فاطمه سادات فراهانی دانشجوی 22 ساله ترم سه کارشناسی ارشد مهندسی نفت دانشگاه علم و صنعت ایران است که در دوره کارشناسی از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه معرفی شد و هم اکنون نیز در کنار تحصیل، در بسیج دانشجویی فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۹۵۶۱۷۲۴
|
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از فراهان؛ شهرستان فراهان از توابع استان مركزی به دیار نخبگان و مهد پرورش شخصیت‌های بزرگ، تاثیرگذار و عالمان کشور و به سرزمین فرهنگ و تاریخ، شهرت دارد که بزرگمردانی همچون امیرکبیر و قائم مقام فراهانی و ادیب الممالک فراهانی را در خود پرورش داده است.
هر ساله دانش آموزان و دانشجویان ممتازی از این خطه با رتبه‌های برتر وارد مراکز دانشگاهی معتبر کشور می‌شوند و به تحصیلات عالی می‌پردازند.
همزمان با ۱۶ آذر ماه گرامیداشت روز دانشجو با یکی از دانشجویان نخبه فراهانی به گفتگو پرداختیم.
فاطمه سادات فراهانی دانشجوی 22 ساله ترم سه کارشناسی ارشد مهندسی نفت دانشگاه علم و صنعت ایران است که در دوره کارشناسی از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه معرفی شد و هم اکنون نیز در کنار تحصیل، در بسیج دانشجویی فعالیت می‌کند.
فاطمه سادات فراهانی با اشاره به حضور زنان و نقش‌آفرینی آنان در‌ دانشگاه گفت: در دانشگاهی تحصیل می‌کنم که دروس علوم پایه و مهندسی تدریس می‌شود که بیشتر مورد استقبال دانشجویان پسر است و کمتر جامعه بانوان برای تحصیل در این دانشگاه رغبت نشان می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات بانوان در رشته‌های مهندسی تصریح کرد: بانوانی که در رشته های مهندسی تحصیل می کنند با مشکلاتی روبرو هستند که آقایان این موارد را ندارند. به طور مثال پیدا کردن محل کارآموزی؛ حتی در دوره کارشناسی با این مشکل مواجه شدم؛ هر شرکتی حاضر به همکاری نبود یا باید حتما فردی شما را معرفی می کرد، همچنان این مشکلات به قوت خود پا برجاست.

کاهش استخدام بانوان در رشته‌های مهندسی
عضو کمیته مهندسی دانشکده شیمی و نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران با گلایه از کاهش استخدام بانوان در رشته‌های مهندسی گفت: در برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها که نیازمند فعالیت جسمی سخت هستند به طور قطع بانوان امکان حضور و جذب ندارند ولی در موارد دیگر هم که این موضوع و شرایط سخت مطرح نیست، باز هم شاهدیم که آقایان صرفا براساس جنسیت و نه برتری علمی در اولویت جذب قرار می گیرند.
معاونت بصیرت‌افزایی هیئت محبان‌الحسین تصریح کرد: نسبت دانشجویان خانم به آقا در اکثر دانشگاه های صنعتی کشور باعث می شود، تنها یک رسالت تَک بعدی برای بانوان تعریف شود و آن هم علمی است و به بقیه ابعاد تربیتی پرداخته نمی‌شود. این امر باعث شده تا بانوان تحصیلکرده با انواع نقش های یک زن، چه در اجتماع و چه در خانواده آشنایی نداشته باشند.
این دانشجوی نخبه در انتقاد از شیوه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد گفت: اگر پذیرش دانشجو در مقطع ارشد براساس پروژه محوری بود، بی‌شک در حوزه صنعتی کشور شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری می‌بودیم.

توجه به پروژه های دانشجویی سبب ماندگاری نخبگان می شود

معاونت بسیج دانشجویی دانشگاه علم‌و صنعت ایران در ادامه بیان کرد: متاسفانه اکثر پروژه‌ها صنعتی نیستند و به گونه‌ای تعریف می‌شوند که صرفا از آنان مقاله استخراج گردد و عملکرد عینی و صنعتی را دارا نیستند.
فراهانی گفت: این موضوع می تواند سبب بروز ناامیدی در دانشجویان مستعد شود. فردی که تخصص دارد اما در کشور زمینه‌ای برای فعالیت ندارد لذا سعی می‌کند در جای دیگر آن را محقق کند و بیشتر به مهاجرت فکر می کند.
این دانشجوی استعداد درخشان فراهانی تصریح کرد: در صورتی که تعریف پروژه‌های صنعتی اتفاق بیفتد تا حدود زیادی موج مهاجرت کاهش می‌یابد و سبب امیدآفرینی و ماندگاری دانشجویان می شود چراکه دانشجو حس می کند برای این کشور مفید است.

لزوم تبیین اهمیت حضور مردم در انتخابات

فراهانی نیز در ادامه به نقش مهم دانشجویان در روشنگری و آگاه سازی مردم در انتخاب اصلح اشاره کرد و گفت: در سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. از اهمیت انتخابات همین بس که رهبر انقلاب در ابتدای سال در سخنرانی نوروزی خود به موضوع مشارکت اشاره و از مسئولان هم در این زمینه مطالبه کردند.

عضو کمیته مهندسی دانشکده شیمی و نفت و گاز علم و صنعت ایران، مهم ترین مساله در انتخابات مجلس را حضور مردم در صحنه دانست و افزود: این حضور مردم و تعداد مشارکت، نشانگر این است که جمهوری اسلامی ایران چقدر پشتوانه مردمی دارد. دشمن سال ها تلاش می کند با افزایش فشار میزان مشارکت مردم ایران‌ را کاهش دهد و اگر مشارکت حداقلی اتفاق بیفتد دشمن را به تشدید فشار‌ها ترغیب می‌کند.
این دانشجوی بسیجی دانشگاه با اشاره به برنامه‌های بسیج دانشجویی گفت: در آستانه انتخابات مجلس، تشکل‌ها و دانشجویان برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کنند. در دانشگاه علم و صنعت براساس رهنمودهای رهبری بر اصل مشارکت و نوع مشارکت خواهیم پرداخت.
فراهانی گفت: در ابتدا بر اصل مشارکت خواهیم پرداخت؛ برخی افراد با حضور در جامعه و رواج ناامیدی سبب کاهش مشارکت مردم می شوند، ما به عنوان دانشجو بنا داریم به بیان واقعیت ها بپردازیم.

ایجاد موج امیدآفرینی با تبیین دستادوردهای انقلاب
وی ادامه داد: با وجود اینکه خلأهایی وجود دارد اما ما به بیان آنچه که انجام شده می پردازیم و با بیان همین دستاوردها، بینش روشنی برای مردم ایجاد کرده و یک نگاه امیدوارانه باشد و سبب افزایش مشارکت شود.
این دانشجوی استعداد درخشان فراهانی تصریح کرد: در وهله دوم به تبیین جایگاه حقوقی مجلس شورای اسلامی می‌پردازیم؛ گاها از اهمیت وجود این قوه، آگاهی در سطح اجتماع نیست. تا جایگاه قوه مقننه در افکار‌ عمومی محقق شود.
معاونت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و‌ صنعت ایران گفت: در روشنگری و بصیرت‌افزایی جامعه باید به نوع‌ مشارکت و نوع انتخاب پرداخته شود؛ ما بنا نداریم روی افراد و معرفی لیست کار کنیم. در واقع متناسب با ویژگی‌های یک انتخاب اصلح برنامه داریم؛ در جامعه گفتمانی را با موضوع انتخاب اصلح جلو خواهیم برد نه نگاه فردی و بالا بردن یک نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی.
وی با اشاره به علت حضور در تشکل‌های دانشجویی و فعالیت در بسیج گفت: حضور داشتن در این مسیر برکت زندگی ما خواهد بود. یقین دارم حضور داشتن در این مسیر، تمام دستاوردهای آن برای زندگی خود ما است.
عضو کمیته مهندسی دانشکده شیمی و نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: عملکرد در جمهوری اسلامی ایران محدود به مرزهای این حرم نیست. بلکه هرچه دستاورد در جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم در کل جهان اسلام صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس دستاوردهای جمهوری اسلامی سبب پیشرفت کشورهای جهان اسلام شد، افزود: اکنون شاهدیم که پیشرفت‌های نظامی ایران باعث پیشرفت های نظامی کشورهای همسایه و جبهه مقاومت شده است. حتی در قضیه فلسطین حرف برای گفتن دارند.
فراهانی در پایان با اشاره به نقش جنبش ها و تشکل های دانشجویی در جهاد تبیین خاطرنشان کرد: جنبش های دانشجویی و تشکل های دانشجویی با انتخاب مسئله درست و حل آن می تواند تاثیرگذار باشند. در واقع جنبش دانشجویی، جنبشی مطالبه گر و در کنار مطالبه گری راهکار هم پیشنهاد می دهد و همین امر سبب پیشرفت کشور می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات