تحلیل

ابعاد راهبردی و بین المللی عملیات طوفان الاقصی

مهم‌ترین پیام راهبردی را که عملیات طوفان‌الاقصی نشان داد، غلط بودن محاسبات کشور‌هایی که در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، می‌باشد. نیروی مقاومت فضای رعب و وحشت و موقعیت شکننده‌ای را برای اسرائیل بوجود آورده که با یک عملیات تهاجمی و غافلگیرانه بیش از هر دوره‌ای سر زنده بودن مقاومت را به تصویر کشیده و هم چنین ابعاد تاکتیکی این عملیات هم در خور توجه است چرا که اسرائیلی‌ها اذعان دارند که با یک حمله‌ی همه جانبه رو به رو بودند که بنظر می‌آید سیستم دفاعی اسرائیل دچار خدشه شده که در همین راستا غافلگیری اطلاعاتی گسترده‌ای را به آن تحمیل کرده که به نوعی نفوذ سرزمینی هم اتفاق افتاد.
کد خبر: ۹۵۴۷۹۸۹
|
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

ابعاد راهبردی و بین المللی عملیات طوفان الاقصیجنبش مقاومت فلسطین شامل حماس به همراه دیگر جنبش‌های فلسطین به ویژه جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کردند که موجب انفعال کامل این رژیم شدو شوک بزرگی به صهیونیست‌ها وارد کرد؛ که پیام‌های راهبردی بین المللی، ابعاد روانی، ابعاد نظامی واطلاعاتی را به دنبال داشته که همگی در موازنه استراتژیک جنگ بر خلاف تصورات رسانه‌ای و بزرگ نمایی‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل هیمنه پوشالی این رژیم منحوس کودک کش را فروریخته که دیگر از چشم جهانیان به دور نیست نکته جالب توجه این است که حمایت از مقاومت فلسطین اقتدار منطقه‌ای مقاومت و مشروعیت این نیرو را در افکار عمومی به سمت آرمان‌ها و اهداف بلندجهان مقاومت در حرکت آرمان خواهانه نظام جمهوری اسلامی و نابودی اسرائیل در سراسر جهان طنین انداز گردید به شکلی که، مردم در اقصی نقاط جهان در حال راهپیمایی با شعار‌های آزادی خواهی فلسطین و توقف جنگ و محو رژیم اسرائیل هستند همراه گردید.
نکته قابل توجه آن است که اسرائیلی‌ها و حامیانشان نگران ورود جبهه مقاومت در این درگیری هستند؛ که در این خصوص درخواست‌هایی از ایران جهت ممانعت حضور حزب الله لبنان و نیرو‌های نیابتی منطقه‌ای داشتند. همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان روز سه شنبه ۲۵ مهرماه اشاره فرمودند، در پاسخ به این درخواست‌ها تاکید فرمودند آن‌ها نباید از کسی انتظار داشته باشند که در این درگیری مانع گروهی از انجام دادن کاری شویم. هیچکس نباید انتظار داشته باشد که کشور‌هایی مانند ایران بتوانند مانع اقدام نیرو‌های مقاومت شود. مقام معظم رهبری هشدار دادند که کشور‌های مسلمان از اقدامات اسرائیل جداً عصبانی هستند و فرمودند اگر نیروی مقاومت بی تاب شوند کسی نخواهد توانست آن‌ها را متوقف کنند. چرا که مقام معظم رهبری حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را نسل کشی خواندند و واشنگتن را مسئول این جنایات دانست. مقام معظم رهبری همچنین در دیدار با دانش آموختگان نیرو‌های مسلح عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل را زلزله ویرانگر و شکست غیر قابل ترمیم خواندند؛ که این مطالب گفته شده از بیانات گوهر بار مقام معظم رهبری رابطه معنایی در خصوص وضعیت اسف بار رژیم صهیونیستی را در جهان به خوبی آشکار می‌کند؛ که پیامد‌های این جریان در تمامی فضا‌های علمی و رسانه‌ای در حال واکاوی است؛ که با ذکر مواردی در این تحلیل عنوان می‌گردد:
مهم‌ترین پیام راهبردی را که این عملیات نشان داد غلط بودن محاسبات کشور‌هایی که در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، می‌باشد. نیروی مقاومت فضای رعب و وحشت و موقعیت شکننده‌ای را برای اسرائیل بوجود آورده که با یک عملیات تهاجمی و غافلگیرانه بیش از هر دوره‌ای سر زنده بودن مقاومت را به تصویر کشیده و هم چنین ابعاد تاکتیکی این عملیات هم در خور توجه است چرا که اسرائیلی‌ها اذعان دارند که با یک حمله‌ی همه جانبه رو به رو بودند که بنظر می‌آید سیستم دفاعی اسرائیل دچار خدشه شده که در همین راستا غافلگیری اطلاعاتی گسترده‌ای را به آن تحمیل کرده که به نوعی نفوذ سرزمینی هم اتفاق افتاد چرا که خود اسرائیلی‌ها اعلام کردند که برخی از شهرک‌ها در اختیار مبارزان فلسطینی قرار گرفته و دیگر اینکه میزان تلفات و تعداد اسرای صهیونیستی‌ها بسیار گسترده بود. نهایتاً اینکه شکست ترمیم ناپذیر به معنای شکست عملیات نظامی و اطلاعاتی می‌باشد.
ابعاد موازنه استراتژیک و تحلیل عملیات طوفان الاقصی به شرح ذیل می‌باشد:
۱) جنبش جهانی مخالفت با اسرائیل غاصب یکی از دستاورد‌های این حرکت است.
۲) اتحاد استراتژیک کشور‌های مسلمان منطقه‌ای و بعضی کشور‌های اروپایی.
۳) فهماندن مظلومیت مردم فلسطین به جهان.
۴) اختلاف شدید در درون کابینه رژیم منحوس و غاصب اسرائیل تا جایی که منجر به استعفای دولت نتانیاهو گردد.
۵) خروش ملت‌های آزادی خواه جهان و موج کمک به ملت فلسطین نیز از جمله برکات این جنگ است.
۶) این جنبش را طرفی خواهد برد که بتواند غافلگیری تولید کند که حجم خشونت و ویرانی کور ملاک نیست. تولید غافلگیری نیازمند داشتن برنامه‌ای است که از مدت‌ها قبل تدوین و مورد آزمایش قرار گرفته باشد، جنبش مقاومت فلسطین از روز اول به خوبی می‌دانستند وارد چه مسیری می‌شوند و چند گام جلوتر را دیدند، تا اینجا اسرائیل کاری نکرده که خارج از پیش بینی باشد.
۷) قطعاً برنده جنگ کسی است که هدف داشته باشد. حماقت برخاسته از خشم، هدف نظامی تولید نمی‌کند و لذا اینکه بتواند در پنج روز، چهار هزار تن مهمات مصرف کند، نتیجه می‌شود همین که اکنون نمیدانند کجا را بمباران کنند.
۸) این جنگ را طرفی می‌برد که بتواند روی زمین بجنگد. تسلط بر محیط، شرط پیروزی در نبردی است که در محیط متراکم شهری رخ می‌دهد. اسرائیل بیش از یک سال برنامه ریزی و تمرین را در غزه ندیده است.
۹) قطعاً برنده این جنگ جوانی است که از همه‌ی اعضای خانواده اش فقط او باقی مانده، آن جوان چه برای ترسیدن دارد؟ و کدام هدف برای او نیرومند‌تر از این است که از کشندگان خانواده اش انتقام بگیرد و از آن سو سرباز اسرائیلی بهشت موعودش جهنم از آب در آمده با چه انگیزه‌ای بجنگد.
۱۰) هزاران سرباز اسرائیلی بر دور راه‌های غزه ایستاده اند، خواهیم دید که بدانند ده‌ها هزار مرد جنگی پشت مرز‌های سرزمین‌های اشغالی ایستاده اند که یا میخواهند به قدس بروند، اگر یک جبهه گشوده شود همه‌ی جبهه‌ها گشوده خواهد شد لذا نوبت و ترتیبی در کار نیست در ساحل بابل المندب هم آماده‌ی جهاد و آزادی قدس هستند سوریه و لبنان هم جای خود دارد.
۱۱) بمباران بیمارستان المعمدانی غزه یکی از بزرگترین ظلم ها، علیه بشریت است که در منطقه به وقوع پیوست؛ لذا این حرکت صبوعانه و وحشیانه که به مثابه ظلم به همه انسان‌ها در عالم است کاملا محکوم بوده و سند وحشیگری اسرائیل است.

معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین ضمن محکومیت این جنایت بزرگ آمادگی خود را هم در جبهه گفتمان سازی و هم در میدان عمل اعلام می‌دارد.
والسلام مهر ماه ۱۴۰۲.

معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین

ارسال نظرات