مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تحولات غزه، نبرد در دو میدان «عملیات میدانی» و «رسانه» است و در این عرصه، جنگ و جدال در میدان رسانه کمتر از میدان آتش و عملیات نیست.
کد خبر: ۹۵۴۸۹۲۱
|
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴

نبرد سخت دو «عملیات میدانی» و «رسانه‌ای» در غزه/می‌خواستند ضربه حماس را ایرانیزه کنند

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، «حمیدرضا مقدم فر» در نشست‌های تحلیلی- تبیینی «ره بر» که با موضوع «واکاوی ابعاد رسانه‌ای عملیات طوفان الاقصی» و در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، با بیان تحلیلی بر وقایع اخیر مناطق اشغالی و غزه گفت: رژیم صهیونیستی طی ۷۰ سال گذشته بر چهار رکن و ستون استوار بوده است. این رژیم اساسا متکی به قدرت‌های بزرگ بوده و از سوی دیگر، سامانه‌های امنیتی و دفاعی و امنیتی آن از کارآمادی و پیچیدگی قابل توجهی برخوردار بوده است. از سوی دیگر این رژیم بر ارتشی تا بن دندان مسلح متکی بوده که به لحاظ تجهیزات و امکانات، یکی از ۴ ارتش بزرگ دنیا به حساب می‌آید و تلاش کرده این رژیم را از مخاطرات خارجی حفظ می‌کند. ضمن این که این رژیم صاحب پیچیده‌ترین تجهیزات برای ایجاد ارعاب روانی سنگین و بهره گیری از ابزار‌های رسانه و فناوری روز دنیا است.

 آسیب‌های جدی به ستون‌های اسرائیل

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ضربه اخیر حماس به این رژیم، آسیب‌های جدی به این ستون‌ها وارد کرده است. با وجود این که قدرت‌های بزرگ هیچگاه حمایت خود را از این رژیم کم نکردند، اما این حمایت‌ها به هنگام نبوده و زمانی می‌رسیدند که کار از کار گذشته بود و در مورد ضربه اخیر حماس هم نتوانستند آن‌ها را از شکست نجات دهند.

مقدم فر خاطرنشان کرد: دیوار عجیب دفاعی که با بهره گیری از سامانه‌های بی نظیر در دنیا در اطراف مناطق اشغالی قرار داده شده نیز غیر قابل عبور است و معادلات دفاعی و نظامی نمی‌تواند پاسخ دهد مبارزان حماس چگونه از این حصار عبور کرده‌اند. حماس این قابلیت کارآمدی سامانه‌ها را فروریخت و اشراف اطلاعاتی آن‌ها را از بین برد و به گونه‌ای عمل کرد که حدود هزار و ۲۰۰ نفر با عبور از این حصارها، به ۱۴ شهرک یهودی نشین نفوذ کرند.

دکترین ارتش اسرائیل، دفاعی و پدافندی نیست

وی افزود: با وجود این که ۳.۵ لشکر از ۱۴ لشکر تا بن دندان مسلح رژیم اشغالگر قدس در این منطقه مستقر بودند، اما کاملا غافلگیر شدند. نباید از یاد برد که دکترین این ارتش، دفاعی و پدافندی نیست. ارتشی سلاح محور و تجهیزات محور است که حتی سرباز و نیروی نظامی آن نیز بخشی از سلاح آن است.

مقدم فر در ادامه گفت: از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با استفاده از قدرت ارعاب، همیشه فلسطینی‌ها را می‌ترساند که کسی نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند. اما با این ضربه حماس، اسرائیل دیگر مهیب و ترسناک نیست و شکست پذیر است.

ضربه حماس، حمله پیش دستانه بود

مشاور فرمانده کل سپاه ددر ادامه سخنان خود گفت: طی ۵ ماه گذشته، رژیم صهیونیستی فشار خود را چند برابر کرده بود و خبر رسید که قرار است طی روز‌های آینده، یک بار و برای همیشه حمله کند و غزه را با خاک یکسان کند. اما این عملیات حماس منجر به یک اقدام پیش‌دستانه شد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود، روزانه چندین نفر شهروندان رژیم اشغالگر قدس از ترس مرگ خودکشی می‌کنند. طی همین مدت حدود یک میلیون نفر از ۷ میلیون ساکن سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند که این افراد شامل نخبه‌ها و سرمایه‌دار‌ها بودند.

مقدم فر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتش این رژیم خسته و بی‌انگیزه از ادامه کار است.

مشاور فرمانده کل سپاه در ادامه سخنان خود، نبرد میان حماس و رژیم اشغالگر قدس را شامل نبرد در دو میدان «عملیات میدانی» و «رسانه» دانست و گفت: در این عرصه، جنگ و جدال در میدان رسانه کمتر از میدان آتش و عملیات نیست.

قدرت‌های رسانه‌ای می‌توانند حقیقت را وارونه کنند

وی افزود: صهیونیست‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهامدار بیش از ۶۰ درصد رسانه‌های دنیا هستند. قدرت‌های رسانه‌ای که می‌توانند ترس ایجاد کنند و با جنگ ادراکی و شناختی، حقیقت را وارونه کنند.

مقدم فر خاطرنشان کرد: در بخش رسانه ابتدا دیدیم بعد از غافلگیری‌ها و شکست‌ها، اولین اقدام رسانه‌ای رژیم صهیونیستی مظلوم نمایی بود. آن‌ها تلاش داشتن این حرکت حماس را با داعش مقایسه کنند. نخستین خبری هم که دنیا را تکان داد، موضوع سربریدن کودکان بود. اما در مقابل آن یک سوال مطرح شد که مدرک شما در این زمینه چیست؟

وی افزود: آن‌ها در این دروغ پردازی آمادگی نداشتند و نتوانستند مدرکی ارائه کنند. بعد خودشان اعتراف کردند و عذرخواهی کردند که ما باید در انتشار خبر بیشتر مراقب می‌بودیم. حتی دفتر نخست وزیر اسرائیل هم مطرح کرد رسانه‌ها فشار نیاورند. مدرکی موجود نیست، اما این اتفاق افتاده است!

رژیم جعلی صهیونیستی یک وزارت به نام اطلاعات تبیین دارد

مقدم فر در ادامه گفت: رژیم جعلی اسرائیل یک وزارت به نام اطلاعات تبیین دارد که کار کنترل هدایت رسانه‌های در دنیا به سود آن‌ها را بر عهده دارد. این وزارتخانه سال‌هاست در کنار دیپلماسی رسمی تلاش می‌کند چهره منحوس اسرائیلی را وارونه جلوه کند. اما پس از این جریان، وزیر به خاطر شکست برکنار شد.

وی افزود: ساکنان اراضی اشغالی شکست را پذیرفته اند. تظاهرات‌ها در اسرائیل علیه نتانیاهو شروع شده و شکست برای آن‌ها پذیرفته شده است.

مقدم فر خاطرنشان کرد: در دفاع از فلسطین، یک رسانه درخشید و آن الجزیره قطر بود. ارتباط خوب با حماس و حضور ۵۰ خبرنگار این رسانه در غزه بسیار موثر بود. البته نباید از یاد ببریم که رسانه‌های داخلی ما مانند پرس تی وی و تسنیم و فارس، در لیست تحریم آمریکا قرار دارند.

وی افزود: با موشک تمام دفاتر خبری رسانه‌ها را زدند. موشک می‌آمد که رسانه کار نکند و دنیا اخبار را نشنود. می‌خواستند چشم دنیا کور شود و این اخبار را نبیند. البته نقش انسان رسان‌ها در غزه که ایستادند و کار کردند و دنیا را تکان دادند نیز بیسار مهم و موثر بود.

نتوانستند دروغ را به دنیا القا کنند

مشاور فرمانده کل سپاه در ادامه گفت: یکی از تکنیک‌های جنگ شناختی این است که با راست، دروغ می‌گوید. رسانه‌های همسو با رژیم صهیونیستی در غزه هم به دنبال همین هستند، اما نتوانستند.

وی افزود: همه شبکه‌های اجتماعی اعم از فیسبوک و توییتر علیه غزه بود، اما باز هم نتوانستند کاری کنند. انسان رسانه‌ها با سرعت عکس و فیلم ارسال می‌کردند و این تصاویر در دنیا منعکس می‌شد.

مقدم فر تاکید کرد: البته نباید غفلت کنیم. در کنار نمایش مظلومیت، اقتدار و پیروزی هم اتفاق افتاده و رئیس جمهور از آن با عنوان «آغاز یک پایان» تعبیر کرد.
وی افزود: در موضوع بیمارستان بزرگترین ضربه رسانه‌ای را به خود وارد کردند و افکار عمومی دنیا علیه آن‌ها شکل گرفت. افکار عمومی دنیا آن‌ها را نمی‌پذیرد و فهمیده است که آن‌ها منحوس هستند. اکنون همه فلسطینی‌ها قیام کرده اند و کشور‌های اسلامی مجبور شده اند به خاطر افکار عمومی خود، علیه اسرائیل موضع‌گیری کنند.

می‌خواستند ضربه حماس را ایرانیزه کنند

مشاور فرمانده کل سپاه گفت: ابتدا می‌خواستند جریان غزه را ایرانیزه کنند. اما حتی آمریکایی‌ها هم در پیام‌هایی که به ایران فرستادند و علنا هم اعلام کردند، گفتند می‌دانیم کار شما نبوده است.

وی افزود: با حضور اینکه این احساس مقدس است که همدردی کنیم و دوست داریم کنار آن‌ها باشیم، اما این که ایرانی‌ها در آنجا بجنگد، غلط است. باید خود فلسطینی‌ها بجنگد.

مقدم فر تاکید کرد: ما به حماس موشک ندادیم. اما فناوری دادیم. آن‌ها را آموزش دادیم و تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم. اما کار را خودشان باید انجام بدهند.

وی افزود: ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم. اما نباید بگویند دولت خارجی آنجا بوده است. در حالی که اسرایی که فلسطینی‌ها گرفته‌اند، از چند ملیت بوده‌اند باید فلسطینی‌ها بجنگند.

مقدم فر خاطرنشان کرد: محور مقاومت اعلام حمایت کرده است. یمن موضوع موشک را نه تایید و نه تکذیب کرده است. حزب الله و حشد الشعبی اعلام حمایت کرده‌اند.

وی افزود: ما در مبارزه با داعش هم مستشاری عمل کردیم و یگانی از ما آنجا نرفت. اگر دو لشکر را می‌فرستادیم، اوضاع را جمع می‌کردند. اما ما باید احساس غیرت دینی خود را نگه داریم. مسلمانان باید به جنبش بیایند. امروز افکار عمومی دنیا علیه اسرائیل است که این روز آرزوی ۴۰ ساله ما بوده است. فلسطینی‌ها باید بدانند که تنها نیستند.

ادامه حضور اسرائیل در غزه

مشاور فرمانده سپاه در ادامه گفت: اسرائیل در طولانی مدت نمی‌تواند با این شرایط مقاومت کند. ارتش این کشور روحیه ندارد. این ارتش در نهایت در یک مدت کوتاه می‌تواند مقاومت کند، اما حماس آمادگی چندین ماه مقاومت را دارد.

وی افزود: ممکن است آن‌ها وارد غزه شوند و تا کنار دریا هم بروند تا آبروی رفته خود را بازیابند و بعد از آن با سرعت برگردند. ضمن این که می‌توانند بخش کوچکی از آن را بگیرند. اما مجهزترین ارتش کلاسیک هم در جنگ شهری زمین گیر می‌شود. آن‌ها می‌ترسند و در غزه نمی‌مانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها