خبرهای داغ:
دبیر یازدهمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج هنرمندان کشور گفت: این جشنواره با نام مختصر ادب در دو گروه سنی کمتر و بالاتر از ۱۷ سال در سراسر کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۸۴۰۱
|
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، برای بررسی جزئیات برگزاری این جشنواره گفتگو کرده ام با سرکار خانم مریم پوریامین دبیر جشنواره که توجه شما مخاطبان عزیز خبرگزاری را به آن جلب می‌کنم.

برگزاری جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج هنرمندان
خانم پوریامین باسلام. لطفا در ابتدا کمی درباره فضای برگزاری جشنواره توضیح دهید؟
سلام علیکم. یازدهمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج هنرمندان با نام مختصر" ادب "، ملی و در ۳۲ استان کشور و با مجری گری شورای عالی ادبیات داستانی بسیج برگزار می‌شود. اهداف مهم این جشنواره توجه و تأکید به هنر ادبیات داستانی براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب به‌عنوان رکن اساسی حرکت‌های بنیادی ادب و هنر است. همچنین شناسایی و جذب استعداد‌های درخشان در هنر نویسندگی است که قرار است در فضایی رقابتی، سالم و با توجه به ضرورت تقویت و توسعه شبکه نویسندگان متعهد کشور برگزار می‌شود. هنر مناسب‌ترین زبان برای اندیشه و انتقال فرهنگ‌هاست و این جشنواره محفلی برای حضور چشمگیر استعداد‌های درخشان و امید‌های آینده انقلاب اسلامی می‌باشد تا بتوانند در آن با رقابتی شیرین در عرصه ادبیات داستانی و منطق با اهداف سازمان بسیج هنرمندان فعالیت پرشور، خوب و سالم داششته باشند که این می‌تواند نمادی از جهاد در عرصه فرهنگ، ادبیات و اندیشه باشد.
در این جشنواره، سازمان بسیج هنرمندان میزبان قدم‌های پویایی می‌شود که به‌منظور تبیین ارزش‌های حاکم بر جامعه ایران اسلامی به حرکت درآمده است. انشاء الله ۳۲ استان کشور در این جشنواره، شرکت فعالی خواهند داشت و با هم رقابت می‌کنند تا نهایتاً آثار رسیده این استان‌ها در یک اختتامیه جشنواره کشوری به هم به رقابت می‌پردازند و آثار برتر اعلام خواهد شد.

موضوعات جشنواره شامل چه مواردی می‌شود؟
۱- جهاد تبیین ۲- امید، ایمان و آینده ۳- زیست عفیفانه. البته یک جایزه ویژه نیز برای معرفی شهدای هنرمند در نظر گرفته شده است مبنی‌بر این‌که هنرمندان بتوانند برداشتی از زندگی و یا نحوه شهادت شاخص‌ترین شهید هنرمند استان خود را در قالب یک داستان کوتاه ارائه دهند. مثلاً یکی از شهدای هنرمند استان را که فرضا نویسنده، فیلم‌بردار یا شاعر و... بوده است را تعیین کنند و براساس زندگی‌نامه، سخنان و عملکرد ایشان، داستان کوتاهی تهیه کنند و آن را به مسابقه بگذارند.

تا الان چه مقدار آثار برای شما ارسال شده‌است؟
فراخوان اولیه در استان‌ها انجام شده است و استان‌ها در حال کار هستند. اختتامیه‌های استانی هم از ۱۵ آبان تا اول آذر برگزار خواهد شد. تاکنون استان‌های قزوین، زنجان، مازندران، خراسان رضوی، استان مرکزی، اردبیل، تهران، چهارمحال و بختیاری، گیلان و البرز فراخوان‌های خود را اعلام کرده اند و در آستانه تعیین تاریخ اختتامیه هستند و استان‌های دیگر هم به‌تدریج اقدام خواهند کرد. همچنین امسال هر استانی خودش موظف است که فعالیت‌هایش را از جمله تهیه بودجه را به‌عهده داشته باشد که این یک اتفاق مهمی است سال‌های قبل بودجه از مرکز ارسال می‌شد. ان‌شاءالله جهش خوبی در برگزاری جشنواره ادب اتفاق بیفتد و این دوره از بهترین دوره‌های جشنواره باشد.

برگزاری جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج هنرمندان
تاریخ جشنواره کی خواهد بود؟
انشاءالله در آذر یا دی.

مکان جشنواره کجاست؟
در استانی که بیشترین استقبال را جشنواره داشته باشد برگزار می‌شود لذا دستوری و فرمایشی نمی‌خواهیم عمل کنیم.

داوران جشنواره چه کسانی هستند؟
افرادی هستند که بهترین کلاس را در حوزه ادبیات داستانی دارند از جمله خانم راضیه تجار، آقایان مخدومی و مهدی کاموس که
داوری نهایی بررسی آثار را انجام می‌دهند البته احتمال دارد داوران دیگری نیز به آن‌ها اضافه شود.

شما خودتان آیا آثاری دارید؟
بله. صاحب ۴ کتاب در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان هستم به نام آدم‌برفی که کتاب سال استان مرکزی شد. کتاب ننه پنبه، قصه‌های محمد حسن، " جای پای ایستاده" و یک کتاب هم در بخش بزرگسالان به‌نام تبیین نقش زن در ادبیات دفاع مقدس دارم.

به افراد برگزیده چه جایزه‌ای اهدا خواهد شد؟
جایزه کشوری تقریبا مشخص است، اما در بخش جایزه استانی با توجه به کیفیت و حجم آثار، استان‌ها را در نحوه پرداخت جایزه آزاد گذاشته ایم که خود اقدام کنند.

جایزه کشوری مشخص شده است که چه هست؟
کلیات آن مشخص شده است، اما احتمال دارد تا روز‌های پایانی جشنواره، دچار تغییرو تحول شود لذا از اعلام رسمی آن معذورم.

در این جشنواره در بعد آثار، بیشتر به چه جنبه‌ای توجه کرده‌اید؟
بیشتر به کیفیت محتوا و اهداف آن پرداخته‌ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها