قدرتهای رسانه ای برای القای پیام مورد نظرشان به مخاطب ساعتها وقت و میلیاردها دلار هزینه می کنند در حالیکه با سواد رسانه ای می توان از پیامهای پنهانی و ترفندهای رسانه ای آگاه شد و تصمیم های درست و آگاهانه گرفت.
به گزارش خبرگزاری بسیج، قدرت رسانه در این زمانه به جایی رسیده است که به ابزار سیاسی تبدیل شده است و این مخاطبان هستند که باید بازی رسانه را نخورند.
اهمیت سواد رسانه
اهمیت آموزش سواد رسانهای آنقدر زیاد است که به افراد این قدرت را می دهد با هویت صحیح وارد فضای مجازی شوند و در مقابل انبوه اخبار بتوانند تصمیم درست بگیرند و اخبار اصلی را از جعلی تشخیص دهند.
روزانه مطالب بسیار زیادی در حوزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و یا حتی اخبار مربوط به افراد مشهور و بازیگران در طول روز انتشار مییابد که برخی از آنها شایعات فاحشی هستند و واقعیت ندارند.
در سالهای اخیر به وفور شاهد این موضوع بودهایم که بسیاری از صحبتهای افراد در شبکههای رسانهای دچار تحریف میشود و با کم و زیاد کردن و منقطع کردن این سخنان مفهوم کلی مطلب و خبر کاملا عوض میشود.
قدرت رسانه
رسانه قدرت این را دارد که در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، اخبار و مطالبی را منتشر کند و این هنر و تشخیص مخاطب است که بتواند واقعیت را از شایعه تشخیص دهد.
تیغ دولبه ای رسانه
در واقع رسانه تیغ دو لبهای است که میتواند در یک چشم بر هم زدن شایعهای را در قالب واقعیت بیان کند و بالعکس. در سالهای اخیر سو استفادههای زیادی از رسانه شده است که باعث شده بسیاری از افراد جان خود و امنیت خود را نیز در این راه از دست بدهند. بنابراین، اگرچه ایران به واسطه تعدد رسانههای مجازی هدف این جنگ نرم است، اما سواد رسانهای به عنوان موضوعی مهم مهجور واقع شده و با ضعفهایی همراه است.
نقش سواد رسانهای در موضع گیریها و پیام ها
در خصوص سواد رسانه و فضای مجازی رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در سخنرانیهای خود تاکیداتی را داشته اند و در خصوص اهمیت این فضای بسیار سخن گفته اند. امروز باید قبل از ورود به فضای مجازی و شروع به فعالیت در این عرصه، حتما آموزشها و مهارتهای سواد رسانهای را فرا بگیریم. در واقع افرادی که مهارت رسانهای را به درستی فراگرفته باشند موضع گیری و کنشهای صحیح در خصوص پیامها و شناختن رسانهها خواهند داشت.
برای آموزش همگانی سواد رسانه میتوان از بسیج مردمی کمک گرفت
بارها، رهبری در جمعهای مختلف به اهمیت فضای مجازی و آشنا شدن با این فضا اشاره کرده است تا امنیت روانی مردم در فضای مجازی تأمین شود. بنابراین، برای این منظور و آگاهی و توانمندی برای ورود در فضای مجازی باید آموزش سواد رسانهای در میان تمامی اقشار جامعه به ویژه در مدارس صورت بگیرد تا افراد، با هویت صحیح وارد این فضا شوند تا با این کار، اثرپذیری منفی کاهش پیدا کند.
همه ما در عصر تکنولوژی و دنیای فناوری زندگی میکنیم و درواقع، با توجه به تعاملات و ضرورتهای موجود مبنی بر انجام کارها از طریق اینترنت، همگی در فضای مجازی نفس میکِشیم. بنابراین، وقتی به این شدت در این فضا حضور داریم، لازم است که برای حضور در شبکههای اجتماعی نیز مهارت داشته تا اثرپذیری مثبت و مصرف بهینهای را از این فضا داشته باشیم.
عصر تکنولوژی ، نیازمند سواد رسانه
لازم است همان طور که والدین ، از بدو تولد فرزند خود، تربیتی را درنظر میگیرند در عصر تکنولوژی هم تربیت رسانهای را برای فرزند خود داشته باشند و در این میان، همه ارگانها و نهادهایی که میتوانند کمک کنند باید این کار را انجام دهند تا آموزش و سواد رسانهای در قالب تربیت رسانه به فرزندان و دیگر افراد جامعه انتقال پیدا کند. چون در این عصر رسانهای بسیار مهم است که بتوان حضور درستی در فضای مجازی داشت.
ما نیاز به مربیان و مدرسانی داریم که به موضوع سواد رسانهای و نحوه آموزش آن تسلط داشته باشند و اگرچه، آموزشهایی در این خصوص برای تربیت مدرسان و مربیان سواد رسانهای انجام میشود، ولی برای آموزش همگانی میتوان از بسیج مردمی کمک گرفت که به واسطه این مدرسان و مربیان سواد رسانهای در سنین مختلف و درواقع، از پایه صورت بگیرد چراکه تربیت صحیح رسانه در عصر رسانه از اهمیت زیادی برخوردار است.
اما امروز بجای جلوگیری از ورود اطلاعات به فضای مجازی به صورت فیزیکی و زیرساختی و یا قانونی و حقوقی بایدبا افزایش سوادرسانهای جامعه آنها را در مقابل این حجم عظیم اطلاعات آگاه کنیم تا مردم بتوانند خبر فیک و اصلی را از هم تشخیص بدهند.
سوارد رسانهای مخاطب را در فضای مجازی واکسینه میکند
دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا کارشناس رسانه با اشاره به نقش سواد رسانهای در انبوه اطلاعات موجود در فضای مجازی امروز، معتقد است: امروز مسئله سواد رسانهای بسیار مهم است، سواد رسانهای از مواردی میباشد که میتواند مخاطب را واکسینه کند.
وی ادامه داد: بجای اینکه ما ورود اطلاعات به فضای مجازی کشور را به صورت فیزیکی و زیرساختی و یا قانونی و حقوقی بگیریم میتوانیم با افزایش سواد رسانهای جامعه آنها را در مقابل این حجم عظیم اطلاعات واکسینه کنیم.
در واقع مردم را باید به مهارتی مسلح کنیم که انبوه اطلاعات را دریافت کنند، ولی بتوانند اطلاعات صحیح را شناسایی کنند، پیامهای رسانهای را بتوانند تحلیل کنند، منابع درست خبری را بتوانند از منابع فیک خبری تشخیص دهند.
اسماعیلی با اشاره به اهمیت تدریس سوادرسانهای در مدارس، گفت: در کشورهای خارجی در تمام پایههای تحصیلی به سواد رسانه اهمیت داده میشود و در حال تدریس میباشد، اما در ایران از سال ۱۳۹۵ شاهد بودیم در پایه دهم یک کتاب به نام آموزش سواد رسانهای تالیف شده است و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است. هرچه سطح سواد رسانهای مردم یک کشور بالاتر برود آسیبهای ناشی از استفاده غلط از رسانهها حتما کاهش پیدا خواهد کرد.
باید نهضت سواد رسانهای انقلاب راه اندازی شود
این در حالی است که حسین دولتی، پژوهشگر حوزه سواد رسانهای بیان کرد: از زمانی که رسانههای جمعی کمرنگ شدند و رسانههای فردی به وجود آمدند الزام و اهمیت سواد رسانه هم بیشتر احساس شد؛ به طوری که فارغ از سواد، سن و نوع نگاه افراد به دنیا، آنها در فضای سایبر و مجازی توانایی به اشتراک گذاشتن نظرات و عقاید خود را پیدا مردند که این موضوع نشان میدهد ما باید به سمت فراگیری سواد رسانهای برویم تا بتوانیم بین میلیونها پیام تولید شده در این فضا، پیامهای مهندسی شده را از حالت کد خارج کنیم و درک آگاهانهای داشته باشیم که سواد رسانهای برای این منظور، کمک زیادی میکند. زیرا میتوانیم از رسانهها به نفع خودمان و زندگی مان استفاده کنیم و از مخاطرات آن فاصله بگیریم.
دولتی گفت: در اوایل انقلاب، کم سوادی و بیسوادی در کشور وجود داشت و بدنبال آن، نهضت سوادآموزی شکل گرفت و الان هم باید نهضت سواد رسانهای انقلاب را راه اندازی کنیم. البته کارهایی در این خصوص صورت گرفته است و ارگانهای مختلفی از جمله بسیج فعالیتهای جدی داشته اند. امّا نیاز است که این نهضت با هم افزایی تقویت شود و به همان کیفیت و قدرت نهضت سواد آموزی اوایل انقلاب باعث فراگیری سواد رسانهای در سنین مختلف شود.
اینبار جنگ، جنگ روایت هاست
پس از انقلاب، دشمنان به شکلهای مختلف تلاش کردند که با آرمانها و ارزشهای مردم ایران مقابله کنند و رهبری بارها از تعابیر شبیه خون فرهنگی و ناتوی فرهنگی استفاده کرده که دشمن، باورها و اعتقادات مردم را مورد هدف قرار داده است و همه آنها در قالب مفهوم جنگ نرم نفوذ و قابل تبیین است؛ به طوری که این سال ها، همه افراد شاهد بودند که دشمن با بهره گیری از ظرفیتهای قدرت نرم که اهمّ آن را رسانه تشکیل میدهد، اهداف خود که بی اعتمادی، ناامنی، یأس، تضعیف بنیانهای خانواده و مسائل عقیدتی است را دنبال کرده و با این سبک جنگ نرم تلاش میکند از طریق بستر رسانه نفوذ کند.
در حال حاضر، جنگ روایتها وجود دارد که این روایتها بسیار تأثیرگذار هستند و عزم و حمایت همه جانبه مردم را میطلبند.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار