مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: در بحث فرهنگی که امروز در جامعه وجود دارد مهم‌ترین موضوع نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب است که نیازمند مشارکت جدی، مستمر و هدفمند همه دستگاه‌هاست.
کد خبر: ۹۵۶۳۲۸۷
|
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عفاف و حجاب یکی از ارزش‌های معنوی و دینی است که در همه ادیان نسبت به رعایت آن تاکید شده است. عفاف و حجاب به لحاظ تأثیرات فردی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در جامعه بشری از بدو خلقت انسان تا به امروز داشته است، چراکه رعایت آن به عنوان یک دستور دینی موجب تعالی روح می‌شود و هم به لحاظ جایگاه اجتماعی، جامعه را از انحرافات باز داشته و سلامت جامعه را تضمین می‌کند و با ایجاد فضایی شیرین؛ بالندگی انسان در جهات مثبت و در زمینه‌های مختلف فکری و علمی را سبب می‌شود.

امروزه اهمیت مقوله حیاتی عفاف و حجاب صرفاً به رعایت حجاب بر نمی‌گردد و همه می‌دانند که این دو مقوله به هم پیوسته و مهم، تضمین سلامت جامعه را در پی خواهد داشت برای اینکه دلایل وضعیت موجود در سطح استان را بررسی کنیم در میزگردی با حضور جمعی از متولیان حوزه حجاب و عفاف از جمله سرهنگ احسان آنقی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی، زهرا غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله، لطیفی نماینده اتاق اصناف، محصولی نماینده واحدهای تولیدی پوشاک، محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، اترکی کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درخصوص راهکارهای ترویج حجاب موضوع را به بحث و بررسی نشستیم.

بسیج: به نظر شما دلیل برخی‌ها پوشش‌های زننده و حتی بی‌حجابی که گاها آن را نوعی مقابله با مسئولان و نظام می‌دانند چیست و چرا جامعه اسلامی ما به این روز افتاده است؟

زهرا غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله: مقام معظم رهبری بر اصلاح فرهنگ عمومی تاکید دارند و آن را از همه کارها مهم‌تر می‌دانند. در بحث فرهنگی که امروز در جامعه وجود دارد مهم‌ترین موضوع نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب است که نیازمند مشارکت جدی، مستمر و هدفمند همه دستگاه‌هاست.

مسئله عفاف و حجاب یک مسئله پیچیده، چند ضلعی و چند وجهی است البته با بهره‌گیری از هیئات نخبگانی قابل تدبیر و قابل حل است؛ نگاهی که به مسئله عفاف و حجاب وجود دارد این است که عفاف و حجاب باید برای نیمی از جامعه که بانوان هستند اتفاق بیفتد. اگر بانوان ما این مهم را رعایت کنند بدون شک باعث رسیدن به یک جامعه سالم می‌شود. اسلام به دنبال این نیست که زن در اجتماع حضور نداشته باشد بلکه به جد دنبال این مشارکت و حضور است ولی برای سلامت زنان و حضورشان در جامعه راهکار دارد که آن رعایت حجاب است.

به هر حال بخواهیم یا نخواهیم تلاقی چالش حجاب با سبک زندگی غربی باعث این شده که امروز در بحث 4 ضلع اصلی حجاب که پوشش، حجاب، حیا و غیرت است؛ دچار مشکل شویم. مرکز ثقل این چالش، سبک زندگی ایرانی اسلامی است لذا بایستی در این مسیر قدم برداریم و کار مفید انجام دهیم. به هر حال در این بحث اجتماعی، بازیگران زیادی نقش دارند و همه می‌دانیم و از آن غافل نیستیم. مهم‌ترین بازیگر اقلیت مخالف و معاند داخلی و خارجی است که با بهره‌گیری از ابزار رسانه جامعه مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازیگر دیگر نوجوان و جوانانی است که هدف اصلی بازیگران اولیه هستند که به دلایلی نظیر بی‌اعتمادی، لجبازی، آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی التزام عرفی و شرعی به بحث حجاب ندارند و به همین علت و از سر لجاجت، حجاب از سر بر می‌دارند.

موضوع بعدی کنشگرانی هستند که بدون آموزش در میدان حضور دارند و عدم اطلاع و کنشگری درست آنان باعث ایجاد دو قطبی در جامعه شده است. مورد بعدی جمعیت انقلابی است که خواهان نظام و انقلاب و اسلام هستند ولی کارشان شده بدبینی و ایجاد ناامیدی در جامعه، اینکه القاع کنند که در حوزه عفاف و حجاب کاری از دست حکومت ساخته نیست. و در نهایت دستگاه‌های حکومتی و حاکمیتی هستند که دچار انفعال و وادادگی شده‌اند و حجاب دغدغه و اولویت اصلی‌شان نیست.

یکی از دلایل دیگر در رها شدن حوزه عفاف و حجاب در جامعه این است که اکثریت مردم اولویت ذهن‌شان اقتصاد و معیشت شده و کمتر به مسئله عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه ورود می کنند. متاسفانه از سوی دیگر هم شاهدیم که کارگروه عفاف و حجاب خروجی لازم را ندارد.

مهم‌ترین الزاماتی که بایستی در حوزه عفاف و حجاب رعایت کنیم در وهله نخست حفظ ثبات و امنیت جامعه است. عدم ایجاد ناامیدی و دو قطبی نکردن جامعه، اشاعه تصاویر همدلی و مهربانی به جای نشر ویدئوهایی که حاکی از برخورد قهری و سلبی است، نشر غرفه‌های «حس خوب» را که دغدغه‌مند، دلسوز، مهربانانه و خیرخواهانه در بحث کنشگری ورود کرده است. یا ایجاد فضایی برای گفتگوی آزاد در این حوزه می‌تواند اثرگذار باشد.

نسل جوان و نوجوان ما نیاز دارند تا در این باره صحبت کنند و شبهات ذهنی خود را بپرسند چرا این فضای گفتگوی آزاد اتفاق نیافتاده است؟ متولیان آموزش و پرورش در سطح مدارس گفتگوی آزاد را رواج داده‌اند تا نوجوان ما راحت حرف بزند بدون اینکه از برخورد واهمه داشته باشد. اگر این صمیمیت در مراکز آموزشی و مدارس اتفاق بیافتد نیمی از مشکلات حل می‌شود.

اعتماد به جوانان باید در اولویت قرار گیرد، جوان برای ما تهدید نیست بلکه یک فرصت است؛ این نگاه که جوان و نوجوان تهدیدساز است باید برداشته شود و نگاه فرصتی جایگزین گردد باید با ارائه راهکار بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

در بحث بدحجابی، شل حجابی و بی‌حجابی چند مواجهه داریم که تا امروز تعدادی از آن انجام شده که یا خروجی نداشته یا اگر هم نتایج خوبی حاصل شده آن را احصا نکرده‌ایم. یکی از راهکارها د رحوزه عفاف و حجاب، بحث آموزش، تربیت و معرفت است. دوم مشاوره و درمانی کار کردن است؛ خیلی از نوجوانان و جوانان ما که از سر لجبازی رفتارهای مقابله‌ای با حجاب را انجام می‌دهندف گره‌های ذهنی، مشکلات و آسیب‌های روحی دارند که باید بحث‌های روانشناسی و روانشناختی اتفاق بیافتد که جواب بدهد.

اصالت کار در حوزه عفاف و حجاب باید فرهنگی باشد؛ به غیر از دستگاه‌های متولی فرهنگ، نقش آموزش‌و پرورش با سه جامعه مخاطبی اثرگذار در جامعه نباید نادیده گرفته شود و مسئولین آموزش و تربیت نیز باید در این عرصه به جد پای کار بیایند. مسئولین باید توجه داشته باشند که شادی و نشاط اجتماعی دو مقوله متفاوت هستند و لذا بایستی برنامه‌ها و اقدامات اجرایی با محوریت ایجاد نشاط اجتماعی باشد. در عرصه ترویج الگوی پوشش حجاب اسلامی هم اصناف بایستی پای کار بیایند و در بحث تولید، توزیع و مصرف روش هنرمندانه داشته باشند.

بسیج: شما معتقدید عملکرد ضعیف مسئولان فرهنگی ما در بحث عفاف و حجاب کار را به برخوردهای سلبی و خشن با مردم به ویژه قشر جوان ما کشانده است؟

غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله استان مرکزی: فضاسازی شهری بسیار حائز اهمیت است اگر تابلوهای تبلیغاتی یا دیوارنگاره‌ها با جملات انگیزشی و تاثیرگذار برای مخاطب پر شود بدون شک با گذشت زمان اثر خود را خواهد گذاشت. مهم‌ترین نکته در بحث عفاف و حجاب این است که با ید واحده به نتیجه می‌رسیم، کار جزیره‌ای به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات