تبریز- رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: سال ۱۴۰۲ سال عمرانی پارک معرفی کرده بودیم که تاکنون هم توانستیم بخش مهمی از عقب ماندگی های آن در خصوص زیرساخت ها برطرف کنیم.
کد خبر: ۹۵۵۴۶۹۹
|
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸

سال ۱۴۰۲ سال عمرانی پارک علم و فناوری

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سعید جعفری راد عصر امروز در جمع خبرنگاران، افزود: مجتمع عصر انقلاب مشکلات زیر ساختی در حوزه آب و فضای سبز داشت که ضمن اخذ مجوز حفر چاه عمیق، اجرای آب شرب و اصلاح شبکه گازرسانی از دیگر اقدامات زیرساختی در این خصوص است.

وی ادامه داد: همچنین برای سر در پارک علم و فناوری نیز مسابقه ای برگزار کردیم و پس از دریافت طرح های مختلف در این خصوص، یک طرح برای اجرا انتخاب و نهایی شده است.

جعفری راد ایجاد و راه‌اندازی پردیس مشترک با شهرک‌های صنعتی را از جمله اقدامات پارک علم و فناوری در راستای توسعه زیست بوم فناوری استان عنوان و بیان کرد: توافق اولیه این پردیس آماده شده و منتظر کسب مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح است.

وی اضافه کرد: جلسات تکمیلی ایجاد و راه‌اندازی پردیس مشترک تخصصی در حوزه صنایع مس و معدن با مس سونگون و پردیس مشترک با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز در مرحله آماده سازی توافق است.

جعفری راد همچنین از ایجاد و راه‌اندازی سرزمین علوم و فناوری اطلاعات هوش مصنوعی و زیر ساخت داده مابین مجتمع عصر انقلاب تا آزادراه سهند خبر داد و گفت: تفاهم نامه این سرزمین با پژوهشگاه علوم و فناوری ایران(ایرانداک) منعقد شده که در نوع خود بی نظیر بوده و شبیه آن در کشور روسیه وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی توانمندسازی و تقویت شرکت ها را مهم خواند و افزود: جذب کارگزاران صادراتی محصولات شرکت های دانش بنیان و فناور، جذب کارگزاران تجاری سازی، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شرکت های فناور و دانش بنیان، برگزاری همایش سرمایه گذاری فولادی شو با گروه فولاد مبارکه اصفهان را از اهم برنامه های پارک در این راستاست.

جعفری راد برگزاری جشنواره منطقه شمال‌غرب صنایع خلاق فرهنگی با هدف ترویج و توسعه فرهنگ رضوی با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز را از دیگر برنامه های توانمندسازی و تقویت شرکت ها پارک اعلام و بیان کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان آذرماه سال جاری خواهد بود که جلسات تکمیلی آن برگزار و در مرحله نهایی و انتشار پوستر است.

وی با بیان اینکه  ۳۱۲ شرکت دانش بنیان در استان هستند، گفت: ۱۰۵ شرکت آن در پارک مستقر هستند که حدود ۳۰ درصد آن را شامل می شود و علاوه بر آن ۳۰۰شرکت فناور و ۱۵ شرکت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی نیز در پارک مستقر هستند.

جعفری راد اضافه کرد: تعهد پارک برای اشتغال در سال ۱۴۰۲، ۳۰۰نفر بوده که تا به حال ۲۶۳نفر آن محقق شده است که  حدود ۸۸درصد آن را شامل می شود.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی راه حل نجات کشور را دانش بنیان دانست و اظهارداشت: امروزه فرسایش سطح خاک، کمبود آب و گرمایش زمین از جمله موضوعاتی است که زندگی بشر را تهدید می کند و علوم دانش بنیان در این راستا می تواند راه گشا باشد چنانکه اکنون تولید نهاده های کشاورزی و گونه های خاص گندم به عنوان محصول استراتژیک مورد توجه جوامع در امنیت غذایی است.

جعفری راد به تولید قطعات تحریمی در پارک علم و فناوری توسط یکی از شرکت ها اشاره و بیان کرد: این شرکت حاصل کار یکی از فناورانی است که از کاندا مهاجرت معکوس کرده و علاوه بر آن نیز شرکت هایی در حوزه دفاعی صنایع دفاعی فعالیت دارند.

وی وجود برخی از مشکلات از جمله بیمه تامین اجتماعی را از مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان خواند و افزود: اغلب شرکت هایی که زیر پنج نفر نیرو دارند با این مشکل روبرو هستند و در این راستا کارگروهی با بیمه داریم و درصدد رفع آن هستیم ولی هنوز برطرف نشده است.

جعفری راد میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان در داخل و خارج از کشور و تعامل با پارک های دیگر استان ها و کشورها را از نقاط مهم و قوت پارک و علم و فناوری استان اعلام و اظهار کرد: میزان فروش محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی ۲/۷همت و میزان صادرات ۹/۵میلیون دلار در یک سال اخیر بوده است.

وی تعامل با پارک‌های استان گیلان، گلستان، سمنان و هرمزگان و دعوت از آن ها برای حضور در نمایشگاه رینوتکس را از دیگر اقدامات پارک استان خواند و گفت: این پارک ها و همه پارک های دیگر استان ها در  صورت تمایل با تخفیف ۴۰درصدی می توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. 

 

ارسال نظرات