خبرهای داغ:

مادران شاغل از چالش‌های تعطیلات مدارس در آلودگی هوا می‌گویند دردسر‌های آلودگی هوا برای مادران شاغل

تعطیلی مدارس تنها راهکاری است که طی سال‌های گذشته برای آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. بگذریم از اینکه تجربه برگزاری کلاس‌های مجازی در ایام کرونا موجب شد مجازی‌شدن کلاس‌های درس جای تعطیلی کامل مدارس را بگیرد. صرف‌نظر از چالش‌های مجازی‌شدن درس و مدرسه برای بچه‌ها و زیرساخت‌های این ماجرا، تعطیلات یا مجازی‌شدن یک‌باره مدرسه مادران شاغل را هم دچار چالش جدی می‌کند؛ مادرانی که اغلب اوقات باید سر کار حاضر شوند و فرزندشان به واسطه تعطیلات آلودگی باید در خانه بماند!
کد خبر: ۹۵۶۲۵۷۱
|
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
 
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج- یک دستش به گوشی تلفن و دست دیگرش به کیبورد مانیتور است. چند کلمه تایپ و موضوعی را در اینترنت جست‌وجو و چند جمله با کودک هشت ساله اش صحبت و او را برای انجام تکالیف مدرسه راهنمایی می‌کند، می‌گوید: «زودباش تکلیفت رو انجام بده، میخوام برای خانم معلمت بفرستم. بازیگوشی نکن، کار دارم.» تلفن را قطع می‌کند، اما تنها چند دقیقه بعد دوباره پسر بچه بازیگوشش پشت خط است و باید با او سر‌وکله بزند. در این بین باید نگاه‌های سنگین همکاران را هم تحمل کند. به خودش که می‌آید می‌بیند عقربه‌های ساعت با عجله در حال حرکت هستند و چیزی به ظهر نمانده است. به فهرست کارهایش نگاه می‌کند؛ کار‌هایی که هنوز بخش عمده‌ای از آن‌ها را انجام نداده است. در همین حین با صدای پیام کوتاه تلفن همراهش به خود می‌آید. پیامک را باز می‌کند «به دلیل تداوم آلودگی هوا، فردا هم مدارس ابتدایی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.» با ناامیدی گوشی تلفن را کنار می‌گذارد و زیر لب می‌گوید «فردا را چه کار کنم!».
 
تعطیلی مدارس تنها راهکاری است که طی سال‌های گذشته برای آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. بگذریم از اینکه تجربه برگزاری کلاس‌های مجازی در ایام کرونا موجب شد مجازی‌شدن کلاس‌های درس جای تعطیلی کامل مدارس را بگیرد. صرف‌نظر از چالش‌های مجازی‌شدن درس و مدرسه برای بچه‌ها و زیرساخت‌های این ماجرا، تعطیلات یا مجازی‌شدن یک‌باره مدرسه مادران شاغل را هم دچار چالش جدی می‌کند؛ مادرانی که اغلب اوقات باید سر کار حاضر شوند و فرزندشان به واسطه تعطیلات آلودگی باید در خانه بماند! این می‌شود سرآغاز چالش‌های یک مادر شاغل که حالا باید به دنبال کسی باشد تا بچه را پیش او بگذارد و بتواند خودش در محل کار حاضر شود. برخی مادران شاغل، اما در تهران کسی را ندارند و محل کار هم راضی نمی‌شود به آن‌ها مرخصی یا دورکاری بدهد، پس تنها یک راهکار باقی می‌ماند، اینکه بچه را هم با خودشان به محل کار ببرند؛ امری که البته در اغلب شرکت‌ها امکانپذیر نیست!
 
 قصه‌ای تکراری ولی پردردسر
چالش مادران شاغل در تعطیلات آلودگی هوا هم به اندازه خود موضوع آلودگی هوا تکراری شده، اما در اینجا درست مانند همان ماجرای آلودگی هوا اصل ماجرا پابرجاست و همان‌گونه که هیچ تدبیر خاصی برای آلودگی هوا انجام نمی‌شود، برای حل معضل مادران شاغل هنگام تعطیلات آلودگی هوا هم هنوز اقدام خاصی انجام نشده است، در حالی که اگر پای درددل مادران شاغل بنشینید، متوجه خواهید شد آن‌ها در چنین روز‌ها و چنین شرایطی، سختی‌های زیادی را باید تحمل کنند و علاوه بر دلواپسی و نگرانی برای فرزندان به کار و زندگی خودشان هم نمی‌رسند. این ماجرا برای مادران شاغل حکایت کلاف سردرگمی است که آن‌ها را حسابی کلافه و مستأصل می‌کند. 
 
 پای درددل مادران شاغل 
خانم خلیلی یکی از مادران شاغلی است که فرزندی هشت ساله دارد. وی درباره چالش‌های مادران شاغل در زمان تعطیلات ناگهانی مدارس در روز‌های آلوده هوا به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «من به دلیل آسیب‌های تلفن همراه ترجیح دادم برای فرزندم تلفن همراه تهیه نکنم و برنامه شاد را روی گوشی خودم ریخته‌ام. حالا در نظر بگیرید من سر کار هستم و پسرم به دلیل آلودگی هوا باید به صورت مجازی سر کلاس حاضر باشد!» 
وی که فرزندش را در چنین مواقعی به مادرش می‌سپارد، می‌افزاید: «در چنین روز‌هایی باید یک نفر پیش پسرم بنشیند تا او تکالیفی را که معلم در شاد از آن‌ها خواسته است، انجام دهد و بعد از تکالیف انجام شده عکس بگیرد و برای من بفرستد تا من هم تصویر تکلیف انجام شده را برای معلم پسرم ارسال کنم و در این بین باید دائم گوشی تلفن در دستم باشد تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهم!» 
این مادر در عین حال می‌پذیرد که جزو مادران خوش‌شانسی است که خانواده‌اش به آن‌ها نزدیک هستند و در چنین روز‌هایی می‌تواند روی کمک آن‌ها حساب باز کند. 
خانم خلیلی همچنین با گلایه از سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل‌شدن‌های شبکه شاد می‌افزاید: «من برای آپلود یک عکس گاهی نیم‌ساعت تا ۴۵ دقیقه باید منتظر بمانم.»
این خانم ضمن تشکر از معلم فرزندش می‌گوید: «معلم پسر من معمولاً وقتی کلاس‌ها آنلاین برگزار می‌شود سپس با برپایی کلاس‌های حضوری درس‌هایی را که به صورت آنلاین ارائه داده است دوباره مرور می‌کند.
خانم محمودی هم یکی دیگر از مادران شاغلی است که در مواقع تعطیلی یا برگزاری کلاس مجازی هنگام آلودگی هوا به چالش می‌افتد. وی می‌گوید: «من هم ترجیح دادم فعلاً برای دخترم گوشی تلفن همراه تهیه نکنم و در چنین مواقعی مجبورم گوشی را برای او بگذارم و با خودم سر کار نیاورم!» 
خانم محمودی از مصائب پیدا کردن یک نفر برای سپردن بچه می‌گوید؛ اینکه با وجود آنکه پنج خواهر دارد که همه تهران زندگی می‌کنند، اما گاهی وقت‌ها هیچ‌کدام از خواهر‌ها شرایط آن را ندارند که پیش بچه او بیایند یا بچه را به خانه آن‌ها ببرد. 
این مادر شاغل می‌افزاید: «سال گذشته یکی دو باری مجبور شدم بچه را با خودم سر کار ببرم که آن هم دردسر‌های خاص خودش را داشت. از نگاه سنگین بعضی همکاران و رئیس گرفته تا خستگی و بی‌حوصلگی بچه از حضور طولانی‌مدت در محیط کار، به همین خاطر هم تصمیم گرفتم تا برای نیاوردن بچه تذکر نداده‌اند، خودم برایش فکری بکنم!»
مادرانی که بچه‌های کوچک دارند هم در تعطیلی مهد‌های کودک شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند چراکه بچه‌های کوچک را به سادگی نمی‌توان به کسی سپرد یا سر کار برد. دورکاری یا مرخصی این مادران هم چندان ساده نیست و همه چیز بستگی به نظر کارفرما دارد. 
 
 موافقان تعطیلی و مجازی‌شدن کلاس‌های درس!
البته برخی از والدین هم هستند که از چنین تعطیلانی استقبال می‌کنند! خانم محمدی یکی از مادرانی است که با وجود شاغل بودن با تعطیلی یا برگزاری مجازی کلاس‌های درس مشکلی ندارد، دلیلش هم این است که دخترش ۱۶ ساله است و در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کند. 
خانم محمدی می‌گوید: «دختر من بزرگ است و من درباره درس خواندن او مشکل خاصی ندارم، چون خودش به سنی رسیده است که بخواهد مستقل باشد و درس بخواند و تنها ماندنش برای چند ساعت هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.»
این مادر که ظاهراً دخترش کمی مشکل تنگی نفس دارد، بابت نگرانی از تأثیر آلودگی هوا بر سلامت فرزندش ترجیح می‌دهد در روز‌های آلوده سال دخترش از کلاس‌های مجازی استفاده کند تا در این دود و دم به مدرسه برود، البته آنطور که خانم محمدی می‌گوید دخترش از برگزاری کلاس‌های آنلاین راضی نیست و معتقد است با این روش هیچ چیزی از درس نمی‌فهمد! 
 
 انتظار از دولت 
ماجرای چالش‌های مادران شاغل هنگام تعطیلات یا مجازی‌شدن کلاس‌های درس موضوعی است که این بار فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس هم به آن ورود کرده و از دولت برای چاره‌اندیشی برای این مسئله مطالبه داشته است. 
قاسم‌پور با تأکید بر اینکه دولت باید شرایط مادران شاغل را در زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی مهد‌های کودک و مجازی‌شدن کلاس‌های مقطع دبستان در پی آلودگی هوا در نظر بگیرد، گفت: «حداقل انتظاری که از دولت در این تصمیم‌گیری‌ها می‌رود این است که شرایط دورکاری را برای این قشر مادران شاغل لحاظ و در مصوبات و ابلاغات این موضوع را قید کند.»
وی با اشاره به اینکه به طور مداوم به دولت تذکر داده‌ایم که در تصمیم‌گیری‌های مقطعی الزامات زندگی مادران شاغل و اقتضائات خانواده‌ها را در نظر بگیرد، افزود: «با وجود این تأکیدات همچنان شاهد هستیم که در تعطیلی مهد‌های کودک و مجازی‌شدن کلاس‌های مقطع دبستان، شرایط مادران شاغل لحاظ نمی‌شود.»
به گفته این نماینده مجلس، این موضوع امری کاملاً مشخص است، ضمن آنکه در سیاست‌های کلی خانواده نیز به پیوست خانواده تأکید شده و لازم است تمام برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها بر اساس ملاحظات نهاد خانواده باشد. 
رئیس فراکسیون خانواده با تأکید بر اینکه سیاست‌های خانواده‌محور به معنای اولویت لحاظ مسائل و ملاحظات خانواده ایرانی در تمام برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌هاست و لازم است این امر در ابلاغات مورد توجه قرار گیرد، گفت: «این موضوع مهم را بار‌ها به دولت تذکر داده‌ایم و ابتدای هفته نیز پیرو تعطیلی اولیه مهد‌های کودک، طی نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور اصلاح این وضعیت را متذکر شدم.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «حداقل انتظاری که از دولت در این تصمیم‌گیری‌ها می‌رود، این است که شرایط دورکاری را برای مادران شاغل دارای فرزند کمتر از شش سال و فرزند دبستانی لحاظ و در مصوبات و ابلاغات این موضوع را قید کند.»
ارسال نظرات