خبرهای داغ:
دبیر کمیته علمی کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی:

اتصال نسل ها نیازمند انتقال فرهنگ ایثار و شهادت/ برگزاری ۴۴ پیش نشست علمی در آذربایجان شرقی

تبریز- دبیر کمیته علمی کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی اتصال نسل ها را نیازمند انتقال فرهنگ ایثار و شهادت دانست.
کد خبر: ۹۵۴۸۸۴۷
|
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، میکائیل جمال پور در جمع خبرنگاران افزود: هر دهه شاهد نسل جدیدی هستیم و اقتضا می کند هر دهه برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل ها و یادآوری آن کنگره ها برگزار شود.

وی ادامه داد: نخستین کنگره سال ۷۴ برگزار شده و پس از ۲۸ سال دومین کنگره با فاصله طولانی برگزار می شود و اقدامات مقدماتی طی سال های گذشته آغاز و از سال گذشته به صورت جدی پیگیری شد که در زمینه علمی و پژوهشی نیز کارهایی صورت گرفته است.

جمال پور اضافه کرد: تاکنون ۴۴ پیش نشست علمی در سطح تبریز و دیگر شهرستان های استان برگزار شده که برگزاری ۱۵ پیش نشست علمی در موضوعات مختلف در تبریز و در ۲۹ دانشگاه پیام نور شهرستان ها با مشارکت نهادهای دیگر از آن جمله است و محتوای این نشست ها چهارم آبان رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه همه اقدامات کمیته علمی کنگره در قالب دو برنامه تبلور می یابد، از برگزاری همایش علمی نقش آذربایجان پیشرو در دفاع مقدس  خبر داد و گفت: این همایش چهارم آبان ساعت ۱۰ در دانشگاه پیام نور استان برگزار می شود.
جمال پور اظهار داشت: لشکر ۳۱ عاشورا با تقدیم ۱۰ هزار شهید نقش بی بدیلی ایفا کرده است و رزمندگان آن کارهای شاخص و برجسته انجام دادند و تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص نقش آذربایجان مسئولیت کمی نیست و این علم باید دست مردم باشد.
وی گفت: در این همایش به این نقش به صورت علمی پرداخت شده است تا به صورت منبع در تاریخ برای رجوع آیندگان به آن باشد چراکه فعالیت های آذربایجانی ها در کشور نمود داشته است و اکنون نیز در تحقق بیانیه گام دوم نیز پیشقدم باید باشند.

جمال پور تعداد مقالات رسیده به این همایش را نزدیک ۷۰ مقالهاعلام و بیان کرد: در نسخه مکتوب کنگره برگزیده ۷۰ مقاله و ۴۴ پیش نشست چاپ می شود.
وی نقش دانشگاهیان را نیز در دوران دفاع مقدس و همچنین انتقال فرهنگ آن تاثیر گذار خواند و افزود:  استان ۱۸۴ دانشجوی شهید و  ۱۳۰ شهید طلبه تقدیم کرده است ولی بالاتر از اعداد و ارقام شهدا، فرهنگ شهادت است.

جمال پور بزرگترین آسیب در حوزه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانشگاهیان را ضعیف بودن مهارت انتقال فرهنگ شهادت عنوان و تصریح کرد: البته گاهی نیز تعمدا نمی‌گذارند این فرهنگ انتقال یابد در حالی که تک تک شهدا در حوزه علمیه دانشگاه و ... قابلیت تبدیل به فرهنگ دارند و ثروت و سرمایه ارزشمند معنوی هستند.
وی یادآور شد: نسل های جدید با تکیه بر نسل گذشته هویت خود را می شناسند و حفظ می کنند و برای انتقال فرهنگ شهدا  نیازمند برنامه های عمیق، علمی و مهارت هستیم تا فرهنگ تمدن ساز شهدا را انتقال دهیم.

جمال پور همچنین از اخذ مجور نشریه تخصصی علمی در حوره دفاع مقدس به صورت فصل نامه و برگزاری جشنواره ملی دوسالانه دفاع مقدس در آینده ای نزدیک خبر داد.

ارسال نظرات