خبرهای داغ:
مردم روستا با اشاره به اینکه این منطقه نیازمند عزم جهادی است، به خدمات گسترده صورت گرفته در دیگر روستای محروم شهرستان یعنی کنده‌ای اشاره می‌کنند که در آن ارتفاعات سخت، با همکاری سپاه پاسداران آبرسانی به روستا انجام شد.
کد خبر: ۹۵۶۵۲۸۶
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، در دل رشته کوه های زاگرس و شهرستان کوه چنار، روستای پلکانی و سنگی سمغان قرار گرفته است ورودی روستا را کوه های سیاه رنگ با جنگل های بلوط فرا گرفته تا جاده دست رسی به آن را بکر و زیبا و خاص کند.

همچنین آن سوی روستا و در بین دره های سخت باغات کوهی انجیر قرارگرفته تا منبع اصلی درآمدی اهالی روستا فروش انجیرهای خوش طعم و با کیفیت باشد و مطمئنا توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب باعث ارزش افزوده این محصول کشاورزی خواهد شد برخی از اهالی از این طریق امر و معاش می کنند و ما بقی اهالی نیز مشغول دامداری، یا شغل های آزاد، کارگری و کارمندی و ... هستند.

روستای سمغان با تمام پتانسیل ها و ظرفیت هایی که دارد و با وجود خدمات مختلف دولت طی سال های گذشته اما همچنان از کمبود امکانات و محرومیت ها رنج می برد و خانه های سنگی، قدیمی و فرسوده و معابر و خیابان های آن این محرومیت را به وضوح نشان می دهد. بویژه اینکه وقتی وارد خانه های محرومین روستا می شویم بافت و اسکلت قدیمی که باسنگ و سیمان گچ ساخته شده و سقف های نامناسب دل آدمی را رنج می دهد.

نعمت آقایی دهیار روستای سمغان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این روستا، در فاصله 30 کیلیومتری شهر قائمیه مرکز شهرستان کوه چنار قرار دارد و رفع مشکلات محرمین نیازمند عزم جهادی است، گفت: این دهستان به عنوان یکی از مناطق محروم و کم برخوردار شهرستان به حساب می آید همچنین برخی از خانواده های ساکن روستا از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند.

وی یکی دیگر از دغدغه های روستا را وضعیت مسکن محرومین خواند و گفت: هزینه های بالای ساخت مسکن باعث شده تا با وجود فرسودگی بالای این خانه ها و با وجود حمایت های بنیاد مسکن، اما اهالی توانمندی ساخت مسکن های مقاوم را نداشته باشند.

طی سال های اخیر گروه های مردمی و گروه های جهادی ناحیه مقاومت کوه چنار نیز در راستای ساخت مسکن اقداماتی انجام داده اند و بهسازی و احداث مسکن برخی از محرومین انجام شده است اما این اقدامات کافی نبوده و انتظار بر اجرای طرح های بزرگ و حمایتی گسترده و عزم همگانی دستگاه متولی است تا این دغدغه بزرگ اهالی منطقه رفع شود.

گفتنی است گروه های جهادی شهرستان کوه چنار اقدامات مختلف عمرانی و حمایتی را در این روستا در حمایت از محرومین انجام داده اند و مهرزاد دهقان مسئول بسیج سازندگی شهرستان در این خصوص بیان داشت: ساخت مسکن دغدغه اصلی اهالی این منطقه است گروه های جهادی کارهای عمرانی مختلفی انجام داده اند و که به احداث و بهسازی مسکن، ساخت ده ها سرویس بهداشتی می توان اشاره کرد اما این اقدام باید گسترش یابد و انتظار می رود با همکاری سپاه فجر و بسیج سازندگی استان، روستای سمغان به عنوان روستای هدف محرومیت زدایی قرار گیرد.

دهقان ادامه داد: این روستا ظرفیت این را دارد که به محلی برای اردوهای هجرت محور تبدیل شود و انتظار هم می رود گروه های جهادی مختلف استان فارس و استان های همجوار با برپایی اردوهای جهادی و اجرای طرح های مختلف اقدام به کمک رسانی در این زمینه نمایند. البته خیرین نیز می توانند در این زمینه نقش اساسی داشته باشند.

بسیج و گروه‌های جهادی، تنها امید مردم سمغان در دل جنگل‌های بلوط فارس

همچنین اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این منطقه نیازمند عزم جهادی است به خدمات گسترده صورت گرفته در دیگر روستای محروم شهرستان یعنی کنده ای اشاره می کنند که در آن ارتفاعات سخت و با همکاری دستگاه های متولی و سپاه پاسداران و با یک اقدام جهادی آبرسانی به روستا انجام شد و انتظار دارند که این نگاه صحیح به این روستا نیز صورت گیرد.

گفتنی است پروژه آبرسانی کنده ای جزء طرح های بزرگ جهاد (بسیج) آبرسانی بود که در سال گذشته با صرف اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد ریال، وارد مدار بهره برداری شد و طی مراسمی به حضور سردار بو علی فرمانده ی سپاه فجر استان، دکتر فریدون عباسی نماینده ی مردم شهرستان های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، دکتر علی جان صادق پور مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس و مسئولین شهرستانی افتتاح شد.

بهبود وضعیت جاده های دست رسی بین باغی از دیگر مطالبات مردمی اهالی روستای سمغان است که مطمئنا می تواند باعث افزایش بهره وری محصولات انجیر می شود بخشی از جاده دست رسی روستا آسفالت و بخشی خاکی و بخشی سنگ فرش شده است اما بافت خاص و کوهستانی روستا باعث شده تا نیازمند اجرای طرح های سنگ فرش باشد و جاده دست رسی به باغات روستا نیز نیازمند زیرسازی ها و آسفالت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار