خبرهای داغ:

آغاز برداشت محصول استوايي فيساليس از مزارع هوراند

تبریز- مدير جهاد کشاورزي هوراند از آغاز برداشت محصول استوايي فيساليس در مزارع شهرستان هوراند خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۶۸۱۹
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سيدرضا تاج الديني در گفتگو با خبرنگاران افزود: در منطقه گرمسير چايپاره اين شهرستان، برداشت فيساليس (گيلاس زميني) آغاز شده است و طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزي پيش بيني مي‌شود امسال ۲۰ تن از اين محصول در اين شهرستان برداشت و در بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: فيساليس يا گيلاس زميني از دسته ميوه هاي استوايي و گران قيمت داراي رنگ نارنجي است که در کاهش فشار خون، افزايش لاغري، بهبود سلامت چشم و سم زدايي کبد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تاج الديني با بيان اينکه گونه توت طلايي اين ميوه عطر بسيار خوبي دارد و اندازه‌اي مانند گوجه گيلاسي دارد افزود: اين گونه در شرايط گرم و مرطوب رشد مي‌کند.

رحيم نعمتي؛ بهره بردار کشت فيساليس در روستاي تازه کند يافت هوراند نيز با بيان اينکه هوراند را باتوجه ‌به آب‌وهواي متفاوتي که دارد مي‌توان چهارفصل سال را در بيشتر فصول سال تجربه کرد افزود: ويژگي‌هاي آب‌وهوايي، ظرفيت توليد ميوه‌هاي گرمسيري همچون فيساليس و خارج از فصل همچون گيلاس را در اين منطقه افزايش داده‌ است.

آغاز برداشت محصول استوايي فيساليس از مزارع شهرستان هوراند

 کارشناس فني کشت فيساليس نيز با بيان اينکه فيساليس يکي از ميوه هاي استوايي بومي مناطق آمريکاي جنوبي و از خانواده گوجه فرنگي است گفت: ميوه آن مانند پرتقال، رنگ زرد متمايل به نارنجي و طعمي ترکيبي از طعم ميوه هاي توت فرنگي، گيلاس، کيوي و آناناس دارد و خواص دارويي استثنايي آن موجب شده است که به صورت انبوه در برخي از مناطق استان آذربايجان شرقي تکثير و توليد شود و به تازگي در هوراند هم  به صورت گسترده کشت مي شود.

شبيهي با بيان اينکه ميوه فيساليس(عروسک پشت پرده) با يک لايه کاغذي شکل، به صورت کامل در برگرفته شده است و مي توان آن را در سالاد، دسر مربا و ژله به کار برد و يا اينکه مانند انگور يا هر نوع ميوه ديگري، به تنهايي و يا خشک شده مصرف کرد افزود: از فيساليس، که گيلاس زميني نیز ناميده مي شود، در تهيه كرم هاي آرايشي نيز استفاده مي شود همچنين مصرف اين ميوه تاثير بسزايي در شادابي و طراوت پوست دارد، فيساليس بدن انسان را در مقابل خنثي سازي راديکالهاي آزاد که موجب بروز بيماريهايي مانند سرطان، سکته قلبي، پروستات، آسم و آلرژي مي شود، حفاظت مي کند.

وي با بيان اينکه يساليس سه برابر ليمو، ويتامين C دارد و داراي خاصيت تقويت کننده سيستم دفاعي بدن، ضد باکتري و ضد ويروسي است افزود: خوب است بدانيم ويتامين هاي B کمپلکس در اين ميوه مانند تيامين براي سوخت و ساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز لازم است و پکتين موجود در اين ميوه که کاهش دهنده کلسترول است، پکتين موجود در فيساليس در جذب ويتامين C به بدن کمک مي کند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند.

آغاز برداشت محصول استوايي فيساليس از مزارع شهرستان هوراند

شبيهي؛ با بيان اينکه ميوه فيساليس داراي بافتي همچون گوجه فرنگي و ترکيبي از طعم ميوه هاي توت فرنگي، گيلاس،کيوي و آناناس است افزود: اين ميوه به دليل قرار گرفتن در لفاف کاغذي شکل فاقد هرگونه آلودگي و عوامل بيماري زا است.

وي گفت: فيساليس، سرشار از ويتامين هاي A، E، C، P و F و مواد معدني آهن، فسفر، پتاسيم و منيزيم و سرشار از آنتي اکسيدان و ضد سرطان است و علاوه بر خواص دارويي فراوان اين ميوه، از برگ و ساقه هاي آن نيز به صورت دم نوش استفاده مي کنند. دم کرده آن براي درمان آسم موثر است، اين ميوه براي بيماري هاي پوستي خاصيت ضدالتهابي و ضدعفوني کننده دارد. برگ هاي آن براي درمان مالاريا، هپاتيت، روماتيسم و ناراحتي کبدي مورد استفاده قرار مي گيرد و تأثير بسزايي در شادابي و طراوت پوست و تقويت قواي جنسي دارد.

 

ارسال نظرات