اولویت اساسی کلانشهر تبریز نوسازی و بازسازی ناوگان درونشهری است
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات استان، گفت: راهکار ما برای توسعه ناوگان شهری، افزایشدادن اتوبوس و تاکسی بود. هرچند از سال 1375 دستگاه جدیدی به ناوگان شهری علیرغم افزایش جمعیت اضافه نشده بود و عمر ناوگانها بیشتر بالابود و مردم هم از وضعیت موجود راضی نبودند که در راستای کمک به توسعه ناوگان شهری در نیمه دوم سال گذشته هزار دستگاه تاکسی به ناوگان سبک و 150 دستگاه اتوبوس به ناوگان سنگین اضافه شد که همزمان با تبریز در شهرهای مراغه، مرند میانه هم ناوگان شهری بازسازی شد.
وی افزود: از سفر رئیسجمهور محترم به استان در سال گذشته و امسال مصوبات خوبی در دوبانده، آسفالت کردن جاده ها و اصلاح 10 نقطه حادثهخیز داشتیم که اجرای این مصوبات جزو اولویت ماست مجموعه برخی اقدامات باعث شد تاتصادفات در سطح استان کاهش یابد که این امر با همکاری دستگاههای اجرایی دخیل و عوامل پلیس راهور میسر شده که جا دارد تشکر کنیم.
خرّم ادامه داد: بعدازکرونا متوجه تردد بیشترو سفر فزاینده در جادههای استان در بازه زمانی عید و تعطیلات شدیم که برنامهریزی برای اصلاح مناطق حادثهخیز و نقاط گردشگری صورت پذیرفت و بسیاری از جاده ها اصلاح و بازسازی شدند.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: لوپ گردشگری ما در ایام تعطیل علیالدوام پرتردد است در برخی مسیرها علیالخصوص ورزقان به خاروانا کمبود امکانات و نیروی انسانی پلیس داریم که انتظار داریم نسبت به کنترل و کاهش تصادفات با بهروز نمودن تجهیزات و رصد تخلفات و تأمین نیروی انسانی در این خطوط اقدام اساسی صورت گیرد
خرّم گفت: در سال گذشته قریب 70 هزار گردشگر خارجی داشتیم که علیرغم ورود این گردشگران به استان، شهر تبریز نقصان جدی در حوزه تأمین نیروی انسانی دارد که امیدواریم اقدام اساسی در راستای تأمین نیروی موردنیاز و تجهیز موارد رصد انجام شود تا شاهد کنترل مؤثر در این مورد باشیم.
رئیس پلیس راهور کشور هم در این جلسه گفت: ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور که در نقش راننده، سرنشین یا عابر پیاده هستند کاربر ترافیک محسوب میشوند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه شاخصهای توسعهیافتگی، انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات است تصریح کرد: یک زمانی گفته میشد که در بروز تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه نقش دارند؛ ولی الان پنج عامل مدیریت، راه، وسیله نقلیه و انسان و آموزش در این زمینه نقش دارند.
وی افزود: 96 درصد حملونقل کشور، حملونقل زمینی است و حجم ترددها در سال گذشته 7/6 میلیارد تردد در 297 هزار کیلومتر راههای کشور بود.
هادیانفر ادامه داد: 1440 شهر در کشور داریم که 703 شهر از این عدد فاقد پلیس راهور است این شهرها همان شهرهای جدیدی هستند که در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافتهاند و در استان آذربایجان شرقی نیز 45 شهر فاقد پلیس راهور هستند.
رئیس پلیس راهور کشور افزود: ما تقریباً ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که 26 میلیون خودروی سبک تقریباً حدود 61 درصد و باقی آن موتورسیکلتها هستند و 35 درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اقساط قرار دارند. همچنین 52 میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند که هرسال یک میلیون و هشتصد نفر گواهینامه جدید دریافت میکنند.
وی گفت: ما 5200 نقطه حادثهخیز در کشور داریم که 2000 نقطه آن شهری و 3200 نقطه آن جادهای است.
هادیانفر افزود: میزان مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سالهای 81 تا 83 افزایش داشت؛ که با برنامه ریزی مناسب میزان تصادفات از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته است، اما از این سال به بعد میزان تصادفات دوباره روبهافزایش گذاشته است چنانچه در سال 1401 تعداد 19450 نفر جانباخته و 378 هزار مجروح داشتیم که اگر کنترل نشود شاهد افزایش آمار تلفات جادهای خواهیم بود. این دادهها حاکی است به طور متوسط سالانه حدود 16 هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست میدهند و هیچ راهکاری برای جبران خسارت معنوی به جانباختگان حوادث جادهای ارائه نشده است.
در این جلسه دستگاههای مسئول گزارش اقدامات خود در راستای کاهش حملونقل جادهای ارائه دادند.