خبرهای داغ:

رشد ۳.۵ درصدی کشت چای ترش در خوزستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال چای ترش در ۱۰ شهرستان استان در سطح ۱۸۵ هکتار کشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال رشد حدود ۳.۵ درصدی داشته است.
کد خبر: ۹۵۴۴۴۰۴
|
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

محمد حسنی نسب مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: چای ترش در خوزستان گیاهی یک ساله و شاخه دار است و این گیاه حدود ۶۴-۳۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که از قسمت‌های خشک شده کاسبرگ گیاه که به رنگ قرمز پر رنگ است و طعمی ترش و شیرین دارد به عنوان نوشیدنی سرد و گرم استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه این گیاه به طور سنتی در گذشته به عنوان غذا، نوشیدنی گرم و سرد و طعم دهنده در صنایع غذایی و به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شد، ادامه داد: طعم ترش این گیاه به دلیل وجود مقدار زیادی اسید سیتریک بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین «ث» و سرشار از ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم و آهن است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این گیاه از طریق بذر و به‌طور مستقیم کشت شده و در طول تابستان رشد رویشی خود را طی می‌کند و بهترین تاریخ کشت آن در خوزستان اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه (بلافاصله پس از برداشت گندم) است که در اوایل مهرماه با کاهش دما وارد فاز زایشی شده و غنچه‌های گل ظاهر می‌شود و پس از شکفته شدن تا زمان برداشت کاسبرگ شروع به حجیم شدن می‌کند.

آقای حسنی نسب با بیان اینکه محصول چای ترش کاسبرگ است، افزود: کشت و تولید این گیاه علاوه بر داشتن خواص درمانی بالا و استفاده عمده آن به صورت دم‌نوش، در صنایع غذایی، کاغذ سازی و… هم کاربرد دارد.

او به خواص متعدد این گیاه دارویی اشاره کرد و ادامه داد: دم‌نوش این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرامش دهنده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کاسبرگ تازه در تهیه سالاد، پخت کیک، پودر‌های خوراکی، شیرینی و سس نیز استفاده می‌شود، علاوه بر کاسبرگ دانه‌های آن از خواص دارویی برخوردار است و الیاف به دست آمده از ساقه چای ترش در صنعت نساجی نخ و ریسمان استفاده می‌شود که به دلیل دارا بودن فیبر و میزان سلولز بالا در صنعت کاغذ سازی هم اهمیت بسزایی دارد.

آقای حسنی نسب با بیان اینکه چای ترش در استان با توجه به شرایط اقلیمی، خاک، نیروی انسانی و بازار داخلی و دسترسی به بازار‌های خارجی می‌تواند بستر مناسبی را برای تولید و اشتغال فراهم کند، افزود: فرهنگ سازی برای افزایش مصرف این گیاه در سبد نوشیدنی‌های اقشار مختلف جامعه قطعاً نقش مهمی را در رونق اقتصادی این محصول خواهد داشت.

او می‌گوید: امسال چای ترش در ۱۰ شهرستان خوزستان در سطح ۱۸۵ هکتار کشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال رشد حدود ۳.۵ درصدی داشته و پیش بینی می‌شود از سطح باغات چای ترش ۸۰ تن محصول برداشت شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار