خبرهای داغ:
استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم گفت: جمع میان حکمت و شریعت در آثار استاد علامه حسن‌زاده آملی(ره) بارز بود و عمق نگاه و نظریات در عرفان نظری به ایشان کمک کرد تا مفاهیم عمیق حکمت صدرا را متوجه شوند.
کد خبر: ۹۵۴۶۳۶۷
|
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در همایش ملی نكوداشت علامه ذوالفنون، حسن حسن‌زاده آملی(ره) که امروز، ۱۹ مهرماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه مقام فلسفی حضرت استاد علامه باید رهمنود تمام علما باشد، اظهار کرد: یکی از امور سنت فلسفی پذیرفته‌شده و روش اساسی فیلسوفان، توجه به این امر مهم است که همراه با بحث نظری، موضوعات شهود و کشف و آثار آن در فلسفه مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بوعلی سینا که فلسفه بحثی را پدید آورده راه الهی شدن و تثبیت حقایق و شهود در علم را پذیرفته است، افزود: ابن سینا، فیلسوف عمومی نیست، بلکه فیلسوفی الهی است که دارای افکار در عرصه فلسفه الهی است. شهود در فلسفه به‌صورت جدی پذیرفته شده است. به گفته شیخ اشراق حکیم باید در کنار بحث به حقایق برسد همان‌گونه که ملاصدرا نیز شهود را در کنار سایر علوم به رسمیت می‌شناسد.

شاگرد علامه حسن‌زاده آملی(ره) با بیان اینکه با اشاره به اینکه شهود صرفاً به مقدمه بحث خلاصه نمی‌شود و برخی حقایق توحیدی تا به عمق دیده نشود فلیسوف نمی‌تواند به خوبی در این مسیر حرکت کند، اظهار کرد: برای رسیدن به حقیقت والا در سنت اسلامی این روش جدی گرفته شده و حکیمی در بیان حقایق موفق است که دستی در شهود داشته باشد. این بحث در سنت اسلامی سبب شده که دل و عقل کنار هم قرار بگیرند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه کسی که حقایق را شهود کرده باشد فطرت برتر پیدا می‌کندکه او را ساحت برتر می‌کند و فیلسوف می‌تواند عمق فلسفی پیدا کند، تصریح کرد: علامه حسن‌زاده آملی از حکیم‌های قدر است و قدرت فلسفی ایشان در شهود ایشان نسبت به حقایق بود و کار فنی در مباحث فلسفی شاخصه اصلی علامه بود.

وی با بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی معمولاً در خصوص مسائل مختلف رساله می‌نوشت و حقیقت ناب را به اختصار توضیح می‌داد، اظهار کرد: علامه، بسیاری از حقایق سخت فلسفی را به زبان روان ارائه می‌داد که این امر ماحصل کار عملی و فنی استاد بود. جمع میان حکمت و شریعت در آثار استاد علامه بارز بود و عمق نگاه و نظریات ایشان در عرفان نظری به ایشان کمک کرد تا مفاهیم عمیق حکمت صدرا را متوجه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات