باید به‌عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه شود چراکه به گفته کارشناسان موفقیت جوامع در گرو رشد فرهنگ کتاب‌خوانی است.
کد خبر: ۹۵۱۲۱۵۰
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ کتاب و کتابخوانی یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار می‌رود. امروزه افزایش هزینه‌ها، انتشار کتاب‌های صوتی و الکترونیکی باعث شده تا این یار مهربان میهمان قفسه‌ها و ویترین مغازه‌ها  شود و در نهایت سرانه مطالعه در کشور روندی نزولی داشته باشد البته منظورمان مطالعه آزاد است که در بالابردن سطح آگاهی و فرهنگ سازی جامعه نقش بسزایی ایفا می‌کند نه مطالعه کتب درسی و آموزشی.

موضوع کتاب و کتابخوانی در کشور سال‌هاست با هشدار کارشناسان و صاحب نظران درباره سرانه مطالعه ناامیدکننده مردم همراه است؛ و متأسفانه امروزه فضای مجازی جانشین کتاب شده‌ و با ظهور تکنولوژی از جمله تلفن‌های هوشمند، کتاب در سبد خانوار ایرانی گم شده است.

یکی از لازمه‌های رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری توسعه فرهنگی است و زیربنای توسعه فرهنگی هم به مطالعه و میزان آگاهی افراد جامعه بستگی دارد. در حقیقت فرهنگ درهم تنیده با مطالعه و کتاب است و به عبارت دیگر میزان سرانه مطالعه کتاب در میزان رشد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

بنیان‌های تفکر هر جامعه‌ای بر اساس میزان مطالعه در آن شکل می‌گیرد به نحوی که با پایین آمدن آمار مطالعه و سرگرم بودن افراد در فضای مجازی، ساختارهای تفکر افراد از رشد باز می‌‌ایستند.

به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین دوران زندگی آدمی که شخصیت پایه‌ریزی و شکل می‌گیرد، دوران کودکی است. خانواده به عنوان نهاد اولیه تعلیم و تربیت، نقش بسیار تأثیرگذاری در رویکرد کودکان به مطالعه دارد، به گونه‌ای که نقش والدین و به خصوص مادر به لحاظ برخورد و ارتباط بیشتر با کودک در تقویت عادت مطالعه و ترویج کتابخوانی بی‌بدیل است؛ مهمترین و اولین قاعده برای آنکه فرزندان کتاب‌خوان داشته باشیم، این است که خود الگوی مضاعفی باشیم.

اگر فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان نهادینه شود، مطمئنا نسلی خواهیم داشت که فرزندان خود را با این فرهنگ آشنا خواهند کرد. به گفته کارشناسان کودک با مطالعه منظم به سلاح دیگری به نام قدرت حل مسئله دست می‌یابد، کودک می‌آموزد ذهنش تک بعدی پرورش پیدا نکند و برای هر چالشی در زندگی بر اساس داستان‌های متفاوتی که خوانده راه‌حلی جدید پیدا کند.

مهم‌ترین مطلبی که باید خانواده‌ها به ان توجه داشته باشند این است که کتاب‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌شود باید متناسب با شرایط سنی فرزندشان باشد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت سه ماهه تابستانی می‌طلبد که خانواده‌ها برای حضور فرزندان‌شان در کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند هرچند نباید توسعه فرهنگی را در این بخش به یک مقطع زمانی محدود کرد ولی می‌تواند اولین گام باشد؛ مسئولین حوزه فرهنگ از جمله نهاد کتابخانه‌ها، فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون فرهنگی مساجد در ایام پیش رو حداقل تلاش لازم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را به کار بگیرند و دوایی برای درد کم رونقی بازار کتاب بیاندیشند و در این راستا برنامه‌های جامع و مدونی در نظر بگیرند.

مقام معظم رهبری در باب اهمیت کتاب می فرمایند: «هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد. این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسایل ارتباط جمعی جدید و نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. کتاب روزبه روز در جامعه بشری اهمیت بیشتری پیدا می کند. ابزار های نوظهور مهم ترین هنرشان این است که مضمون و محتوای کتاب ها و خود کتاب ها را راحت و آسان منتقل کنند؛ جای کتاب را هیچ چیزی نمی گیرد.»

در کنار توسعه کتابخانه‌ها توجه به کتابفروشی‌ها نیز می‌تواند زمینه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش دهد. اگر جامعه به سمت کتابخوانی سوق پیدا کند بی‌شک سوادرسانه‌ای در میان آن جامعه افزایش پیدا کرده و به درستی می‌تواند از فضای مجازی بهره‌برداری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات