خبرهای داغ:
تبریز- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تمامی 11 طرح اولویت دار بخش آب استان در سفر ریاست جمهوری یا برابر برنامه و یا بیشتر از برنامه پیشرفت دارند.
کد خبر: ۹۵۱۷۳۹۰
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

به گزارش  خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده در جلسه ویدیو کنفرانسی با حضور وزیر نیرو، با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های مصوبات سفر ریاست جمهوری، اظهار کرد: پروژه سد خدآفرین با افزایش ظرفیت به 700 میلیون مترمکعب آب در سال 1401 به بهره برداری رسیده و در حال حاضر 320 میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

وی افزود: احداث راه‌های جایگزین و تونل این پروژه نیز به اتمام رسیده و در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد و هم‌چنین جابه‌جایی پمپاژ خمارلو نیز 100 درصد تکمیل شده است.

غفارزاده ادامه داد: در پروژه احداث سد تنظیمی قیز قلعه سی جلوتر از برنامه هستیم و امیدواریم بر اساس برنامه زمانبندی، این سد تنظیمی را در شهریورماه به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: احداث کانال خداآفرین نیز با 52 کیلومتر طول و هفت سیفون جزو کارهای بزرگ شرکت بوده که تاکنون 643 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح دریافت کنیم و همواره سعی می‌شود این کانال همزمان باسد تا شهریور ماه امسال آب اندازی شده و آب به استان اردبیل برسد.

غفارزاده با اشاره به پروژه توسعه بهره برداری ارس، گفت: ایستگاه‌های پمپاژ ابراهیم سمیع و کلاله درنا که در نقطه صفر مرزی استان طی 15 سال گذشته مغفول مانده بودند با مجموع ظرفیت آبیاری 1000 هکتار در سال گذشته به اتمام رسیده و روستاییان منطقه اکنون از آن ایستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: پروژه آبرسانی به 3300 هکتار از دشت یکانات را داشتیم که اکنون همه ایستگاه‌های پمپاژ آن به اتمام رسیده و فقط مشکل برق رسانی به این پروژه را داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای احداث پست 132 کیلوواتی جهت تامین برق این پروژه، تمامی تجهیزات خریداری شده و قرار است این پست تا شهریورماه به اتمام رسیده و برق به این پروژه وصل شود.

وی اظهار کرد: سد گردیان با ظرفیت 10 میلیون مترمکعب نیز اکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا بهمن ماه امسال تمام می‌شود تا بتوانیم اهداف مرحله اول پروژه توسعه ارس را محقق سازیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: احداث بخشی از شبکه‌های آیدوغموش، سهند و قلعه چای جمعا به مساحت 3000 هکتار در سال گذشته هدف شرکت بود که در این راستا توانستیم 4500 هکتار را احداث کرده و برای سال جاری نیز هدف 3000 هکتار دیگر است که امیدواریم بنا بر پیش بینی‌ها احداث بیش از 5000 هکتار محقق کنیم.

وی در خصوص پروژه آبرسانی به میانه که مردم این شهر، 20 سال در انتظار تکمیل آن بودند، تشریح کرد: امسال توانستیم پیرو قول وزیر نیرو جهت آبرسانی به شهر میانه را که لازمه آن آبگیری اولیه سد، احداث تصفیه خانه 450 لیتر در ثانیه و 49 کیلومتر لوله گذاری از سد تا میانه بود را محقق کنیم و اکنون آب از سد به مخازن شهر وصل شده و مردم از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: سد گرمی چای در حد پنج میلیون مترمکعب آبگیری اولیه شده و مشکل ما در این راستا تخصیص اعتبار برای تکمیل سد است.

وی گفت: تاکنون مبلغ 130 میلیارد تومان به پروژه تخصیص یافته اما برای تکمیل سد نیازمند 850 میلیارد تومان دیگر هستیم که در صورت تخصیص این اعتبار تا پایان سالجاری حداقل 90 درصد از پروژه را به اتمام می‌رسانیم. برای این پروژه احداث یک مخزن 20 هزار مترمکعبی در شهر میانه نیز پیش بینی شده که می‌توان مقدمات آن را آغاز کرده و ظرف یک سال آینده تکمیل کرد تا پروژه آبرسانی به میانه به طور کامل تکمیل شود.

غفارزاده در خصوص مشکلات سد شهریار، گفت: راه‌های شمال و جنوب مخزن، جا به جایی خطوط برق و مخابرات و تملک اراضی سه مورد مهم در بحث تکمیل سد شهریار بودند که در هر سه مورد در حال کار هستیم. پیشرفت پیمانکاران پروژه به ماهانه 9 درصد رسیده که رشد بسیار خوبی است و با این سرعت می‌توان ظرف شش ماه آینده راه عبور خاکی به سد را تکمیل کرد هرچند در بحث تملک اراضی نتوانستیم ورود کنیم.

وی افزود: در پروژه آبرسانی به مرند، جلفا و هادیشهر، طبق برنامه جلو می‌رویم و تا آخر امسال تصفیه خانه را به بهره برداری می‌رسانیم. برای این پروژه، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال هشت کیلومتری لازم داریم که جزو برنامه ما است.

غفارزاده گفت: سد پیغام چای که آب شرب شهر کلیبر و روستاهای آن را تامین می‌کند جزو پروژه‌هایی است که از 18 سال پیش شروع شده بود و سال قبل با تغییر پیمانکار، سرعت گرفته و امیدواریم پیشرفت آن تا آخر سال به بالای 80 درصد برسد و آبگیری اولیه انجام شود.

ارسال نظرات