خبرهای داغ:
هدی‌السادات چاوشی برگزیده مسابقه عکاسی فرهنگ اربعین بسیج رسانه استان قم :
مسابقه عکاسی فرهنگ اربعین با مشارکت بسیج رسانه استان قم و خانه مطبوعات هشتم تا ۲۴ شهریور برگزار شد. حدود بیش از ۱۴۰ نفر در این مسابقه شرکت و ۹۰ اثر را به دبیرخانه برای داوری ارسال کردند. در آیین پایانی مسابقه ۱۴ نفر به عنوان برترین‌ها در بخش‌های " جهاد تبیین " ، " خانواده " ، " حجاب " ، " ظهور " ، " امت واحده " و " شهدا " انتخاب و معرفی شدند. خانم هدی‌سادات چاوشی در بخش " ظهور و انتظار " یکی از برگزیدگان این جشنواره است.
کد خبر: ۹۵۴۳۹۷۳
|
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

هدی سادات چاوشی در گفتگو با خبرگزاری بسیج قم ابتدا گفت: برایم توفیقی حاصل شد تا به مسابقه فرهنگ اربعین با محور « همدلی در اربعین، تمرین همیاری در ظهورخواهی » در بخش ظهور و انتظار عکسی را تقدیم کنم و نهایت سپاس و قدردانی خود را از تلاش‌های خالصانه برگزارکنندگان از جمله بسیج رسانه استان قم و خانه مطبوعات استان و سایر مشارکت‌کنندگان تقدیم کنم.

وی درباره ثبت جلوه‌های جهان توسط دوربین و انسان گفت: ثبت عکس یک مقوله بسیار پیچیده است. از زمانی که دوربین عکاسی اختراع شد تا امروز نزدیک ۲ قرن می‌گذرد اما تحولات این هنر و صنعت مبهوت کننده است و امروز برخی از دوربین‌ها و عدسی‌های جدید حتا از برخی تلسکوپ‌ها هم قوی‌تر و بهتر عکس می‌گیرند. به تناسب این تغییر در تجهیزات و امکانات از نظر مفهومی و فلسفی و نوع نگاه و زاویه دید هم هنر عکاسی دوران‌های گوناگونی را پشت‌سر گذاشته است و هر روز بر جذابیت این هنر افزوده می‌شود .

چاوشی با اشاره به آنکه ما تا آخر جهان داریم همه چیز را ثبت می‌کنيم و حتی در بعد نجومی ما داریم گذشته جهان را ثبت می‌کنیم افزود: عکس گاهی می‌تواند بهتر از هر متنی گویاتر باشد، عکس‌ها ثبت لحظاتی هستند که در کل تاریخ جهان تکرارپذیر نیستند. اگر عکاس در لحظه در جای صحیح باشد فقط اوست که آن لحظه و موقعیت را در کل تاریخ عالم ثبت کرده است و امروز بواسطه اختراعی که دویست سال پیش انجام شد ما لحظه‌های مهمی از تاریخ بشر در عرصه‌های مختلف را در اختیار داریم و برای آیندگان جهان شاید تا میلیون‌ها میلیون سال و شاید تا ابدیت جهان ثبت کرده‌ایم و البته این مسیر هیچگاه متوقف نخواهد شد و انسان دارد لحظه به لحظه زندگی خود و حالات و وقایع و رخدادهای آن را در عرصه زمین و عالم ثبت می‌کند.

این برگزیده با تاکید بر اینکه اربعین نیز اکنون در ذهن جهان در کنار وقایع مهم در حال ثبت است و از ذهن جهان فراموش نخواهد شد، گفت: نکته مهم این است که بواقع هیچ دو صحنه و عکسی یکسان نخواهد بود. همانطور که فیلسوف یونانی گفت که دوبار نمی‌توان در یک رودخانه شنا کرد، هیچ دو لحظه‌ای از تاریخ بشر نیز یکسان نیست و این ثبت جهان و حتا سیارات و ثبت گذشته میلیاردی کهکشان‌ها و سحابی‌ها فوق‌العاده بهت‌آوراست ... ثبت جهان از یک عدسی کوچک دوربین‌ها ...

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره ترویج فرهنگ عاشورایی از قاب گفتمان مهدویت و ظهور گفت: بهترین تمرین برای خدمت به حضرت صاحب‌الامر (عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف) خدمت به زائران حضرت اباعبدالله‌‌الحسین (علیه السلام) است، لذا اربعین حسینی مسیری به‌سوی مهدویت و امر ظهور است و این آمادگی را در مردم ایجاد می‌کند که آن‌طور که از اربعین استقبال می‌کنند برای استقبال از مقدم همایونی حضرت بقبه‌الله‌الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمهم الفدا) نیز آمادگی داشته باشند. ان‌شاءالله که یاد آن حضرت هر لحظه در فکرها و دل‌ها حضوری کامل و تازه باشد .

هدی سادات چاوشی با اشاره به موضوع همدلی در اربعین و تمرین همیاری در ظهورخواهی اظهار کرد : فاصله گرفتن از امام زمان (عجل‌الله‌تعالی) در اربعین حسینی فاجعه است، لذا توصیه بزرگان این است که ایام سوگواری و مظلومیت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) را مهدوی کنیم. به قول فرمایش جناب صائب تبریزی: ما زین کوچه به سر منزل مقصود رسیدیم.

چاوشی در بخش دیگری از این گفتگو اضافه کرد: ما می‌توانیم دو سبک زندگی انتخاب و اختیار کنیم، اول آنکه زندگی و امام را محدود به خود، منافع شخصی و تامین حوائج‌مان بدانیم و دوم آنکه خود، خانواده، دوستان، جامعه‌ و حتی جهان را برای امام (ارواحنافداه) بخواهیم و در گفتار و کردار و پندار حقیقتا بگوییم خدا ما را خلق کرده تا او را بشناسیم و از اوامر او اطاعت کنیم و به او محبت کنیم .

وی افزود : اساس محبت، پاکیزگی است. وقتی به کلام قرآن، کتب روایی و تفاسیر مراجعه می‌کنیم، به واقع درمی‌یابیم که ۹۹ درصد زندگی حضرت صاحب‌الامر ارواحنافداه نشان دادن محبت و اجرای احکام رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) است و البته پاکیزگی نیز مراتبی دارد. پاکیزگی ظاهری و پاکیزگی باطنی و انسان باید با تلاش در طلب پاکی و مطهر بودن برای عبادت و زندگی صالح و پاکیزه از شرک و معصیت خود را آماده کند .

ارسال نظرات