مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور با بیان اینکه کودکان آینده سازان هر کشور و شهری هستند، گفت: اصل شهر دوستدار کودک تربیت انسان‌های بزرگ برای آینده کشور است.
کد خبر: ۹۵۳۳۸۸۳
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ موسی پژوهان مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور در نشست خبری شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در اراک گفت: شهر دوستدار کودک شهری است که در آن نیازهای اساسی کودکان و نوجوانان در اولویت قرار گرفته و معماری شهر همسو با نیازهای کودکان باشد و حقوق آنان در سیاست‌ها رعایت شود.

وی با بیان اینکه کودکان آینده سازان هر کشور و شهری هستند، افزود: شهر دوستدار کودک شهری است که از خانواده شروع می‌شود و تا نهادهای قدرتمند در کلان شهرها ادامه دارد، با تحقق شهر دوستدار کودک، مشکلات و معضلات شهرسازی و معماری نیز حل خواهد شد و شهر زیست‌پذیر می‌شود.

مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور با اشاره به ضرورت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری امور مربوط به کودکان تصریح کرد: امید می‌رود با همکاری شهرها بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم تا شهرهای کشور به شهرهای جهانی تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲ شهر کشور از سال ۹۷ تاکنون با همکاری یونیسف در ایران به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک در نظر گرفته شده‌اند، افزود: این شهرها در این مدت به عنوان شهر پایلوت و شهر اصفهان به عنوان کاندید شهر دوستدار کودک معرفی شده‌ است.

پژوهان با اشاره به تعداد شهرهای دوستدار کودک در شبکه جهانی گفت: سه هزار شهر دوستدار کودک در شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک یونیسف وجود دارد که در حوزه‌های مختلف با یکدیگر تعامل دارند اما هیچ شهری از ایران عضو این شبکه جهانی نیست.

مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور تصریح کرد: با توجه به اقدامات شورای اسلامی شهر اراک امیدواریم با تصویب کمیته ملی شهرهای دوستدار کودک، در کنار ۱۲ شهر یا جایگزین شهرهای پایلوت دوستدار کودک شود.

وی شهر دوستدار کودک را یک سرمایه گذاری پایدار بین نسلی دانست و گفت: تحقق آن می‌تواند شهرهای ما را در آینده تضمین کند.

نگاه مدیریت شهری به شهر باید انسان محور باشد

قاسمی سرپرست شهرداری اراک نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای تبدیل شهر اراک به عنوان شهر دوستار کودک، گفت: پیگیری تبدیل این شهر به عنوان شهر دوستدار کودک در دستور است و امیدواریم با تصویب مراجع مربوطه این مهم محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه می‌بایست به سمن شهر انسان‌محور برویم، افزود: شهر دوستدار کودک، دوستدار جوان، پدر و مادر هم است و خدمات جامعی را به شهروندان ارائه می‌کند و می‌تواند فرصت مناسبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در مقیاس کوچک باشد.

شهر تنها ایجاد پل زیرگذر و رو گذر نیست

پیمان عین القضات رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در شورای ششم به دنبال تحقق این شعار هستیم که شهر تنها ایجاد پل زیرگذر و رو گذر نیست.

وی با تاکید بر اینکه روح شهر باید فرهنگ و معنویت باشد، افزود: اگر شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم بخشی از آن به طرح‌ها و ساختار شهری بازمی‌گردد که می‌بایست معماری و شهرسازی در این حوزه تجدید نظر شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر لزوم بازنگری در کلیت سیاستگذاری‌های شورای عالی شهرسازی تصریح کرد: در کنار فقر تفرجگاهی، گردشگری و ... مدیریت شهری باید برای از بین بردن فاصله بین نسلی تلاش کند.

عین القضات گفت: انتخاب شهر اراک به عنوان شهر دوستدار کودک و خانواده تا حدودی می‌تواند برخی از مشکلات این شهر را برطرف کند چراکه در شهر دوستدار کودک، اجتماعی کردن و تربیت معنوی کودکان مورد توجه قرار دارد.

استانداردسازی وسایل بازی بوستان‌های اراک

خسروانی سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر اراک به برخی اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در راستای اجرای طرح شهر دوستدار کودک گفت: استاندارسازی وسایل بازی ۵۳ پارک، راه‌اندازی پارلمان کودک، نصب المان‌های کودک، اتاق مادر و کودک، انجام نقاشی دیواری متناسب با کودکان در راستای تلطیف فضاهای شهر، به روز کردن وسایل سگ‌گیری شهرداری، مدرسه شهروندی از جمله اقدامات شورای اسلامی در راستای تبدیل شهر اراک به شهر دوستدار کودک است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اراک با ورود به مناطق کم برخوردار در راستای آموزش و فرهنگ سازی گام‌های خوبی برداشته است، افزود: معتقدیم توجه به نیازهای کودکان در آینده جامعه را از آسیب‌های بزرگی مصون نگه می‌دارد.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر اراک تصریح کرد: کودکان در فرایند تصمیمات سرنوشت‌ساز شهر اثرگذار باشند، در پارلمان کودک فرصت برای این مهم محقق شده و مصوباتی برای رفع مشکلات شهر ارائه می‌دهند. 

خسروانی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار کودک هم اینک در شهر اراک وجود دارد، گفت: ۴۷ میلیارد ریال منابع مالی سال گذشته و ۴۰ میلیارد ریال امسال برای تبدیل این شهر به شهر دوستار کودک اختصاص یافته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق شهر همگان پیش از اینکه نیازمند ساختار و قوانین باشد، نیازمند گفتمان مطالبه‌گری در اذهان متخصصان و عموم شهروندان جامعه است تا در جامعه حائز اهمیت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات