خبرهای داغ:
عطایی در نشست خبری با رسانه ها بیان کرد: بیش از ۳۰ درصد سطح زیر کشت استان معادل ۶۳ هزار و ۵۰۰ هکتار با آبیاری تحت فشار و قطره ای مجهز شده و در هفته دولت بیش از ۴۴ طرح کشاورزی با ۲۵۴ میلیارد تومان اعتبار افتتاح و به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۹۵۳۵۲۰۵
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

 

قزوین_ به گزارش بسیج، عطایی مدیرکل جهاد کشاورزی قزوین در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت که در سالن باغستان برگزار شد گفت: ۴۴ طرح با ۲۵۴میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۹۰۰ شغل تثبیت شده ویژه هفته دولت افتتاح می شود.

 در قزوین از ۸۲۴۰هکتار بهره برداری امروز به ۲۳۰هزار هکتار رسیده و دیار مینودری آغازگر کشاورزی مدرن در ایران بوده است. 

وی گفت: تمام تلاش سازمان افزایش بهره وری یعنی تبدیل منابع آب به بهره وری بیشتر است کشت های رو باز سیستم قدیم کارآمد نیست و در بحران های خشک سالی پاسخگو نیست لذا با توسعه فضای کشت گلخانه ای داریم امروز ۲۵۰۰هکتار توسعه کشت گلخانه ای در استان میسر شده است .

۴۱۰هزار هکتار مجموع کشت دیم و ابی استان است

عطایی گفت:مجموع کشت دیم و آبی ۴۱۰هزار هکتار است که اگر صرفه اب با محوریت مدرن سازی شکل گیرد به راحتی از چالش خشک سالی عبور خواهیم کرد.

وی تشریح کرد: ۲۰خرداد ماه استاندار احکام ستاد احیا اب را صادر کرد که تغییر رویکرد کشت، بهره وری و سرمایه گذاری در دستور کار سازمان قرار گرفت.در حوزه کشاورزی ۳/۲درصد جذب سرمایه بوده و در صنعت ۲۰ درصد منابع سرمایه جذب شده است.کشاورزی با تبدیل کشت روباز به بسته و گلخانه ای باید نوسازی شود و روش دیگر از آبیاری زیر سطحی که تبخیر صفر است.

۶۵۰پلاک زمین کشاورزی حد نگاری شده است

مدیرکل جهاد کشاورزی گفت: در بحث حد نگار از ۱۲۰۰پلاک بیش از۱۱۰۰ پلاک تداخل مرز بین مردم و دولت مشخص وجود دارد. در خصوص ارایه سند حد نگار و رفع تداخل کمیسیون اصل نود مجلس وظیفه را به ثبت واگذار کرد و جهاد کشاورزی وظایف قانونی خود را انجام داده که ۶۵۰پلاک از ۱۱۰۰پلاک رفع تداخل شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی در خصوص نوین باغات و زمین های کشاورزی گفت:

آبیاری تحت فشار یکی از سیاست های مهم در سطح زیر کشت کشور است ۵۳۵۰۰هکتار در استان تحت پوشش است و ۱۰هزار هکتار توسط مردم بدون کمک دولتی انجام شده و در مجموع ۶۳۵۰۰هکتار با آبیاری نوین تحت فشار برداشت محصول می کنند که رتبه پنجم کشور را در اختیار داریم کسب کردیم که 

در هر هکتار ۴۳۵۰مترمکعب صرفه جویی آب می شود.

عطایی گفت: در کل اراضی کشاورزی ماشین دخالت دارد ۱۱هزار تراکتور در استان وجود دارد که اغلب بالای ۲۰سال عمر دارد در سال گذشته۱۸۰میلیارد تومان بابت خرید تراکتور و در ۵ماهه اول ۱۲۴میلیارد تومان به بانک کشاورزی معرفی و ۵هزار نفر در نوبت بندی دریافت ماشین کشاورزی قرار دارند.

۱۰هزار هکتار سطح زیر مشت باغات زیتون

وی در پاسخ به سوال خبرنگار طارم نو مبنی بر سامان دهی باغات زیتون گفت: مساحت باغات زیتون ابتدا ۵هزارهکتار بوده که با اعتبارات ویژه و توسعه آن امروزبه ۱۰هزار هکتار رسیده که اعتبارات دولتی زیتون بیشتر از سایر محصولات است که برای اصلاح باغات ۷۰۰هزار چشمه پیوند در حال اجرا است. 

مدیرکل جهاد کشاورزی افزود: اولین برداشت محصول زیتون در باغات متراکم توسط کمباین انجام می شود که برای اولین بار در کشور استان قزوین از این فناوری استفاده می کند. روغن زیتون طارم در دنیا با کیفیت ترین است که در ۱۸۶آزمایشگاه اثبات شده و از نظر مساحت سطح زیر کشت زیتون رتبه سوم و در تولید رتبه دوم کشور را داریم.

مرکز تحقیقات و پژوهش جهادکشاورزی با مساحت ۸هکتار با زیر ساخت لازم فعال است

عطایی با اشاره به دانش محور بودن جهادکشاورزی گفت: ۲ شرکت دانش بنیان در سازمان فعال بود که برای بحث پژوهش و تحقیقات و هسته فناور۸هکتار زمین در مرکز فناوری و تحقیقات کشاورزی واقع در اسماعیل آباد با زیر ساخت کامل مهیا کردیم و هسته های فناور در این فضا فعالیت و نتیجه تبدیل به دانش بنیان در بخش کشاورزی ارایه می دهد.

مدیرکل جهاد کشاورزی تشریح کرد: در خصوص تنظیم بازار و دریافت سهمیه ملی از تهران۲۳۶تن برنج

۱۵۷تن شکر ۲۰تن گوشت قرمز در تیرماه سال جاری جذب شده است و بعضی از مردم نگران تخلف هستند که 

سامانه ۱۲۴ گزارش برای گزارش تخلفات اختصاص یافته لذا گزارشات ثبت و پیگری می شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی با اشاره به تامین آرد و نان و‌امنیت غذایی قوت غالب جامعه افزود: اتحادیه خبازان نقش خود را در مدیریت آرد و نان به درستی ایفا نمی کند و در دو ماه اخیر به لحاظ کمیت مشکلی نداشتیم و ۸اکیپ به صورت ۲۴ساعته بر نانوایی ها نظارت می کنند و با متخلفان برخورد می شود.

۲۵۰استخر معیشتی مکان یابی شده است

 وی با اشاره به قرارداد ساخت استخرهای معیشتی گفت: در توافق ۳ساله با قرارگاه امام حسن(ع) هنوز ساخت استخر معیشتی شروع نشده لذا ساخت استخرهای معیشتی با مشارکت مردم ساخته می شود و جهاد کشاورزی خاک و لایه ژیوممبران را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دهد تا در دو نوبت تابستان هکتاری۵۰۰مترمکعب آبیاری کنند. بیش از ۲۵۰استخر مکان یابی شده اما بودجه برای ۸۰استخر معیشتی مهیا است.

۷۶درصد مطالبه گندم کاران پرداخت شده است

عطایی با اشاره به خرید تضمینی گندم گفت: تمام تلاش وزیر جهاد کشاورزی پرداخت به موقع مطالبه گندم کاران است و خرید گندم جز دیون ممتازه دولت به کشاورزان بوده و کیلویی ۱۵۰۰۰تومان نرخ گذاری شده است که ۵۸درصد بهای ۱۵۰۰۰تومان به ازای هر کیلوپرداخت شده است.

وی در ادامه گفت: برایخریدتضمینی۱۷۹هزار تن بر اساس۱۱۵۰۰ و جایزه تحویل گندمکاران ۱۵۷۰میلیارد تومان پرداخت شده است که از منظر نرخ تشویق تحویل گندم و نرخ تثبیت شده ۷۶ درصد پرداخت و تلاش خواهیم کرد تا پایان شهریور تسویه حساب کامل صورت گیرد.

عطایی افزود: در خصوص باغستان ثبت میراث فرهنگی مد نظر نیست بلکه نظام بهره برداری در شرف ثبت جهانی کشاورزی می باشد که این امر برای باغستان از نظر حفاظت، اعتبار ، نگهداری و اقتصاد گردشگری اتفاق خوبی حاصل می شود.

 یکی از آرزوهای دیرینه باغداران انتقال آب رودخانه دلی چای به باغستان است با اعتبار بالغ بر ۲۷میلیارد تومان این طرح شروع کردیم و تلاش خواهیم کرد که در حداقل زمان با کیفیت به بهره برداری برسد.

بازار آب در کوتاه مدت راه گشا نیست

مدیرکل جهاد کشاورزی با اشاره به مطرح شدن بازار آب در استان گفت: طرح بازار آب در کوتاه مدت جواب نمی دهد اما در دراز مدت بابت اقتصاد آب راه گشا است این موضوع را به معاون اقتصادی استاندار انتقال دادیم و همکاری خوبی در سطح استان با جهاد کشاورزی دارند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت شناسنامه دار شدن باغات میوه گفت: اگر بخواهیم محصولات کشاورزی به هر کشوری صادر کنیم نیاز به شناسنامه دار شدن باغات است تا با اسکن بارکد مشخص شود که محصول توسط چه کسی در چه مکانی تولید کرده است.

 

انتهای پیام/۱۰۰۲/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار