خبرهای داغ:

برداشت ۵۰۰ تن سماق در شهرستان هوراند

تبریز- مدير جهاد کشاورزي شهرستان هوراند از برداشت 500 تن سماق از باغات اين شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۷۳۴۷
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سيدرضا تاج الديني در گفتگو با خبرنگاران  با اعلام اين مطلب گفت: شرايط آب و هوايي اکثر روستاهاي شهرستان براي رشد اين گونه با ارزش بسيار مناسب است.

وي با بيان اينکه  سماق يکي از گونه هاي گياهي جنگلي اين شهرستان است است که به طور معمول به حالت خودرو و در دامنه هاي وحشي ، چوب زارها ،چمنزارها، صخره ها، دره هاي گود و اطراف جاده ها رشد مي کند ادامه داد: سماق به جهت بهره وري بيشتر اکنون ديگر جايگزين کشت غلات ديم شده است .

تاج الدینی گفت: اگر بخواهيم نام هاي روستاهايي که در آن سماق کشت مي شود نام ببريم اعم از وروجن عليا و سفلي ، تابستانق ،آقبراز ، ازناب سفلي و عليا ، صوفي، ملالو ، گورمدرق ، هوين ، طين شيخ ، بران، رزدره سي ،کورن ،کوير قره ، درويش و…. اما بيشترين مساحت را براي سماق اراضي روستاهاي آقبراز و روجن عليا و سفلي و تابستانق به خود اختصاص داده شده است.

وي با اشاره به اينکه سماق توليدي هوراند محصولي کاملا سالم ارگانيک و عاري از هرگونه آلاينده هاي شيميايي است گفت: از نظر کيفيت سماق هوراند مقام اول کشور را دارد و ازنظر مساحت نيز بيشترين مساحت را در آذربايجان شرقي دارد.

وي خاطر نشان شد: سماق اين منطقه به لحاظ دارا بودن رنگ قرمز ،طبيعي طعم خوب و بازار پسندي يکي از مرغوبترين و اصلي ترين نوع سماق موجود در کشور است.

تاج الديني با بيان اينکه عملکرد محصول سماق از هر هکتار حدود ۸۰۰ کيلوگرم تا يک تن در هکتار برآورد شده است گفت: تکثير اين محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سالهاي اخير تحقيق و توليد نهال سماق از طريق کشت بافت و همچنين بذر به روش آزمايشگاهي انجام يافته و در مطالعه و بررسي وضعيت توليد در شهرستان مي‌باشد همچنين ايجاد سامانه‌هاي آبگير و بانکت بندي در باغات سماق جهت ذخيره آب باران به صورت الگويي در برخي باغات انجام مي‌گردد.

وي افزود: باروري و غنچه سماق بعد از عيد و فصل بهره برداري اين محصول از اواسط مرداد شروع شده و تا اواخر شهريور ادامه دارد.

وي با اشاره به ظرفيت بالاي شهرستان هوراند در زمينه کشاورزي و گردشگري، افزود: هوراند يک شهرستان چهار فصل است. از پست ترين نقطه تا مرتفع ترين نقطه اين شهر، محصولات تمامي فصول امکان کشت دارند.

وي ادامه داد: شهرستان هوراند، ۱۳۶ هزار هکتار اراضي دارد که ۱۳۳ هزار هکتار آن زراعي و باقي باغات هستند. امسال بخش کشاورزي هوراند با چالش‌هاي اساسي چون خشکسالي، سرمازدگي، سيلاب و طوفان مواجه شد و سال پرباري برايمان نبود و تصور مي‌کرديم که نمي‌توان محصولات چنداني را برداشت کنيم اما کشاورزان زحمتکش منطقه با عمل به توصيه کارشناسان، توانستند محصولات خوبي را کشت و برداشت کنند.

تاج الديني از برنامه جهادکشاورزي براي همکاري با منابع طبيعي در راستاي توسعه کشت سوماق در شهرستان خبر داده و مي‌گويد: بخش چهاردانگه در شهرستان هوراند، قطب توليد سوماق بوده و محصول توليدي در اين منطقه برداشت مي‌شود.

وي، اقليم را علت اصلي تفاوت کيفيت خالص سوماق هوراند با ديگر مناطق برمي‌شمارد و سماق هوراند را يک محصول ارگانيک و بدون استفاده از کود و سم عنوان مي‌کند.

معاون  مديريت جهادکشاورزي شهرستان هوراند نيز در ادامه از برنامه‌هاي اين مديريت براي توسعه و گسترش سماق در شهرستان هوراند خبر داد و گفت: سماق به دليل ارزش افزوده‌ بالا بين کشاورزان منطقه، مقبوليت پيدا کرده که اين مورد باعث شده تا کشاورزان بيشتري خواهان کشت کردن سماق باشند.

ابوالفضل محمدپور،  ادامه داد: برنامه ديگر ما همکاري با مرکز تحقيقات بوده که در اين راستا توانستيم سماق را به صورت کشت بافت رشد بدهيم تا به صورت نهال درآيد که اين نهال‌ها نيز جواب داده و باعث شده تا اين محصول در شهرستان گسترش بسيار زيادي داشته باشد.

وي افزود: بخش اعظمي از کشاورزي در منطقه هوراند به صورت سنتي بوده و زنان نقش موثري در کشاورزي منطقه دارند.

کارشناس مسئول باغباني مديريت جهادکشاورزي هوراند نيز گفت:  هر هکتار از باغ سماق، حدود يک تن خوشه و ۵۰۰ کيلوگرم پودر سماق استحصال مي‌کنند. ۵۵۰ هکتار از اراضي شهرستان به زير کشت سماق رفته که به حالت جنگلي هستند و با آب باران و رطوبت فصلي رشد مي‌کنند.

سکينه پهنايي ادامه داد: سماق، نياز به سمپاشي و مرحله داشت ندارد و از بابت اقتصادي يک محصول قابل توجيه و با صرفه اقتصادي است زيرا داراي هزينه پايين و درآمد بالا است. رقم کشت شده در هوراند، رقم بومي سماق قرمز بوده و کيفيت و رنگ متفاوتي از سماق ديگر نقاط کشور دارد.

وي، راه اندازي سامانه‌هاي آبگير جهت زخيره آب باران با روش‌هاي مختلف را از جمله راه‌هاي افزايش عملکرد توليد سماق عنوان کرده و ادامه داد: هرچقدر آب بيشتري به گياه برسد، عملکرد توليدي نيز افزايش مي‌يابد. براين اساس، کشاورزاني که از اين سامانه استفاده کرده‌اند(ايجاد اين سامانه هيچ هزينه‌اي ندارد) عملکرد توليدي از يک تن به ۱.۵ تن در هکتار رسيده است.

پهنايي در خصوص نحوه تکثير اين گياه نيز گفت: تکثير گياه سماق به صورت پاجوش و دستي انجام مي‌گيرد ولي به تازگي بر روي کشت بافت اين گياه جهت تکثير بذر و به صورت پيوندي اقدام شده است.

مسئول اداره ترويج مديريت جهادکشاورزي شهرستان هوراند نيز از راه اندازي سايت الگوي گياه دارويي سماق در روستاي آق‌براز خبر داده و گفت: اين سايت از سه سال گذشته راه اندازي شده و به عنوان الگويي جهت بازديد کشاورزان از نمونه‌هاي کشت سماق استفاده مي‌شود. در خلال اين سايت نيز کارگاه‌ها و دوره‌هاي مهارتي ترويجي کشت سماق و سامانه‌هاي آبگير براي بهره برداران برگزار مي‌شود.

يوسف باقري افزود: اين سايت دو سال ديگر نيز ادامه داشته و از گياهان مربوطه، نمونه گيري کرده و به صورت پايلوت به کشاورزان نشان داده مي‌شود.

ارسال نظرات