ظلم‌ستیزی رسالت اصلی هنرمندان/ به موضوع غزه نمی‌توان بی‌تفاوت بود

هنرمند اردبیلی گفت: سوژهایی مثل مسائل دفاع مقدس و موضوع غزه پتانسیل زیادی در تولید یک اثر هنری دارد چرا که مقاومت، عدالت‌خواهی، ایثار و شهادت از جنبه‌های عمیق ذات انسانی است.
کد خبر: ۹۵۶۴۹۹۳
|
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

ظلم‌ستیزی رسالت اصلی هنرمندان/ به موضوع غزه نمی‌توان بی‌تفاوت بود

خبرگزاری بسیج - گروه استان‌ها؛ سولماز نعمتی: عسگر حقی از نقاشان موفق اردبیلی است که به تازگی در رویداد ملی نقاشی خیابانی هنر راویان غزه در استان کرمانشاه برگزیده بخش اصلی شد.

وی متولد ۱۳۵۱ از اردبیل بوده و در جشنواره‌های دیگر از جمله مقام اول در ورکشاب عاشورایی "سوز حسینی" و در مسابقه "بغض بوم" در آذربایجان شرقی مقام برتر کشوری را کسب کرده است.

*کشیدن نقاشی و پرداختن به موضوع حادثه غزه از چه زمانی دغدغه‌ی شما شد؟

به نظر من هنر فی نفسه برای سرگرمی و لذت بردن مخاطب یا هنرمند نمی‌تواند باشد زیرا هنر رسالت و هدفش رشد و تعالی جامعه است. بی تفاوتی به مسائل پیرامون جامعه و اجتماع در ذات هنر متعهد و انقلابی نیست و می‌توان گفت هنری می‌تواند پا بر جا و استوار بماند که بی رگ و بی ریشه نباشد و باید اتفاقات محیط پیرامونش او را تحت تأثیر قرار دهد. من نیز مانند سایر هنرمندان کشورمان موضوع غزه و نسل کشی صهیونیست‌ها که جامعه جهانی و قلب مسلمانان را به درد آورده را در قالب نقاشی بیان کردم تا شاید وجدان خفته برخی بیدار شود هر چند اندک!

*به نظر شما کشیدن نقاشی در موضوع‌هایی مانند جنگ و غزه چقدر ظرفیت بازنمایی را دارد؟

بله سوژه‌هایی مثل مسائل دفاع مقدس و موضوع غزه پتانسیل زیادی در تولید یک اثر هنری دارد چرا که مقاومت، عدالت خواهی، ظلم ستیزی و ایثار و شهادت از جنبه‌های عمیق ذات انسانی است که هر چه به این موضوعات پرداخته شود باز جای کار دارد. زیرا آبشخور این موضوع‌ها از حماسه کربلا است و این حماسه به حدی عمیق است که لحظه به لحظه متولد می‌شود و هرچه کار شود باز هم این ظرفیت را داراست.

*همانطور که می‌دانیم هنرهای تجسمی و از جمله هنر نقاشی زبان گویای تمامی کشورهاست. به نظر شما یک نقاش با چه ترفندی می‌تواند مخاطب را به خاستگاه خود سوق دهد؟

بیان هنر یک بیان کاملاً غیرمستقیم است. بر خلاف علم که بیانی مستقیم دارد. یعنی کار نقاش در بیان و تفهیم موضوع‌ها به مخاطب عام کمی سخت‌تر می‌شود ولی اگر هنرمند نقاش بتواند احساسات درونی و روحی خود را در قالب یک اثر هنری ارائه دهد و این احساسات بدون اضافه گویی باشد می‌تواند مخاطب را جذب کند. زیرا این احساسات در همه انسان‌ها مشترک است و نیاز به زبان خاصی ندارد.

*سبکی که در نقاشی‌هایتان به کار بردید، چیست؟

کارهایی من در قالب سبک خاصی نیستند و اکثر کارها حسی و درونی هستند. البته باید بگویم مرز سبک‌های نقاشی به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک شده‌اند که نمی‌توان در قالب خاصی تعریفشان کرد اما می‌توانم بگویم که هیجانات احساسات و مسائل روحی روانی ام را سعی کرده ام در قالب اکسپرسیونیسیت بیان کنم. البته من سعی کردم نوع برخوردم در کارها حسی از خطوط شرقی و ایرانی باشد.

*کدام سبک نقاشی می‌تواند از رخدادهای ناگوار از جمله جنگ را بهتر و گویاتر نشان دهد؟

به نظر من بیشتر نوع برخورد هنرمند با موضوع مهم است تا سبک خاص. مثلاً تابلوی گرنیکا که پیکاسو به سبک کوبیسم کار کرده به بهترین شکل فاجعه جنگ را نشان داده است. اگر هنرمند بینش قوی از اجتماع آشنایی کامل به ادبیات و علوم انسانی داشته باشد می‌تواند اثری ماندگار تولید کند.

*آیا نمایشگاهی از آثارتان را به نمایش گذاشته‌اید؟

بله بنده در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی کشوری حضور داشتم از جمله چند مورد از آثارم در شهرهای اردبیل، تهران، مشهد به نمایش در آمده است. آخرین نمایشگاه انفرادی. ام با عنوان جلوهای ایثار بود که پرتره جانبازان دفاع مقدس در بیمارستان اعصاب و روان ایثار بود که در حوزه هنری استان اردبیل به نمایش در آمد.

*برای آینده خود در زمینه هنر و نقاشی چه برنامه‌هایی دارید؟

مجموعه آثاری در موضوع نقاشی عاشورایی در دست کار دارم. امیدوارم بعد از تکمیل در ماه محرم نمایشگاهی برگزار کنیم.

ارسال نظرات