معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

شهید چمران؛ الگویی برای همه عصرها و نسل‌ها

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: شهید چمران قبل و بعد از انقلاب به عنوان الگو و اسوه در جامعه معرفی شده است.
کد خبر: ۹۵۲۱۸۸۶
|
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، سردار عوضعلی فقیری، معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان در همایش روز ملی بسیج اساتید، ضمن گرامیداشت ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید بیان کرد: لطف و عنایت خداوند به انقلاب اسلامی و در زمانی که هیچ کسی فکرش را نمی‌کرد، افرادی را جذب کرد که توانستند در تمامی عرصه‌ها به عنوان الگو و اسوه معرفی شوند.

وی شهید چمران را قبل و بعد از انقلاب به عنوان الگو و اسوه در جامعه معرفی کرد و افزود: شهید چمران در سال ۱۳۱۱ در قم متولد و بعد از یک سال به تهران مهاجرت کرد و در جنوب تهران ساکن شد و این شهید در هفت سالگی در مدرسه تحصیل و بعد به دارالفنون و در ادامه به دبیرستان البرز مشغول به تحصیل شد که در مدت زمان تحصیل از نوابغ بودند و در دانشکده فنی تهران ادامه به تحصیل دادند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان استان تصریح کرد: پس از کودتای ۲۸ مرداد ایشان فعالیت‌های زیادی در ارتباط با عوامل ضد کودتا اقدام می‌کردند و پس از آن به عنوان شاگرد اول بورسیه تحصیلی گرفتند و راهی آمریکا در دانشکده تگزاس شدند که بعد از آن به کالیفرنیا رفته و دکترای الکترونیک را با بهترین نمره کسب کردند.

سردار فقیری ادامه داد: شهید چمران با همه امتیازات و خوشی‌هایی که داشتند دلبستگی‌ها را رها کرده و به مصر که جمال عبدالناصر رهبری جهان عرب بود اعزام می‌شود و در دوره‌های کماندو چریکی شرکت و رتبه اول نظامی را در بین تمامی کشورها کسب می‌کند.

این مسئول در ادامه گفت: پس از آن شهید به لبنان رفته و میان محرومین زیر بمباران اسرائیل مانند همه مردم عادی زندگی می‌کند و سپس به شهر صور رفته و به مجاهد انقلاب امام موسی صدر می‌پیوندد و مدرسه صنعتی جبل العالم در جهت رسیدگی به مستضعفین و محرومین تشکیل و مسئول آنجا می‌شود.

رفع محرومیت‌های فکری و سیاسی شیعیان لبنان از مهمترین اقدامات شهید چمران بود

فقیری اذعان کرد: شهید چمران حرکت المحرومین را جهت رفع محرومیت در لبنان و جنبش عمل را با همکاری تفکر انقلابی اسلامی که بتواند مبارزات را ادامه دهد؛ تشکیل داده و پس از اطلاع دشمنان از اقدامات این شهید جنگ داخلی در لبنان راه اندازی می‌کنند و در ۱۹۷۵ با همه مشکلات و طیف‌ها ارتباط برقرار کرده و همزمان با آغاز انقلاب اسلامی و مفقود شدن امام موسی صدر مسئولیت ایشان سنگین می‌شود و پس از آن طی ارتباط با امام خمینی(ره) به اتفاق ۹۲ نفر بعد از ۲۲ سال به ایران باز می‌گردد.

وی افزود: شهید چمران در سال ۱۳۵۹ از سوی امام راحل به سمت مشاور شورای عالی دفاع ملی منصوب شد و در اولین دوره انتخابات مجلس یه عنوان نماینده تهران انتخاب می‌شود و پس از مدتی با اجازه امام خمینی (ره) همه مناسک سیاسی را کنار می‌گذارد و عازم مناطق عملیاتی خصوصا اهواز می‌شود و همانند سرباز خاکی با تعدادی نیرو در آنجا مستقر و ستاد جنگ‌های نامنظم را با هماهنگی رهبر معظم انقلاب ایجاد می‌کند و در سوسنگرد در شب تاسوعای حسینی ایشان مجروح و پس از بازدیدهایی که از مناطق جنگی داشتند بر اثر خمپاره مجروح و در دهلاویه به شهادت می‌رسد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان استان افزود: دکتر چمران این ابرمرد جهادی و ولایتمدار در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ بر اثر ترکش خمپاره دشمن به شهادت رسید و در ایران ۳۱ خرداد روز شهادت دکترمصطفی چمران به نام روز بسیج اساتید ثبت شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بارز شهید چمران گفت: وی فردی دلسوز، گریزان از جمع و سه ویژگی بارز برجسته ایشان مهاجر الی الله، مجاهد فی سبیل الله، فانی فی الله بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار