خبرهای داغ:
شاهرود، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از مرمت و ساماندهی ۱۱ اثر و بنای تاریخی در این شهرستان خبر داد و گفت: ۸پرونده میراث ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.
کد خبر: ۹۵۲۱۴۱۸
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳

مرمت و ساماندهی ۱۱ اثر و بنای تاریخی شاهرود/ثبت ملی ۸ پرونده میراث معنوی و ناملموسبه گزارش خبرنگار بسیج، مرتضی نظری رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در نشست خبری به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان با اشاره به اینکه، میراث فرهنگی سیاست گذاری می‌کند در این حوزه‌ها و پیگیر سیاست گذاری‌ها از نهاد‌های دیگر که مسئولیت دارند می‌شود، افزود: مسئولیت سازی شده است برای نهاد‌های مختلف و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیگیری اقدامات اجرایی است.
او با بیان اینکه ۱۳۶ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی از تپه‌ها و قلعه‌ها و بناها، ادارات، کاروانسراها، آب انبار و برج و بارو، گرمابه ها، مساجد و تکایا و... در شهرستان داریم، گفت: مالکیت این بنا‌ها با میراث فرهنگی و اوقاف و شخصی، شهرداری و... می‌باشد که نهاد‌ها مکلف به حفظ و مرمت و بازسازی و نگهداری این ابنیه هستند و میراث فرهنگی نقش نظارتی دارد.
نظری با اشاره به اینکه سه بنا در حوزه مالکیت میراث فرهنگی است و مابقی در اختیارات سایر ادارات است، افزود: البته ما در برخی آثار ورود کرده و همکاری در نگهداری و مرمت کرده ایم، اما نقش ارگان‌ها مهم است و آثار با نظارت میراث فرهنگی مرمت و احیا می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با تاکید بر اینکه اعتبارات در حوزه این اداره کم است، اظهار کرد: شهرداری و ستاد بازآفرینی شهری نقش مهمی در تامین اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی دارند.
او با ارائه گزارش عملکرد یکساله میراث فرهنگی، گفت: در مرمت ابنیه تاریخی در سطح شهرستان، کلیه بنا‌های واجد ارزش و ضرورت مورد توجه شده و ۱۱ کارگاه مرمتی فعال در سطح شهرستان داشتیم که از آن جمله مرمت و بازسازی مسجد جامع دستجرد، کوچه چهل پیچ شاهرود، بازار شاهرود، برج و بارو شاهرود، مسجد شیخ علی اکبر، عمارت امیراعظم انجام شده یا در حال انجام است.
نظری ادامه داد: از درخت‌های سطح شهرستان، ۱۱ درخت کهنسال به ثبت رسیده که در قالب شش پرونده انجام که درخت ۲۷۰۰ ساله اورس ابرسج در ارتفاع بالای ۲۸۰۰ متری و سومین موجود زنده ایران بوده که ثبت جهانی درخت هم در حال پیگیری است.
او اضافه کرد: باغ سراب شاهرود که قدیمی است در خرداد ماه در فهرست میراث غیرملموس ثبت شد و پنج درخت کهنسال باغ هم به ثبت رسید تا از تخریب آن جلوگیری شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با اشاره به ثبت هشت پرونده میراث معنوی و ناملموس کشور، افزود: آیین سنتی شمع و چراغ، شادی نو و مالی نو و... ثبت شده و امسال در مجموع ۱۹ اثر را ثبت کردیم چه طبیعی و غیر طبیعی و رتبه دوم استان را داریم در ثبت میراث و تلاش داریم رتبه اول را در استان کسب کنیم.
او با بیان اینکه طرح‌های ابتکاری نیز اجرا کردیم که مورد توجه استان و کشور قرار گرفته است، گفت: برگزار آموزش کودکان و نوجوان در مراقبت از ابنیه تاریخی که تاکنون ۳۰ مدرسه انجام و بازخورد خوبی داشته و یگان حفاظت ما پیگیر هستند.
نظری با اشاره به حوزه صنایع دستی و توجه به تسهیل گری، حمایت، بازاریابی و فروش، گفت: در این راستا اولین رویداد ملی صنایع خلاق و فرهنگی با انجام تفاهم نامه با پارک علم و فناوری انجام و اولین خانه خلاق استان را در شهرستان شاهرود با مشارکت پارک علم و ففناوری اجرا که بازاریابی و فروش و توانمندسازی را انجام می‌دهد.
او به برپایی ۱۱ نمایشگاه صنایع دستی و هنری در سطح شهرستان اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه‌ها به جهت ایجاد بروز توانمندی‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی و فراهم شدن بستر مناسب برای آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی برگزار شد.
نظری به برگزاری ۷ دوره آموزشی تخصصی ویژه هنرمندان صنایع دستی توجه داد و گفت: دوره‌های بازاریابی و فروش ویژه صنعتگران، دوره تخصصی دستبافته‌ها در شهر کلاته خیج و دوره آموزش نشان ملی اصالت صنایع دستی با استقبال خوب هنرمندان و صنعتگران برگزار گردید.
او به اخذ مجوز ۷ فروشگاه صنایع دستی برای اولین بار در سطح شهرستان، به اخذ ۶ گواهی اصالت ملی در سال ۱۴۰۱ در صنایع چوب و ظروف اشاره کرد و افزود: مهر اصالت ملی یا یونسکو برای صنایع دستی بسیار اهمیت دارد و ما موفق شدیم این مجوز‌ها را کسب کنیم.
نظری به حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در شهرستان که مسیر کویر تا جنگل ابر و اقلیم‌های متفاوت را داریم، شش جشنواره گردشگری برگزار شد، افزود: جشنواره‌های نخل و خرما طرود و سنجد کلامو و گلاب و گلاب گیری نکارمن و نمد ابرسج و زاغ بور قلعه بالا انجام شده است.
او به اجرای جشنواره شیر پاک مغان و جشنواره پیاز و زعفران در آینده نزدیک نیز اشاره کرد و گفت: اخذ موافقت اولیه احداث و بهره برداری ۱۶ اقامتگاه بوم گردی در سال‌جاری انجام شده است و ۸ برنامه آیینی مذهبی در ابنیه تاریخی شهرستان در سال گذشته اجرا شد.
نظری به اعطای تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ششصد میلیون تومان وام اعطا و در سال گذشته یا رشد ۲۰۰ درصد، سی و نیم میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به ۸۰ نفر اعطا کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با اشاره به اعطای تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ به حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی، تصریح کرد: با توجه ویژه فرماندار شهرستان، ۱۱ فقره تسهیلات به کارگاه‌های صنایع دستی در رشته‌های مختلف در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳/۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.
او با اشاره به تخصیص ۱۹ میلیارد ریالی به طرح‌های مطالعاتی بافت‌های تاریخی و محور‌های گردشگری شهرستان، اظهار کرد: طرح مطالعاتی و تعیین ضوابط بافت کلاته خیج به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان، طرح مطالعاتی و تعیین ضوابط بافت شهر بسطام، ۲۲۶ میلیون تومان و طرح مطالعاتی مسیر گردشگری محور شاهرود بسطام ۱۵ میلیارد ریال تخصیص اعتبار در سال گذشته شده است.
نظری به اعتبارات ایجاد زیرساخت مورد نیاز گردشگری داخلی شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۹ اعتبار زیرساخت گردشگری چهارصد میلیون تومان و در سال ۱۴۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به هشت میلیارد و دویست میلیون تومان رسید و نیاز است که افزایش پیدا کند.
او با اشاره به رشد ۷۶ درصدی بودجه شهرستان شاهرود در سال ۱۴۰۱، گفت: در سال ۱۴۰۰، بودجه استانی و ملی و سفر ریاست جمهوری ۳۸۵۲۱ میلیون ریال بوده که ۳۴۴۵۲ میلیون ریال تخصیص و در سال ۱۴۰۱، ۱۳۵۱۰۰ میلیون ریال مصوب که ۶۰۹۴۲ میلیون ریال تخصیص یافته است.
نظری تصریح کرد: امسال دو محور گردشگری تعریف شده که اولی جنگل ابر است که ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار گذاشتیم و روستای ابر جهشی پیدا می‌کند و محور گردشگری توران هم مهم بود که بالغ بر یک میلیارد تومان تعریف شده که مسیر گردشگری آن جاذبه برای گردشگران داشته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود ادامه داد: سال گذشته روستای قلعه بالا در ثبت روستا‌های کشور شانزدهم بود که می‌تواند برای ثبت جهانی مهم باشد و به رتبه ۱۰ رسیده و تلاش داریم به رتبه ۸ برسانیم که برای ثبت جهانی یونسکو بیاید.
او مجموعه بسطام و خرقان را زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان عنوان کرد و افزود: برای ثبت جهانی بسطام پیگیری شهرستانی داریم و اعتبارات شهرستانی نیز قرار دادیم که ۴۷۰ میلیون تومان اعتبار برای برچیدن سقف ناهمگون مسجد جامع بسطام قرار داده شده و پایگاه میراث فرهنگی و هیأت امنا و امام جمعه بسطام همراهی کردند تا یک گام به ثبت جهانی نزدیک شویم.
نظری به پیگیری ثبت قنات‌ها و احداث بازارچه صنایع دستی نیز اشاره کرد و اضافه کرد: سال گذشته ۲۵۶ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت که رتبه یک در اشتغال دستگاه‌های اجرایی شهرستان را داریم با اینکه سهمیه اداره ۷۰ نفر بوده است.
او به بالغ بر هشت نامه در مورد مسجد امام حسن عسکری (ع) شاهرود نیز اشاره و تاکید کرد: اعلام کرده ایم پایان کار نمی‌دهیم و، چون این مسجد ثبت شده نبوده ما اخطار دادیم و اشکالات و تخلفات را اعلام کردیم و نظام مهندسی و شهرداری در ساخت آن نظارت دارند.
نظری متولی برگزاری جشنواره انگور را جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: این جشنواره رویداد ملی است که قسمت گردشگری با میراث فرهنگی است و رویداد بزرگی اتفاق می‌افتد و تامین اعتبار شده است.
رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه جنگل ابر ثبت جهانی شده است، افزود: نگهداری جنگل با محیط‌زیست است و ما و منابع طبیعی هم کمک می‌کنیم و جلساتی گذاشته شده و مصوبه شورای تامین گرفته شده که ورود آفرود ممنوع است و راه‌های فرعی را بستیم و در سه قسمت جنگل ابر پارکینگ ایجاد می‌کنیم و کار‌های بسیاری در حال انجام است.
او با اشاره به رونمایی اولین اپلیکیشن استان در آینده نزدیک، به همت استانی برای ثبت جهانی بسطام تاکید کرد و گفت: ما در شهرستان در حال رفع نواقص هستیم.
نظری متولی تور‌های گردشگری مجاز را میراث فرهنگی عنوان و برخورد با تور‌های غیر مجاز توسط اداره اماکن انتظامی تاکید کرد و افزود: اولین انجمن خیرین میراث فرهنگی استان در شهرستان تشکیل خواهد شد و در حوزه گردشگری نیاز به مطالبه گری صحیح در شهرستان داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها