خبرهای داغ:

هفتمين جشنواره انار ارس برگزار شد

تبریز- هفتمين جشنواره انار ارس با حضور معاونين و جمعي از مديران سازمان در محل حمام کردشت شهرستان جلفا برگزار و از کشاورزان نمونه تجليل شد.
کد خبر: ۹۵۵۱۹۳۷
|
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان در اين مراسم با بيان اينکه ۸۲ درصد محصول انار اين استان در باغ هاي شهرستان جلفا توليد و به بازار مصرف عرضه مي شود افزود: سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن انار از باغ هاي آذربايجان شرقي برداشت مي شود.

اکبر کرامتي سطح زير کشت انار در آذربايجان شرقي را ۶۸۵ هکتار اعلام کرد که از اين ميزان ۶۳۰ هکتار باغ هاي بارور و ۵۵ هکتار نيز غير بارور هستند و اين باغ ها به طور عمده در سطح شهرستان‌هاي جلفا، خداآفرين، ميانه و هوراند قرار دارند.

وي با بيان اينکه سطح باغات انار شهرستان جلفا ۴۵۸ هکتار است که قريب به ۷۰ درصد از سطح باغات استان را تشکيل مي‌ دهد، ادامه داد: شهرستان خدا آفرين با ۱۹۴ هکتار و ميانه با ۳۳ هکتار سطح زيرکشت حائز رتبه‌هاي بعدي هستند که عمده ارقام انار استان بومي، گلوشاه، ساوه، ترش خونين، ملس و آق شاور تشکيل مي دهد.

وي اظهار کرد: محصول انار آذربايجان شرقي به‌ صورت تازه خوري، تهيه کنسانتره و رب انار مصرف مي‌شود و متوسط عملکرد استان ۱۲ تن در هکتار است، اما در باغ هاي شاخص تا ۳۵ تن انار در هکتار نيز توليد مي‌شود.

کرامتي با اشاره به اينکه انار ميوه اختصاصي مناطق نيمه گرمسيري است و گرماي زياد باعث سوختگي و سرماي زياد باعث ترکيدگي آن مي‌شود، گفت: ميوه انار را به ‌محض رسيدن بايد چيد، در غير اين صورت بيشتر ميوه‌هاي درشت در اثر سردي هوا صدمه‌ ديده و مي‌ترکند و بايد دقت کرد که انار حتي‌المقدور در مواقع بارندگي و يا شبنم چيده نشود، زيرا انار آبديده زودتر ترک‌ خورده و در انبار مي‌گندد.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شوراي‌عالي مناطق آزاد نيز در اين رويداد اظهار کرد: منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا در فصول مختلف سال داراي محصولات متنوع کشاورزي از جمله زردآلو، انجير و انار است و بايد از اين ظرفيت براي برندينگ نهايت استفاده را کرد.

غلامرضا خليلي‌نيا افزود: در دبيرخانه شوراي‌عالي مناطق آزاد، نگاه ما به موضوع گردشگري تک بعدي نيست و علاوه بر گردشگري تفريحي که موردتاکيد است گردشگري سلامت، گردشگري ورزشي و غيره را نيز توسعه خواهيم داد.

اسماعيل عطاپور فرماندار شهرستان جلفا نيز در اين مراسم اذعان کرد: شهرستان جلفا يکي از قطب‌هاي مهم توليد انار است به طوري که ۸۲ درصد توليد انار استان در شهرستان جلفا و بخش عمده آن در سيه‌رود به بار مي‌آيد.

معصومه پاشايي بهرام، نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس شوراي اسلامي نيز، انار را برند جلفا خواند و يادآوري کرد: تردد ۱۱ ميليوني در جاده‌هاي شهرستان‌هاي مرند و جلفا نشان‌دهنده رونق گردشگري منطقه است و پس از اقتصاد، گردشگري در اولويت برنامه‌هاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار