خبرهای داغ:
یادداشت:

الزامات و بایسته های امید آفرینی در عرصه جهاد تبیین

بررسی ابعاد مختلف جنگ شناختی بعنوان هسته اصلی جنگ ترکیبی، از الزامات امید آفرینی در عرصه جهاد تبیین محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۵۶۱۶۲۴
|
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، امید مظفری در یادداشتی نوشت:جنگ شناختی یا همان جنگ روایت ها پديده ای است به ظاهر نوظهور اما در حقیقت دارای سابقه ای است دیرین که مصادیق متعددی از تاثیرات آن را در دوران های مختلف تاریخ می توان برشمرد.

در جنگ شناختی امروز منبع ادراک مخاطب به کمک ابزار رسانه و با اسلحه اطلاعات مورد هجمه قرار می گیرد و افراد در مواجه با رویدادها و واقعیات قدرت تفکر و تعقل را از دست می‌دهند و گرفتار پدیده ای بنام مسخ شناختی می‌شود.
نکته حائز اهمیت این است که در جنگ شناختی بر خلاف تصور موجود اولویت و هدف اصلی دشمن فروپاشی اعتقادات و یا ارزش هایی همچون جایگاه ولایت فقیه و یا مبانی دینی نیست بلکه مهم ترین شلیک دشمن ایجاد یاس و نا امیدی در جامعه و بخصوص در نسل جوان است.
در جنگ شناختی حریف با بهره گیری از بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با روش های مختلفی مانند بمباران اطلاعاتی، انتشار اطلاعات غلط، ارائه داده های مسموم و در نهایت تحلیل جهت دار بر حافظه ناخودآگاه مخاطب تاثیر می‌گذارد.
فرایند تغییر در محاسبات فکری بر اساس طراحی الگوریتم های پیچیده با ایجاد اختلال در مرکز شناخت و قوه ادراک نخبگان و توده جامعه منجر به ایجاد یاس و القای نا امیدی در جامعه می شود.
حال با توجه به این هجمه شناختی و بازی پیچیده جنگ ترکیبی چگونه می توان با این پدیده مقابله کرد و چه راهکارهایی در این مورد وجود دارد؟
با کمی تأمل در متن بیانیه گام دوم انقلاب و بررسی بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری در سال های اخیر، کلید واژه امید آفرینی بعنوان راهبرد و مبنای اصلی در حرکت پیش‌برنده و پیش‌رونده به سمت قله های موفقیت و دست یابی به تمدن نوین اسلامی تبیین شده است.
ایجاد امید و روحیه خودباوری در جامعه و بویژه در نسل جوان بعنوان آینده سازان ایران اسلامی از جمله شرایط لازم برای تحقق ایران قوی است.
جهادتبیین با روش های هنرمندانه و روایت صادقانه از تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی،دوران دفاع مقدس،جبهه مقاومت و معرفی دستاوردهای افتخار آمیز در حوزه های مختلف علمی، فناوری و دفاعی و همچنین یادآوری جنایات و دشمنی های نظام سلطه می تواند پادزهر سم مهلک ناامیدی و گره گشای بحران های حاصل از یاس و ناامیدی در جامعه خواهد بود.
همان طور که نظام سلطه به کمک ابزار رسانه و ایجاد تردید و ترویج شبهات بدنبال پیاده سازی اهداف خود در ذهن و باور جامعه است جبهه انقلاب نیز می تواند با استفاده از ابزار اطلاعات و شناخت روش های دشمن، این تهدید را به فرصت تبدیل کند و البته بهترین فرصت ها در دل بحران ها است .
دولتمردان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در تقویت و توسعه بسترها و بنیان های امید آفرینی را در بین آحاد جامعه بر عهده دارند.
توجه به رفع موانع و مشکلات اقتصادی ،شفافیت در برخورد قاطع با ریشه های فساد، اصلاح نظام آموزشی کشور، تغییر رویکرد متولیان حوزه های فرهنگی ، به تصویر کشیدن اقدامات برجسته و معرفی الگوهای شاخص خدمت رسانی به مردم در این جهاد همگانی امری ضروری و مهم است .
جهادگران عرصه جهاد تبیین نیز با شناسایی ،جذب و آموزش بر پایه دانش روز ، تقویت ابعاد مختلف اعتقادی ،فراگیری مهارت های ارتباطی،سواد رسانه و تولید آثار فاخر و هنرمندانه محصولات رسانه ای رسالت مهمی را در این زمینه بر عهده دارند.
پس با نگاهی هوشمندانه به علل و ریشه های وقایع و حوادث اخیر در کشور، تدوین یک نظام منسجم و هماهنگ در حوزه امید و نشاط اجتماعی و هویت بخشی به نسل جوان ضروری است. تجربه برهه‌های مختلف تاریخ معاصر نشان داده است که امید سوزی شاخص ایران ستیزی است و در صورت غفلت و کوتاهی در انجام این مسئولیت مهم، بدون تردید با اتلاف ظرفیت سرمایه های اجتماعی مواجه خواهیم شد.
پس با اعتماد به نسل جوان امروز، با تفکر جهادی و آرمان گرایی مبتنی بر واقعیت، امیدوار و معتقد به وعده الهی به سمت قله های تمدن نوین اسلامی و آینده روشن حرکت خواهیم کرد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار