مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: برای تحقق حیا و عفت در جامعه وجود دارد که یکی از آن راهکارها الگوسازی و الگودهی است.
کد خبر: ۹۵۲۶۲۶۷
|
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عفاف و حجاب همواره طی این چهار دهه اخیر از مهم‌ترین مباحث فرهنگی جامعه بوده است؛ آنچه در این سال‌‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، صحبت از حد و حدود حجاب، مفهوم اصلی حجاب، نحوه فرهنگ‌سازی حجاب، قانون‌گذاری در مسئله عفاف و حجاب، نقش نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ... بوده است.

خبرگزاری  بسیج استان مرکزی در میزگردی با حضور دو تن از کارشناسان این حوزه یعنی قربانی معاونت بانوان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی و غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله به بررسی وضعیت حجاب و مسائل پیرامون آن در کشور پرداخت.

بی‌حجابی راه بردگی جوامع اسلامی را هموار می‌کند/ الگو سازی، پايدارترين راهكار برای تبيين حجاب در جامعه

بی‌حجابی راه بردگی جوامع اسلامی را هموار می‌کند

* تقریباً یکی از موضوعات اصلی ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله عفاف و حجاب بوده به گونه‌ای که از اولین واکنش‌های اجتماعی ناظر بر این امر بود و امام خمینی (ره) نیز احکام و ضوابطی را برای آن در نظر گرفت. چالشی که تاکنون نیز ادامه داشته است و هر چند در مقاطعی با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. به نظر شما چه راهکاری برای خروج از این چالش وجود دارد؟  

غفاری، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله استان مرکزی: در نظام جمهوری اسلامی پوشش سد بزرگی در مقابله با تهاجم فرهنگ غربی است. اگر قلعه مستحکم حجاب زن فتح شود، راه بردگی جامعه اسلامی هموار خواهد شد. در واقع حجاب دینی پادزهری برای جلوگیری از تهاجم فرهنگ غربی است.

لازمه حجاب، عفت و پاکدامنی، تقوای الهی یا اهتمام به ارزش‌های انسانی و معنوی موجود در وجود آدمی است. عفت و پاکدامنی در هر جامعه‌ای نشانه شخصیت، سعادت و مایه منزلت آن اجتماع است و پیامد آن تقوای الهی و تحقق ارزش‌های معنوی در جامعه است.

چند راهکار برای تحقق حیا و عفت در جامعه وجود دارد که یکی از آن راهکارها الگوسازی و الگودهی است. دو نوع نگاه به زن در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت یک نگاه سنتی(فردی که جریان‌ساز نیست و صرفا وظیفه همسری و مادر را بر عهده دارد) و نگاه دیگر ابزاری و جنسی یا همان نگاه غربی بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و نوع نگاهی که به زن و جایگاه زن داشت، برای آنکه تقویت هویت زنانگی را برای زنان جامعه داشته باشد، نیازمند ارائه یک سری الگو برای زنان بود.

مقام معظم رهبری در سخنان خود به خوبی به مبحث زنان و الگوی سوم زن پرداخته‌اند. ایشان می‌فرمایند در جامعه، زنانی را به عنوان الگوی اول داریم و یک سری به عنوان الگوی دوم ولی امروز در دل این‌ها الگوهایی در نظام جمهوری اسلامی پدید آمده‌اند تحت عنوان الگوی سوم؛ نمونه‌ الگوهای اول در قرآن کریم آمده از جمله حضرت آسیه و دختران حضرت شعیب که دو ویژگی اصلی داشتند یکی حیا و عفت و دیگری خانواده‌گرایی این الگوها است.

الگوهای دوم نیز در طول تاریخ بوده‌اند، حضرت زینب(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) که به عنوان شاخص‌های الگوی دوم در جامعه اسلامی مطرح هستند.

الگوی سوم زنانی هستند که قرار است الگوی نسل جوان باشد، الگویی که ضمن اثرگذاری در جامعه، مؤثر از دو الگوی دیگر بوده و تواسنته در جامعه نقش‌آفرینی کند.

مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی از الگوی سوم زن دارند و می‌فرمایند زن الگوی سوم زنی است که در جامعه حضور دارد و در بطن جامعه است. زنی که در همه عرصه‌ها حضور داشته و حرف برای گفتن دارد این زن در همه عرصه‌ها فتح الفتوح می‌کند.

همسران و مادران شهدا الگوی سوم زن هستند، مادر شهیدی که چهار فرزند خود را فدای دین، باور و اعتقاداتش می‌کند خم به ابرو نمی‌آورد و در مقابل این اعتقادات و باورهایش محکم ایستاده است یا همسر شهیدی که فرزندانش را به‌گونه‌ای تربیت کرده که هر کدام یک الگوی اثرگذار در جامعه هستند. یا زنان کارآفرینی که در عرصه اقتصادی توانسته‌اند با ایجاد فرصت‌های شغلی به پیشرفت تولید و جامعه کمک کنند و جامعه را هم با خود همراه سازند. همچنین در عرصه‌های سیاسی هم، الگوهای اثرگذاری نظیر مرحومه دباغ وجود دارد که می‌توانیم از آ‌ها برای الگودهی به نسل نوجوان و جوان‌مان استفاده کنیم.

امروزه دشمن در تولیدات هالیوودی برای نسل جوان ما در مقاطع مختلف سنی الگوهای متعددی را ارائه کرده و در عرصه جریان‌سازی رسانه در قالب‌های مختلف خبری از همه ظرفیت‌ها از جمله انسان رسانه‌ها نیز بهره گرفته است. و متاسفانه در تبلیغات، رسانه و تولیدمحتوا ما آن چنان که بایسته و شایسته است نتوانستیم عمل کنیم و دچار ضعف هستیم.

دومین راهکار، رسانه و تولید محتوا به ویژه در فضای مجازی است؛ می‌طلبد در در این بخش مخصوصا تولیدمحتوای جذاب از ایده‌ها و راهکارهای خلاقانه بهره بگیریم.

راهکار سوم، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند میدان عمل در کسی است که فعال‌تر است، حلقه‌های میانی که حضرت آقا از آن صحبت می‌کنند یا گروه‌های واسطه‌ای که در کف جامعه خودجوش در حال فعالیت هستند؛ سازماندهی این حلقه‌های میانی و پای کار آوردن این حلقات برای رسیدن به هدف اصلی که همان جامعه ایده‌آل یا مدینه فاضله است، نیاز به جریان‌سازی دارد.

راهکار چهارم مطالبه‌گری به ویژه مطالبه‌گری مردمی است، اینکه از مسئولین، ارگان‌ها، نهادها و حتی از خود مردم در زمینه عفاف و حجاب مطالبه‌گری در جامعه شکل بگیرد.

تهاجم فرهنگی و غفلت از سبک زندگی ایرانی اسلامی

*برخی مسائل اقتصادی را مطالبه مردم عنوان می‌کنند و حجاب را کم اهمیت و مطالبه مردم نمی‌دانند، نظر شما چیست؟

هر چند مشکلات اقتصادی موجود در جامعه قابل کتمان نیست ولی اگر بخواهیم نسبت به این مسئله تحلیل درستی داشته باشیم فشارهای اقتصادی و عملیات روانی که از سوی دشمن وارد می‌شود، خواسته یا ناخواسته در سطح جامعه به شکل مشکلات معیشتی نمود پیدا کرده است که باید پیگری و حل شود ولی اینکه آیا این ارتباط به بحث عفاف و حجاب دارد یا نه موضوع تخصصی است که باید به آن پرداخت.

در بحث عفاف و حجاب هستند کسانی که به بهانه اقتصاد کشف حجاب کرده‌اند ولی آنچه که در کف جامعه ما با آن ارتباط داریم و  می‌بینیم که خیلی از خانواده‌ها از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دارند ولی از اعتقادات و ارزش‌های خود دست نکشیده و هنوز هم همان پوشش صحیح را در جامعه دارند.

عده‌ای که هنجارشکن هستند و اعتقادات دینی و باورهایشان در این قضیه ضعیف است برای توجیه رفتار خود بحث اقتصادی را مطرح می‌کنند هر چند نباید تاثیرگذاری فضای مجازی را مورد غفلت قرار داد. حضور این گروه در شبکه‌های مختلف اجتماعی و تاثیراتی که محتواهای جذاب این فضا بر اذهان آنان دارد باعث تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد شده است. غفلت از سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از عوامل عقب ماندگی در حوزه حجاب است. اگر ما بتوانیم به صورت تبیینی که تاکید مقام معظم رهبری است، با مخاطبان‌مان صحبت کنیم و آنان متوجه آسیب‌ها و تهدیدهای موجود در این زمینه شوند درخواهند یافت که رویکرد درستی را انتخاب نکرده‌اند بلکه می‌توانند در بحث اقتصادی با مشارکت‌هایی که وجود دارد در رفع مشکلات اقتصادی به نظام اسلامی کمک کنند.

ما یک عرق ملی و یک عرق مذهبی داریم اگر آنان خواهان ایران هستند برای حفظ جامعه ایرانی خودشان هم باید تلاش کنند، نمی‌توان کنار جوی نشست و از دیگران برای اصلاح وضع موجود انتظار داشت  بلکه باید سهم خود را به عنوان یک ایرانی در رفع مشکلات نظام اسلامی ایفا کنیم. اگر بتوانیم این نقش را برای بانوان به خوبی تبیین و بیان کنیم، حضورشان باعث رفع بسیاری از آسیب‌ها می‌شود. ما می‌توانیم از تهدیدها برای تبدیل به فرصت‌ها کنیم.

بی‌حجابی راه بردگی جوامع اسلامی را هموار می‌کند/ الگو سازی، پايدارترين راهكار برای تبيين حجاب در جامعه

عفاف در دل حجاب است

*رعایت عفاف بدون حجاب در جامعه امکان پذیر است؟

عفاف در دل حجاب است، در واقع این دو واژه به هم پیوسته هستند که توسط خدای متعال درون همه انسان‌ها اعم از زن و مرد به ودیعه نهاده شده است. لازمه ایجاد پوشش و حجاب در جامعه، داشتن پایه‌‌های اعتقادی و بینشی است، این موضوع  باید به باور و فرهنگ عمومی تبدیل شود و طی این دهه‌ها ما بچه انقلابی‌ها در این زمینه خوب و عمقی کار نکرده‌ام و این آسیب جدی بود ولی دشمن ریشه را زد که همان حیا بود. 

هیچ چیز مثل مطالبه مردمی نمی‌تواند متولیان این امر را سر خط بیاورد تا نسبت به وظایفی که قانون برایشان تعیین کرده است به درستی عمل کنند. 

مقام معظم رهبری می فرمایند در مسئله‌ حجاب با تبلیغات کار کنید. یعنی همان حربه‌ای را که افراد مورد نظر شما برای سست کردن اعتقاد به حجاب به کار می‌برند، شما هم به کار ببرید. یعنی شما درباره‌ حجاب بنشینید واقعاً تحقیق کنید، فکر کنید، از لحاظ دینی هم مثلاً درباره‌اش بحث کنید، یا از بحثهایی که شده استفاده کنید. از لحاظ اجتماعی هم روی همین مسأله‌ کیفیت حجاب تکیه کنید.

نیاز به هیئت‌ نخبگانی و هیئت‌های اندیشه‌ورز صاحب فکر داریم تا از ظرفیت آنان استفاده کنیم و با ارائه راهکار جدید بتوانیم در این راه قدم‌های خوب و مفیدی را برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار