پروژه کنارگذر ایلخچی در ایستگاه پایانی
خبرگزاری بسیج، معصومه درخشان؛ این روزها از پروژه کنارگذر ایلخچی که ۱۶ سال از کلنگ زنی آن می گذرد و طی سال های اخیر در رکود به سر می برد خبرهای خوبی به گوش می رسد. از اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تا برطرف کردن مشکلات ریز و درشتی که روند اجرای این پروژه را به تاخیر انداخته است.
حالا ما خبرنگاران در قالب کاروان روایت پیشرفت که به همت استانداری آذربایجان شرقی برگزار می شود راه جاده را در پیش می گیریم تا به کنارگذر ایلخچی برویم. از جنوب غرب تبریز که ۲۵ کیلومتر حرکت کنیم به ایلخچی می رسیم. شهری که در میدان ورودی با نماد پیاز معروف آن به رویمان لبخند می زند.
حدود ۱۰ دقیقه دیگر به محل احداث کنارگذر می رسیم، از خودرو پیاده شده و در همان حوالی قدم می زنیم، ماشین آلات سنگین راهسازی اعم از تراکتور، کامیون و بولدوزر در حال حرکت و جابه جایی شن و ماسه هستند.
از همکارم می پرسم اینجا کجاست؟ او در حالی که با دست به حرکت ماشین آلات اشاره می کند می گوید «اینجا کارگاه عمرانی کنارگذر ایلخچی است». عکاسان خبری شروع به عکس گرفتن می کنند، گوشی های تلفن همراه هم که عکاسی را برای ما خبرنگاران راحت تر کرده است.
دوباره اعلام می کنند باید برویم، چند دقیقه ای بیشتر طول نمی کشد به محل احداث کنارگذر ایلخچی می رسیم. بخشی از کنارگذر خاکی بوده و قسمت دیگر آن آسفالت شده است. همین جا توقف می کنیم. لودر، غلطک و ماشین قیرپاش در حال فعالیت هستند. معلوم است آسفالت تازه بر روی جاده ریخته شده و غلطک کاری می شود تا جاده صاف، یکنواخت و هموار شود. دود ناشی از آسفالت گرم و دود سوخت گازوییل ماشین الات که مستقیم روی ریه هایمان جاخوش می کند اذیت کننده است ترجیح می دهم دورتر بایستم و به این موضوع فکر کنم که با بهره برداری از این کنارگذر چقدر بار ترافیکی این شهرستان و شهرهای اطراف کاهش پیدا می کند.
در این فکرها هستم که دوست عکاسم را می بینم بالای وانت رفته و همچنان از حرکت غلطک ها بر روی آسفالت گرم و صاف کردن آن عکس می گیرد و البته خسته هم نمی شود از این همه عکس گرفتن.
حالا نوبتی هم که باشد نوبت شنیدن توضیحات و مشخصات پروژه کنارگذر ایلخچی است.
کم نیستند مسئولانی که ما خبرنگاران را در این تور رسانه ای همراهی می کنند. مانده اند که مشخصات پروژه را کدام یک از آنها برایمان توضیح دهد. قرعه به نام معاون عمرانی استاندار می افتد و ما خبرنگاران دور او حلقه می زنیم و خیل انبوه گوشی های موبایل است که به سمت او نشانه رفته و صحبت هایش را ضبط می کند ولی من همچنان به نوشتن وفادار هستم تا ضبط کردن. شاید تنها فرد آن تیم بودم که کاغذ و قلم در دست داشتم و ایستاده می نوشتم.
خیلی حاشیه نگاری نکنم و برگردیم سرمشخصات کنارگذرایلخچی.
جبارعلی ذاکری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ابتدا از اهمیت کنارگذر ایلخچی و محور آذرشهر به تبریز صحبت کرده و تاکید می کند: محور آذرشهر - تبریز یکی از پرتردد ترین جاده های استان و کشور است و به عبارتی جزو ۲۰ محور پرترافیک و پرتردد کشور محسوب می شود و طبق آماری که موجود است ۱۱۰ هزار خودرو سبک و سنگین در شبانه روز از این محور تردد می کنند. بنابراین اجرای کنارگذر ایلخچی در ردیف اولویت های اصلی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است
اتمام و اجرای این طرح می تواند به کاهش سوخت و مصرف انرژی ، کم شدن بار ترافیکی ، کوتاه شدن زمان سفر به مدت ۲۰ دقیقه ، کاهش الودگی هوا و هزینه ها منجر شود.
آن طور که آقای معاون توضیح می دهد قرار داد اولیه پروژه کنارگذر ایلخچی در سال ۱۳۸۶ شروع شده بود و بعد از گذشت چهارسال در سال ۱۳۹۱ تمام شده بود و بعد از ان تا سال گذشته به حالت رکود و تعطیلی مانده بود.
یکی از برکات سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی احیاء مجدد این پروژه بود که آقای معاون به تلاش و جدیت دولت سیزدهم برای اتمام این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه پس از ۱۵ ، ۱۶ سال رکود اکنون در فاز اول یشرفت ۵۲ درصدی را شاهد هستیم و پیمانکار جدید طبق قرارداد جدیدی که منعقد شده مسوولیت اجرا را بر عهده گرفته است
اعتبار اختصاص یافته به پروژه سوال دیگری بود که توسط دوستان مطرح شد و ذاکری در پاسخ مجموع اعتبارات کنارگذر ایلخچی را ۱۵۰ میلیارد تومان در دور اول سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی برای دو سال اعلام کرد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه فاز اول این پروژه را هشت کیلومتر اعلام کرد و افزود : فاز اول کنارگذر ایلخچی تا پایان امسال به بهره داری می رسد هر چند تلاش می کنیم قبل از پایان سال و در بهمن ماه به اتمام رسیده و برای رفت و آمد خودروها آماده شود.
البته او به صاحبان خودروهای سنگین از جمله کامیون ها هم هشدار داد که بعد از بهره برداری از این پروژه تردد کامیون ها در داخل شهر ممنوع می شود.
راستی فکر نکنید شنیدن و نوشتن و ضبط کردن صحبت های آقای معاون خیلی راحت بود سرو صدای ماشین آلات سنگین که مشغول کار بودند ضمیمه این حرف ها بود و ما هر چقدر گوش تیز می کردیم تا بهتر بشنویم کار آسانی نبود.
از فاز دوم کنارگذر ایلخچی چه خبر؟ این سوالی بود که یکی دیگر از دوستان خبرنگار پرسید و او اجرای فاز دوم را منوط به تملک اراضی در محدوده این پروژه کرد و گفت: فاز دوم عملا دو طرح تبادل تقاطع غیر همسطح دارد و پیش بینی می شود در سال آینده به بهره برداری برسد. نکته مهم در فاز دوم بحث تملک اراضی است که طی یک هفته با دستور مقام عالی وزیر و با استفاده از ماده ۹ قانون وزارت راه و شهرسازی و گرفتن حکم از دادستانی نهایی و اجرایی شده و در اسرع وقت به پیمانکار ابلاغ می شود.
صحبت های آقای معاون به پایان می رسد و ما منتظر می مانیم برای سفر بعدی که به امید خدا سفر افتتاح و بهره برداری از پروژه کنارگذر ایلخچی باشد.