نگاه به پیادهروی اربعین باید خانواده محور باشد
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج-، نشست خبری با موضوع (مشق عشق زنان در مسیر اربعین) به همت بسیج جامعه زنان و در پادگان ولیعصر(عج) برگزار شد. در این نشست ابتدا مینا بیابانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور صحبت کرد و گفت: پیادهروی اربعین یک امر فرهنگی و در راستای تمدن سازی نوین اسلامی است. این رویداد یک برگ برنده از سبک زندگی اسلامی در اختیار ماست تا با آن بتوانیم به سمت تمدن نوین اسلانی حرکت کنیم.
امپراتوری رسانهای دشمن میخواهد اربعین را به محاق ببرد
بیابانی افزود: در سنوات گذشته شاهد بودیم که دشمن در یک امپراتوری رسانه ای به شدت سعی کرد این واقعه عظیم فرهنگی را به محاق ببرد، به خصوص در سال گذشته و با اغتشاشاتی که در کشور همزمان با رویداد اربعین اتفاق افتاد، دشمن این هدف را جدی و سازماندهی شده دنبال کرد. اما دیدیم هرچقدر که تلاش کرد به لطف خدا و به یمن مغناطیس وجودی امام حسین(ع) که کماکان مرکز و محل رجوع اتفاقات فرهنگی ایام اربعین است، اتفاقی نیفتاد.
رئیس بسیج جامعه زنان اظهار کرد: امسال هم شرایط خاصی داریم. سالگرد حوادث سال گذشته است و حتما دشمن فعالیت میکند و از امپراطوری رسانهای خود بهره میبرد تا رویداد اربعین را تحتالشعاع قرار بدهد. علاوه بر این لازم است در اربعین درباره موضوعاتی که پیرامون سال گذشته رخ داده، هشیاری و آگاهی لازم را داشته باشیم.
رویداد اربعین روح تازهای بین ادیان دمید
سخنران بعدی این نشست مرتضی کارآموزیان، رئیس سازمان بسیج رسانه بود. کارآموزیان گفت: سال گذشته یک فتنه بزرگ را پشت سر گذاشتیم. به عنوان کسی که در میدان بودم به جرات میگویم جنگ جهانی رسانه را پشت سر گذاشتیم که در آن انواع و اقسام کمکهای مالی تسلیحاتی اطلاعاتی و...را هم شاهد بودیم.
وی ادامه داد: میشل فوکو درباره انقلاب۵۷ ایران جملهای که دارد که میگوید این انقلاب روح تازهای به دنیا تزریق کرد. اربعین هم یک روح تازه بین ادیان دنیا تزریق کرده و ادیان را دور هم جمع کرده است.
رئیس سازمان بسیج رسانه افزود: اغلب اربعین را همیشه از ابعاد درونی میسنجیم. ابعاد درونی ارتباطات میان فردی، سازماندهی ارتباطات رودرو ومربوط به افرادی است که در اربعین حاضر می شوند. از طرف دیگر این ارتباط به ارتباطات رسمی و غیررسمی تقسیم می شود. رسمی شامل رسانه های رسمی ایران و عراق و سایر کشورهاست. اما اهمیت کار ما بعد غیر رسمی رسانه هایی که در اربعین حضور دارند.
کارآموزیان گفت: اربعین امسال تفاوتهایی با سالهای گذشته دارد. اول اینکه اولین سالی است که کرونا را نداریم و حضور مردم چشمگیر میشود. از طرف دیگر افراد رسانهای در طی سالها برگزاری رویداد اربعین به بلوغ کار رسانه ای در این زمینه رسیده اند. من این ایام در هرکدام از جلسات که شرکت میکنم میبینم رسانههای ها به دنبال خلق اتفاقات بزرگ هستتد.بعضی زیرساخت هایی که در آن کمبود داشتیم امسال قرار است رفع بشود. مثل اینترنت پرسرعت رایگان که عراق قول آن را داده است.
باید بر مفاهیم مشترک با دیگر ملل تاکید کنیم
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در این رویداد تاثیرگذار باشیم نکاتی را باید در نظر بگیریم. اول تولید محتوای اثربخش، به خصوص امسال که درگیر تابوشکنی قرآن سوزی هم بودیم. ما باید ایده های نو بسازیم. با توجه به زیرساخت های دولت عراق ما باید دنبال انسان رسانههای فهیم باشیم. هر زائر یک رسانه خواهد بود. دومین نکته قاب و چارچوب مشترک ما و برخی کشورها مثل هند و پاکستان و گرجستان است. مثلا این کشورها هم مراسمی شبیه «جاماندگان» ما دارند. ما باید امسال این را سازماندهی کنیم و این مفاهیم مشترک را معرفی کنیم.
رئیس سازمان بسیج رسانه گفت: اگر میخواهیم موفق باشیم باید به سمت مفهومسازی برویم. مفهوم مشترک در جامعه بین الملل تا زیست بین المللی منجر به اتفاقات بزرگتر می شود و دومینو وار به سایر جهان اسلام هم میرود. نکته دیگر وحدت و جهاد تبیین است که میتواند مفهوم مشترک بین ما و عراقی ها باشد. ما فصول مشترک دیگر مثل تضعیف اسراییل، حرمت قرآن و... را هم داریم که باید روی آنها کار کنیم.
دنیا محتاج شناخت امام حسین(ع) است
در ادامه زینب اختری، مسئول امور بانوان وزارت کشور پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سال گذشته در ایام اربعین در ایران یک حادثه ناگوار رقم خورد و دشمن همه تلاش خود را کرد تا اربعین را کمرنگ کند. توطئه را چید و جنگ ترکیبی که برای آن طراحی داشت را آغاز کرد.
اختری افزود: گردهماییهایی مثل پیادهروی اربعین دو بعد دارد. یک بعد خود جایگاه اربعین، نگاه اسلام به اربعین و مفهومی است که قرار است از این طریق به دنیا مخابره بشود. یک بعد دیگر هم از نظر ما نقش بانوان در این رویداد است. ما احتیاج داریم هم خودمان امام حسین(ع) را بشناسیم و هم او را به دنیا نشان بدهیم. دنیا محتاج این است که معرفت، آزادگی و حریت حسینی را بچشد.
وی ادامه داد: منطق حسین بن علی(ع) منطق دفاع از حق است، چیزی که الان دنیا محتاج به آن در دفاع از حق مظلوم است الان دنیا شاهد حاکمیت ظالمین است و به همین خاطر پیام اربعین و امام حسین(ع) باید به دنیا مخابره بشود. دنیا باید بداند که شخصی با تمام وجود و زندگی و دارایی خود آمد که از حق دفاع کند و اجازه ندهد که حق پایمال بشود.
مسئول امور بانوان وزارت کشور گفت: این روزها درباره مفهوم اربعین و آنچه امام حسین(ع) برایش قیام کرد با شبهات روبه رو هستیم. دشمن نقطهزنی میکند و چون امام حسین(ع) نقطه قوت ماست ما باید برای آن پای میدان بیاییم. این را هم باید بدانیم که اگر نیاییم از خودمان سلب توفیق میشود چون خداوند وسیله برای احقاق حق زیاد دارد.
انسان رسانه باشیم
اختری اظهار کرد: ما در اربعین آیینها و اقوام را هم میبینیم. اقوام باید از زاویه دوربینی که به اربعین نگاه می کنیم پررنگ شوند. عرب و ترک و کرد و لر فارس که در یک اجتماع عظیم جهانی در کنار یکدیگر جمع می شوند، شکوه و عظمت زیادی دارد.
وی اضافه کرد: در روایتگری مخاطب بسیار مهم است. باید مخاطب از نظر سن، عقیده و .... در نظر بگیریم. مخاطب باید دستهبندی شود و محتوا براساس ذائقه او در نظر گرفته شود. اینطور نباشد که یک شبکه داخلی تولید کنیم، همدیگر را لایک کنیم و چون خودمان از این محتوا خوشمان آمده آن را نشر بدهیم و فکر کنیم اثرگذار هستیم. ظرفیت اربعین آنقدر نافذ و اثرگذار است که به گوش همه می رسد. اکنون که بستری آماده شده است که بتوانیم آنچه واقعیت دارد را به گوش همگان برسانیم باید مخاطب بیشتری را پوشش بدهیم و برای هر طیف محتوای مناسب آن را تولید کنیم.
اختری به وجود روایتهای غیررسمی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: روایتهای غیررسمی این روزها در فضای مجازی بسیار پرمخاطب هستند و ما از این طریق میتوانیم تولید رسانه ای کنیم. اصلا نمیگویم که فضا را زنانه و مردانه کنیم؛ میگویم خانواده اربعینی، چون نگاه زن و خانواده در این رویداد نگاه متفاوتی است و ما این نگاه خانواده محور را میخواهیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای موثر نشان دادن تحولاتی است که به واسطه انقلاب ایران برای زنان و خانواده به وجود آمده است. ما درحالی که در فضای حقیقی برنده ایم، در فضای رسانه و مجازی نمیتوانیم آنچه داریم را به بقیه نشان بدهیم و بازخورد و بازتاب نداریم چون ادبیات رسانه را نمیدانیم و البته جنگ نابرابر اخلاق رسانهای هم داریم.
پایان پیام/