خبرهای داغ:
گفتگوی اختصاصی خبرگزاری بسیج با بانوی کارافرین بسیجی؛

مادامی که پای واسطه در میان است حال بازار خوب نیست/ حجاب گوهر ارزشمند بانوی ایرانی

بانوی کارافرین بسیجی عنوان کرد: مادامی که پای واسطه در میان است حال بازار خوب نیست. لذا با این شرایط بازار شرایط رضایت بخش نیست.
کد خبر: ۹۵۱۹۳۷۶
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

 

من همیشه می‌دانستم می‌خواهم یک کارآفرین بشوم. برای من این قسمت ساده‌ ماجرا بود. اما قسمت سخت کار این بود که چه کاری انجام دهم. کتاب‌های زیادی خواندم و اوقات زیادی را صرف جستجو در اینترنت کردم، اما باز هم دقیقا نمی‌توانستم پی به تمام موقعیت‌هایی که وجود داشت ببرم. من بدون اینکه بدانم دنبال چه می‌گردم، گم شده بودم.

زنان بسیاری را می‌شناسم که با چنین چالشی روبه‌رو شده‌اند. اما با غلبه بر این چالش ها و با استفاده از خلاقیت توانسته اند نقش موثری هر چند کوچک در توسعه اقتصادی جامعه خود داشته باشند. مهوش حیدریان یکی از همین زنان خلاق و کارآفرین است که توانسته با پشتکار خود بر چالش های فضای کسب و کار غلبه کرده و نقش موثری بر توسعه اقتصادی شهر و استان خود داشته باشد.

قزوین_ به گزارش بسیج، بیستم خرداد (۱۰ ژوئن) روز جهانی صنایع‌دستی و در ایران، روز ملی فرش نامگذاری شده است. در همین راستا، مصاحبه خبرگزاری بسیج قزوین با یک بانوی بسیجی موفق و کارآفرین که توانسته زمینه فعالیت بیش از ۱۶۰ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده را با هم می خوانیم.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مهوش حیدریان هستم دانشجوی ترم دو مقطع کاردانی حرفه‌ای صنایع‌دستی و فرشبافی 

 

 چگونه به وادی کارآفرینی روی آوردید؟

سال ۹۰ ساکن نصرت آباد( خرمنگاه) شدیم و قرار بر این بود زمینی که در این محله داشتیم بسازیم و به شهر الوند برگردیم. با توجه فضای محله و کمبود امکانات تفریحی و ورزش و با مشورت همسرم، در خانه شخصی به صورت رايگان آموزش قرآن برای بچه‌های زیر ۱۵ سال را شروع کردم.

 با آشنایی بیشتر متوجه‌ شدم بعضی از خانم ها به خاطر امرار معاش مجبور به‌ کارگری سر زمین کشاوزی هستند که تصمیم به آموزش قالیبافی گرفتم که این امر از پایگاه بسیج و با یک نفر شروع شد.

 

آشنایی با قالیبافی داشتید؟

از دوران کودکی که علاقه به این هنر که ریشه در فرهنگ و تمدن ما ایرانیها دارد، کنار دست پدر و مادرم این هنر اصیل ایرانی را فرا گرفتم و از سن ۱۲ سالگی به صورت مستقل و حرفه‌ای شروع به کار کردم.

 

کار خود را با چند دار قالی شروع کردید؟

 با یک دار قالی شروع کردم و اکنون ۴ دار ۶ متری و حدود ۱۵ دار در ابعاد مختلف دارم و سال گذشته با حمایت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی یک دستگاه پارچه بافی و یک عدد چرخ کمپلت درشت خریداری کردم.

 

شرایط برای فعالیت در کارگاه‌های شما چگونه است؟

 کارگاه متعلق به همه بانوان این منطقه است. آموزش و خدمات دهی به بانوان بی سرپرست و خودسرپرست رایگان است.

 

از بازار فروش راضی هستید؟

مادامی که پای واسطه در میان است حال بازار خوب نیست. لذا با این شرایط بازار شرایط رضایت بخش نیست.

 

مقصد فرش‌هایی که می‌بافید، کجاست؟

اغلب تولیدات ما به شهرهای تبریز، سنقر و بیجار صادر می شود که شامل انواع تابلوفرش، گلیم و قالیچه و فرش ۶ متری است.

 

برای چند نفر اشتغال ایجاد می‌شود؟

 حدودا برای ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است. این ترم ۲۲ نفر برای آزمون قالیبافی و ۴۰ نفر کارآموز گلیم بافی ثبت نام کرده اند که این هفته با حضور مسوولین میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در خود کارگاه آزمون خواهند داد.

 

دلایل موفقیت خود را بفرمایید؟

 توکل به خدا، خدمت به خلق خدا و همراهی همسر و فرزندانم نقش مهمی در موفقیت من داشته هر چند که در این مسیر باید به پشتکار و اراده شخصی هم اشاره کرد.

 

چه حسی دارید از اینکه توانستید شرایط اشتغال را برای تعداد قابل توجهی فراهم کنید؟

 برای اینکه توانستم با یاری خدا برای تعداد زیادی از همشهریان اشتغال ایجاد نمایم، و به خلق خدمت کنم، خداوند را شاکرم.

 

از ارتباط خود با بسیج بفرمایید؟

 فرمانده گروهان، گردان کوثر هستم و طی این مدت همه کاراموزها و بافنده ها را عضو بسیج کردم و این برایم حس خوشایندی دارد.

 

 تعریف شما از بسیج چیست و بسیج چه تاثیری بر فعالیت شما داشته است؟

 بسیجی بودن یعنی فی سبیل الله بودن در همه عرصه ها مورد نیاز روز جامعه. قطعا اگر بسیجی نبودم و سخنان امید افرین مقام معظم رهبری را گوش نمیدادم با بی مهری ها، بی عدالتی ها و سنگ اندازی هایی که می شد خسته می شدم و کارم را کنار می گذاشتم. اما تفکر بسیجی باعث شد تا از منیت خارج شوم و با لبیک به ندای رهبر عزیزم، گام موثری در مسیر تعالی و پیشرفت کشورم بردارم.

 

شما هم در شهر هم در روستا فعالیت دارید؟

 بله، در اکثرا نقاط شهرها و روستاهای اطراف بافنده داریم که با آنها ارتباط مستقیم دارم.

 

آیا حجاب محدودیت است؟

به عنوان خواهری کوچکتر به همه بانوان سرزمینم توصیه می کنم که قدر خود را بدانند چرا که بانوی ایرانی همیشه باید از هر نظر در سطح بالاتری از زنان دیگر عالم باشد چرا که علاوه بر اینکه مسلمان هستیم دارای تمدنی کهن هستیم. چون بانوی ایرانی اصیل، گوهری گرانبهاست و گوهر باید دارای محافظ باشد چرا که هرکسی ارزش دیدن گوهر را ندارد و توصیه دیگرم به بانوان خانه دار این است خود را محدود نکنند و سعی کنند در کنار خانه داری، هنر و شغلی خانگی برای خود داشته باشند و نهایتا اینکه بانوان ایرانی با رعایت و حفظ عفت و حجاب، جهاد تبیین کنند.

 

سخن پایانی اگر دارید، مطرح کنید؟

در پایان از بسیج سازندگی به خاطر حمایت مادی و معنوی که از بافندگان داشتند و سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری تشکر می کنم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها