به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام فندرسکی در جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه در تالار کوثر با اشاره به صحبتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره علم، بیان کرد: معظم له میفرمایند که ما احتیاج به پیشرفت علمی داریم و این نیاز قطعی ما محسوب میشود لذا اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم تهدید دشمنان تمدنی و فرهنگی و سیاسی ما دائمی خواهد بود.
او با بیان اینکه این سخنان نشان از اهمیت پیشرفت به لحاظ علمی در کشورمان و نقش دانشگاهها در این زمینه است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت علم تاکید کرده و نگاه ایشان به نخبگان نشان از اهمیت این قشر دارد.
مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به نقش نخبگان در عرصه علم و دانش بیان کرد: نخبگان میتوانند علم را توسعه و پیشرفت دهند تا کشور به تعبیر مقام معظم رهبری به عزت و پیشرفتی برسانند که آسیب پذیری هایش کاهش یابد لذا توجه به دانشگاه اهمیت دارد.
فندرسکی با بیان اینکه توجه به دانشگاه در تدوین قوانین تمدنی و مترقی برای کشور، یک ضرورت است، بیان داشت: نقش دانشگاهها در توسعه علمی کشور بی بدیل است و دانشگاه صنعتی شاهرود نیز بر این نقش آفرینی تاکید و برنامه ریزی لازم را دارد.
رویکردها امروز در قوانین و طرحها مشخص نیست
روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت همراهی مجلس با دانشگاهها در فرایند تقنین بیان کرد: امروز یکی از خلاءهایی که در فرایندهای تقنینی در مجلس دیده میشود، عدم احاطه رویکردهای پارادایمی در قوانین است به عبارت دیگر طرح و لایحهای که به مجلس میآید قصد دارد مسئلهای را حل کند، اما ابهام وجود دارد که این طرحها و لوایح ذیل چه فرایند و پارادایمی ارائه خواهند شد یا اگر هم رویکرد و فرایندی مد نظر طراحان قوانین بوده، واضح نیست لیکن اینجا است که دانشگاهها میتوانند به کمک مجلس بیایند.
ایزدخواه با بیان اینکه مجموعه این خلاء سبب میشود تا یک نماینده نداند که قرار است بین کدام رویکردهایی برای اداره کشور، یکی را انتخاب کند، بیان کرد: نباید فراموش کنیم که تمام قوانین یک بعد اجتماعی دارد حتی اگر مجلس بر روی قیمت گذاری گندم نیز بحث دارد، یک بعد اجتماعی نیز خواهد داشت لذا سوال اینجا است که آیا نباید فرایند این ابعاد اجتماعی طرح روشن و مشخص باشد؟ این خلاء در فرایندهای تقنینی کشورمان ملاحظه میشود.
او با بیان اینکه رویکردها امروز در قوانین و طرحها مشخص نیست، افزود: مثال این امر را میتوان در تورم و نقدینگی دید که دو نگاه در آن وجود دارد نگاه اول عقیده دارند که تورم ناشی از نقدینگی است پس باید نقدینگی مهار شود و لذا برای کاهش نقدینگی باید هزینه دولت را کم کرد، اما نگاه مخالف عقیده دارد که تورم ناشی از هزینهها است یعنی در واقع طرف عرضه در اینجا دخیل است، زیرا هزینههای تولید افزایش پیدا میکند و تورم ایجاد میکند این نگاه عقیده دارد که تقاضا آنقدرها نمیتواند در تورم دخیل باشد.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دو نگاه توسط دو گروه عرضه میشود، اما رویکرد یکی بودجه انقباضی است و دیگری انبساطی؛ ابراز کرد: بین این دو رویکرد باید چه کرد؟ شرایط امروز به گونهای رقم خورده که مجالی برای بحث و مناقشه در مجلس باز نیست لذا باید از دانشگاهها کمک گرفت تا بتوان فرایندها را تببین و به کمک مجلس آمد.
در این نشست حاضران از اساتید و مسئولان دانشگاه و همچنین تشکلهای دانشگاهی نقطه نظرات خود را در زمینههای سیاسی و اجتماعی مطرح کردند.