امام جمعه موقت یاسوج ابراز داشت: ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین(ع) مفسر قشنگترین برجستههای اسلام ناب و مهمترین گلواژههای دینی است. خداوند بزرگ و خالق هستیبخش در آیات متعددی از قرآن کریم خطرات عمدهای را که در کمین نظام اسلام بوده به زیبایی بیان فرموده است.
وی گفت: از نگاه آیات زیبای قرآن کریم به طور کلی همیشه دو خطر عمده متوجه نظام سیاسی اسلامی بوده و خواهد بود. اولین خطر تهدیده کننده خطر دشمن بیرونی است که این دشمن ممکن است بیرون از مرزهای جغرافیایی یا بیرون از مرزهای اعتقادی نظام اسلامی باشد مانند کفار و منافقین که هر دو از دایره نظام اسلامی خارج هستند.
حکمتی نیک با اشاره به اینکه خداوند در آیات متعدد به جریان نفاق و کفر در آیات زیبایی به زیبایی اشاره فرموده اند، گفت: خطر دیگری که چه بسا خطرناک تر از خطر کفار و منافقین باشد، خطر اضمحلال درونی جامعه اسلامی است یعنی اینکه به واسطه عملکرد نیروهای خودی و خود مسلمانان در درون جامعه اسلامی از درون دچار اضمحلال و فروپاشی شوند.
وی ادامه داد: به واسطه اینکه جهان اسلام، مسلمانان و نیروهای مسلمان مغلوب احساسات شدهاند، به دلیل اینکه مردم در تشخیص راه درست اشتباه کرده باشند، به دلیل اینکه خواص و عوام جامعه اسلامی از بصیرت، آگاهی و بینش لازم در بزنگاهها برخوردار نباشند و نتوانند در مواقع لازم اتخاذ موضع کنند.
این مسئول ابراز داشت: این عوامل گاهی اوقات دست به دست هم میدهند و زمینه را برای اضمحلال و فروپاشی جامعه اسلامی به وجود آورند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان،افزود: از نگاه قرآن این دو امر خطر عمده در کمین جامعه اسلامی هستند. خداوند در آیات متعدد مهمترین راهبرد و گفتمان را برای مبارزه با این خطرات مهم بیان کرده است. از نگاه آیات قرآن تسلیم دشمنشدن، دست ذلت بالا برد و مذبوحانه تسلیم دشمن شدن در ادبیات دینی ما هیچ جایگاهی ندارد.
وی بیان کرد: نرمش قهرمانانه نیز گاهی اوقات بنا بر تشخیص اهل خبره و متخصصین به اقتضای زمان و مکان و به واسطه حکم حاکم اسلامی ممکن است ایجاد شود اما گفتمان غالب و راهبرد اصلی تفکر اسلام در برابر دشمنان و خطراتی که جامعه اسلامی را تهدید میکند از نگاه قرآن کریم و بزرگان دین اسلام مقاومت و جهاد در برابر جریان کفر و نفاق است.
ححکمتی نیک گفت: البته منظور از جهاد تنها جهاد نظامی و فیزیکی نیست بلکه بابد بدانیم تهاجم، حمله و جنگ دشمن علیه نظام اسلامی از چه نوعی است که ما مامور هستیم در مقابلشان همانگونه با آنها مقابله و مقاومت کنیم. جهاد، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن مهمترین راهبرد و گفتمان جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم برای حفظ جهان اسلام است.
وی افزود: وضعیت در زمان حسین بن علی نیز همینگونه بود که بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا زمانی که امام حسین (ع) به شهادت میرسند در دوران امامت امام حسین(ع) خطر اضمحلال درونی جامعه اسلامی را به شدت تهدید میکرد.
این مسئول ابراز داشت: معاندین، منافقین، دشمنان لجوج و عنود، مخالفین و خطر اضمحلال درونی به شدت در مقابل حسین بن علی(ع) عرض اندام کردهاند. این موضوع باعث شده تا حلال خدا حرام، حرام خدا حلال شمرده ، ناهنجاری های اجتماعی ایجاد، حق عمل، باطل مورد انکار واقع نشود. مردم در تشخیص راه دچار اشتباه شدهاند، لاابالیگری و هرزگی در جامعه اسلامی به وفور یافت میشود، مردم پذیرفتهاند یک شخص دائمالخمر، مفسد، ظالم، میمونباز و قمارباز به نام یزیدبن معاویه سکاندار جامعه اسلامی شود و در شام بر جهان اسلام حکومت کند در حالی که هیچگونه اعتقادی حتی در ظاهر نیز به اسلام ندارد. این موضوع امام حسین(ع) را به تکلیف اسلامی وا میدارد ، به جهاد بر میخیزد، دست به نهضت و جهاد میزنند و جهاد تبیین، دینی، فرهنگی، معنوی راه میاندازد و در پایان روز عاشورا جهاد نظامی انجام میدهند.
وی گفت: امام حسین(ع) فرمود باید فاتحه دین را خواند وقتی فردی به نام یزید سکاندار جامعه اسلامی شود. فرمود ای مردم آیا نمیبینید در حکومت یزید حق ادا نمیشود بلکه باطل جایگزین شده است، قداستشکنی در حال رواج است. آیا نمیبینید باطل خدا حلال و حرام خدا حلال شده است و فرمود به خدا سوگند هرگز دیت بیعت به سوی یزید دراز نمیکنم مرگ در راه را چیزی جز سعادت و بیعت با یزید را چیزی جز ننگ نمیدانم. امام حسین(ع) صرفا به خاطر پاسداشت نظام اسلامی و دینی، صیانت و پاسداری از دین، و عمل به سیره عملی نبوی، و جلوگیری از اضمحلال جامعه اسلامی مقابل یزید جهاد کردند و سرانجام به مقام والای شهادت در راه خدا رسیدهاند. و خانوده و حتی فرزند شش ماهه خود را در راه دفاع از دین و حفظ جامعه اسلامی تقدیم کردهاند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان، بیان کرد: امام حسین(ع) قربانی دین شد بعد از اینکه به حضرت ابراهیم(ع) وحی شد اسماعیل را به قربانگاه بیاور و بعد از اینکه در پیشگاه خداوند حاضر شدهاند خطاب آمد امتحانت را پس داری و موفق شدی. ما ذبح اسماعیل را به ذبح بزرگی تقدیم کردیم که برخی مفسران در تفسیر آیه نوشتهاند منظور از ذبح عظیم قربانیهای کربلا هستند که ماندگارترین عمل در طول تاریخ شد.