مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی خبر داد

اجرای طرح «الو کتاب» در آذربایجان شرقی/ نگهداری سه هزار و ۴۰۰ جلد نسخ خطی در کتابخانه مرکزی تبریز

تبریز- مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی از اجرای طرح «الو کتاب» در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۳۶
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسد بابایی امروز در جمع خبرنگاران در مورد این طرح گفت: الو کتاب خدمت جدید نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که متقضایان می‌توانند با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) به نشانی www.samanpl.ir کتاب مورد نظر خود را جستجو و نسبت به ثبت آن اقدام کنند.
وی افزود: همچنین اعضا می‌توانند با مراجعه به پرتال اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی به نشانی www.tabrizpl.ir ضمن اطلاع از کتابخانه های هدف در این طرح، شماره تماس کتابخانه مدنظر خود را جستجو و به صورت تلفنی تماس گرفته و درخواست امانت خود را ثبت کنند.
بابایی اضافه کرد: کتاب‌های درخواستی پس از تجمیع، به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در قبال دریافت ۱۰ هزار تومان هزینه به درب منازل اعضا ارسال خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش اعضای کتابخانه های عمومی استان اظهارداشت: در حال حاضر مراجعه به کتابخانه ها چشمگیر بوده و تعداد اعضای کتابخانه های عمومی از ۷۸هزار و ۲۳۲ نفر به ۱۶۲هزار و ۸۰۳ نفر افزایش پیدا کرده و روند صعودی ادامه دارد.
بابایی گفت: همچنین آمار کتاب های امانت داده شده طی یک سال هم ۷۰ درصد رشد داشته است به طوری که طبق آمار موجود از هفته کتاب سال گذشته تا هفته کتاب امسال تعداد کتاب های امانت داده سده از ۷۲۳ هزار و ۱۱۵ جلد کتاب به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۶۱ جلد رسید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی تعداد نسخ خطی نگهداری شده در کتابخانه مرکزی تبریز را سه هزار و ۴۰۰ جلد اعلام و بیان کرد: قدمت نسخ خطی موجود در کتابخانه مرکزی تبریز به قرن دوم و بعد از آن بر می گردد و چند نسخه از کتاب های ابوریحان بیرونی، جابرابن حیان، وقف نامه ربع رشیدی، نهج البلاغه و کتاب هایی با قدمت دوره قاجار و پهلوی نیز در اینجا نگهداری می شود.
بابایی ادامه داد: همچنین یک جلد نسخه خطی انجیل نیز در کتابخانه مرکزی تبریز موجود است که قدمت آن به هزار و ۲۰۰ سال قبل باز می گردد. یک نسخه از این انجیل در تبریز و نسخه دیگر در آمریکا نگهداری می شود.
وی از بازسازی واحد نسخ خطی خبر داد و گفت: محل نگهداری نسخ خطی اخیرا بازسازی شده و دیوارهای آن به صورت ضد آب و آتش تعمیر شده تا هیچ خطری نسخه های خطی را تهدید نکند.
بابایی با اشاره به فعالیت کتابخانه های سیار اظهارداشت: پیش از این دو واحد کتابخانه سیار در تبریز و یک واحد در جلفا فعالیت می کرد که اخیرا یک واحد کتابخانه سیار در شهرستان شبستر راه اندازی شده و به این ترتیب تعداد کتابخانه های سیار به چهار واحد رسیده است.
اهدای کتاب، لوازم التحریر و هدایای فرهنگی به دانش آموزان و کودکان در مناطق محروم و حاشیه ای شهرها، قصه گویی، خلاصه گویی و خلاصه نویسی کتاب بخشی از فعالیت های کتابخانه های سیار است.
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی استان با کشورهای منطقه تبادل فرهنگی انجام می دهد اظهارداشت: در کتابخانه مرکزی تبریز کتاب هایی به زبان استانبولی، روسی و ترکی وجود دارد و اکثر مهمانان فرهنگی خارجی وقتی به تبریز می آیند بازدید از کتابخانه مرکزی تبریز در برنامه هایشان قرار دارد و ضمن بازدید تبادل فرهنگی نیز صورت می گیرد.

ارسال نظرات