خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی موثقی:

رسانه می‌تواند با امیدآفرینی به کرامت جامعه کمک کند

همدان- نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: رسانه می‌تواند با امیدآفرینی به خوش اخلاقی جامعه کمک کند و البته امیدآفرینی باید واقعی باشد بنابراین اگر رسانه توانست امیدآفرینی کند به کرامت جامعه کمک کرده است.
کد خبر: ۹۵۱۴۳۶۴
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در دومین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق در رسانه که با حضور اصحاب رسانه در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس استان همدان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که قرآن کریم در مورد انسان مطرح کرده مسئله کریم بودن و کرامت وجودی انسان است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که وجود دارد سخن از عظمت و بزرگی انسان در قرآن است که بسیار مهم است، افزود: دو کرامت در انسان وجود دارد یک کرامت ذاتی بشر است فارغ از اینکه چگونه انتخاب می‌کنیم و چگونه رفتار می‌کنیم و خود را چگونه کنترل کنیم و در عرصه حرکت خود چگونه حرکت می‌کنیم و همین که اول راه خلق شدیم دارای یک کرامتی هستیم؛ این کرامت ذاتی بشر از ظرفیت‌های بشر نشأت می‌گیرد.

امام جمعه همدان گفت: هر موجودی سطحی از ظرفیت و استعدادها را دارد و هر کدام از اعضای انسان یک ظرفیتی دارد؛ اما وقتی سراغ نفس و روح انسان برویم این استعدادهای مختلف اعم از شنیدن، دیدن و... نسبتش با انسان چگونه است؛ در اعضا و جوارح که جسم خاکی است؛ هر کدام یک ظرفیت دارد و بیشتر از این قابلیت ندارند؛ جسم انسان تکثر دارد اما روح انسان یک حقیقت است؛ حقیقتی که هم می‌شنود و هم می‌بیند و هم جایگاه ادراکات، احساسات و... است که همه اینها در یک موجود است.

وی ابراز کرد: فرق روح با گوش و چشم این است که روح ما می‌شنود اما گوش ما یک ابزار است هر چه هست انطباع در نفس ما دارد؛ ما یک موجودی به نام روح داریم که ظرفیتی دارد که تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای بیرونی را یک جا دارد؛ دیدن و شنیدن کار نفس حقیقی انسان است، بنابراین وقتی انسان می‌میرد جسم خاکی او می‌پوسد و به درد نمی‌خورد و این جسم خاصیتی ندارد؛ ملائکه و حیوانات یکسری استعداد دارند، عالم با شعور است، تنها موجودی که در عالم گاهی با اختیار خود شعور و درک از واقعیت‌ها را از دست می‌دهد انسان است؛ همه موجودات در عالم شعور دارند، عالم با احساسات است و خداوند همه اینها را یک جا به انسان داد و کرامت ذاتی بشرشد.

شعبانی موثقی با بیان اینکه اسلام حقوق بشر را به معنای واقعی کلمه برای انسان قائل است، عنوان کرد: انسان حق حیات و بهره‌برداری دارد، ما در معرفی خود در حقوق بشر کوتاهی کردیم، ما باید به انتخاب‌های خود کمک کنیم و به هم کمک کنیم تا این انتخاب ما انتخاب‌های بد ایجاد نکند که ابدیت ما را خراب کند و این امر به معروف و نهی از منکر می شود.

وی ادامه داد: فراتر از این آنجایی که عده‌ای در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند و در اقلیت هستند مانند یهودی، مسیحی و... و در زمره دولت اسلامی قرار دارند، دولت اسلامی آنها را به رسمیت شناخته و اسلام برای او کرامت قائل است؛ اسلام به معنای واقعی کلمه، قائل به حقوق بشر است و ما در معرفی مکتب خود از لحاظ حقوق بشر بسیار کوتاهی کردیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: بخش دیگری از کرامات، کرامت اختیاری بشر است، این بخش بسیار مهم‌تر از کرامت ذاتی است، کرامات ذاتی الزامات سیاسی و اجتماعی دارد و اثرات فرهنگی دارد.

وی افزود: حیوان تابع غریزه است بلکه غریزه و وهم محض است، یعنی درک او در حد خاصی است، هرچه به او لطف کنی درک و شعور ندارد بنابراین انسان‌هایی که احساسات بالای خود را هزینه این حیوانات می‌کنند این احساسات هدر رفته است؛ حیوان اصلا توجه و فهمی ندارد و انسان فقط خود را مشغول او می‌کند.

شعبانی موثقی بیان کرد: اکتساب اختیاری آنجا است که انسان با قدرت اراده و اختیار خود که بالاترین نعمت است حق انتخاب دارد و کرامت اختیاری با دینداری و عقلانیت به دست می‌آید.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ایجاد کرامت در جامعه گفت: این کرامت جزء کرامت ذاتی بشر است اما در کرامت اختیاری، انسان می‌تواند کریم باشد و در مقابل این کریم بودن لئیم هم باشد، این کرامتی است که در جامعه باید وجود داشته باشد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در اسلام هم کرامت ذاتی و هم کرامت اختیاری وجود دارد، افزود: اسلام می‌گوید دولت باید کریمه باشد و کریمانه اداره شود، وقتی دولت کریمه شد کرامت در جامعه توسعه می‌یابد.

وی بیان کرد: قلمی که در دست داریم، خداوند به آن قسم خورده چراکه آن چیزی که می‌نویسیم می‌تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد، یک رسانه می‌تواند با نوشتن و عملکرد خود کرامت را به جامعه ببخشد و جامعه را به کرامت نزدیک کند و برای اینکه جامعه کرامت داشته باشد انسان‌ها باید کریم باشند.

شعبانی موثقی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند سه چیز نشانه کرامت است؛ انسان کریم سه ویژگی دارد، اخلاق نیکو دارد، خشم و غضب خود را کنترل می کند و سوم اینکه از خطای دیگران می‌گذرد و شما اصحاب رسانه باید در توسعه این سه مسئله در جامعه تلاش کنید.

وی با اشاره به اینکه هر سه مقوله در تعامل با دیگران است و یک مقوله اجتماعی است و امام (ع) کرامت را در مسائل اجتماعی معنا می‌کند، ابراز کرد: یک رسانه چقدر می‌تواند در خوش اخلاقی جامعه تأثیر داشته باشد، اگر یک رسانه توانست کمک کند اخلاق یک جامعه تعدیل شود و خشم عمومی را کنترل کند؛ هر چقدر در جامعه اعتماد تقویت شود خوش اخلاقی هم تقویت می‌شود و کنترل خشم اتفاق می‌افتد؛.

نماینده وولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: مسأله امیدآفرینی یک مسأله سیاسی نیست، اگر جامعه، جامعه امیدواری باشد و اگر انسان‌ها، انسان‌های امیدواری باشند و اعتماد و سرمایه اجتماعی باشد در خیابان باهم مهربان‌تر می‌شویم.

وی بیان کرد: رسانه می‌تواند با امیدآفرینی به خوش اخلاقی جامعه کمک کند، رسانه و قلم شما کمک می‌کند و البته امیدآفرینی باید واقعی باشد بنابراین اگر رسانه توانست امیدآفرینی کند به کرامت جامعه کمک کرده است؛ شما اصحاب رسانه هفته ای یکبار خبر خوب بزنید چرا که جامعه امروز ما نیاز به نشاط و امیدآفرینی دارد.

شعبانی موثقی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی، ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی است؛ گروه‌های جهادی امروز واقعا تلاش می‌کنند، فعالین مردمی تلاش می‌کنند، در این شهر چقدر موسسات خیریه داریم که در حواشی شهر فعالیت می‌کنند و چقدر انسان‌های فرهیخته در شهر وجود دارد که به فرهنگ این استان و تمدن ما در عرصه‌های مختلف کمک می‌کنند و ارزشمند هستند، این خبرهای خوب در جامعه امیدآفرینی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات