مسیر جایگزین ۴۳ کیلومتر از جاده اردبیل - سرچم در دست مطالعه است

اردبیل - مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: برای تردد ایمن و سالم در جاده اردبیل -سرچم ، مسیر جایگزین ۴۳ کیلومتر از مسیر سخت‌گذر در دست مطالعه است که بعد از مطالعات درباره اجرای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۶۷۳۱۹
|
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

مسیر جایگزین ۴۳ کیلومتر از جاده اردبیل - سرچم در دست مطالعه است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، محبوب حیدری ، اظهار کرد: بهسازی و تعریض جاده اردبیل- سرچم به طول ۱۷۸ کیلومتر در اولویت برنامه اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته که از این میزان ۱۳۸ کیلومتر به پیمانکاران واگذار شده و عملیات اجرایی آن نیز به خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه قطعات واگذار شده به پیمانکاران در جاده اردبیل - سرچم فعال است، افزود: از ۱۷۸ کیلومتر جاده اردبیل - سرچم ۴۳ کیلومتر که دارای ابنیه فنی پیچیده است، به عنوان مسیر جایگزین در حال مطالعه است که پس از اتمام مطالعه درباره مراحل اجرایی آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

حیدری از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۳۰ کیلومتر این مسیر تا پایان سال خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات احداث این مسیر به اتمام رسیده است و علایم ایمنی گاردیل ، خط‌کشی و تابلو در این مسیر در حال نصب بوده و تمام سعی بر این است این مسیر تا پایان سال به روی خودروها گشوده شود.

وی با اشاره به تامین منابع مالی برای احداث بزرگراه اردبیل - سرچم افزود: از محل ماده ۵۶ ، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای بزرگراه اردبیل- سرچم اختصاص یافته که ۲ هزار میلیارد ریال آن سال گذشته و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هم امسال برای این طرح پرداخت شد و پیگیر هستیم بقیه مبلغ هم به زودی اختصاص داده شود.

اختصاص یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تهاتر نفت برای بزرگراه اردبیل - سرچم

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه از محل تهاتر نفت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، ادامه داد: پیگیر هستیم این اعتبار بزودی تخصیص داده شود ، ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر هم از محل ردیف ملی خود طرح برای بهسازی بزرگراه اردبیل - سرچم اختصاص یافته است.

بدهی ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال راه و شهرسازی به پیمانکاران

مدیرکل راه وشهر سازی استان اردبیل میزان بدهی راه و شهرسازی استان اردبیل به پیمانکاران را ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با وجود این میزان بدهی، پیمانکاران به صورت شبانه‌روزی در این طرح فعال هستند.

حیدری افزود: این مسیر از منطقه سخت و تپه ماهور و منطقه کوهستانی عبور می‌کند که هر دو هزینه اجرایی بالایی دارد به طوری که هر کیلومتر احداث بزرگراه در منطقه تپه ماهور ۳۵۰ میلیارد ریال، منطقه کوهستانی ۶۰۰ میلیارد ریال و هر کیلومتر تونل هم پنج هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

وی با بیان اینکه با برآوردهای فعلی در مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برای بزرگراه اردبیل -سرچم نیاز است ، تصریح کرد: اگر این منابع مالی برای بهسازی و تعریض بزرگراه اردبیل-سرچم اختصاص داده شود طرح در مدت ۲ سال به بهره‌برداری می‌رسد.

حیدری گفت: پیمانکاران این ظرفیت را دارند که طی دو سال این طرح را تکمیل کنند ما در بحث منابع مالی در تنگنا هستیم و امیدواریم منابع مورد نیار این طرح با هماهنگی مدیران استان بزودی تخصیص یابد.

 

ارتقا و بهسازی ۴۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی شمال استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه امسال ۲۰ کیلومتر از جاده سربند- پارس‌آباد بهره‌برداری می‌شود، اظهار کرد: پیمانکار این پروژه هم یک هزار میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارد و تلاش بر این است با پرداخت مطالبه پیمانکار، اجرای طرح سرعت گرفته و در زمان مقرر افتتاح شود.

وی با بیان اینکه امسال ۲۰ کیلومتر از جاده سربند - مشگین‌شهر هم به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ بانک ملت به این طرح مصوب شده که از این مبلغ یک هزار میلیارد ریال پرداخت شده و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر هم به زودی پرداخت می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: برای تکمیل این طرح هم از محل پیوست بودجه ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی درباره بهسازی بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر افزود: موسسه عاشورا به عنوان مجری طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از راه و شهرسازی مطالبه دارد که در صورت پرداخت مطالبات پیمانکار و تامین اعتبار لازم، این طرح تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش بسیج، استان اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

در این بین جاده اردبیل - سرچم به عنوان یکی از دو مسیر اصلی ارتباطی استان با مرکز کشور به شمار می‌رود که با توجه به فاصله کمتر اغلب ترددهای اردبیل به مرکز از این مسیر انجام می‌شود. با توجه به لزوم ارتقای ایمنی در این مسیر پرتردد عملیات بهسازی و تبدیل آن به بزرگراه طی سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر این عملیات در قطعات مختلف در دست اجراست.

بخشی از این جاده از حاشیه رود قزل اوزن در محدوده شهرستان‌های کوثر و خلخال عبور می‌کند که دارای ابنیه فنی پیچیده از جمله ۱۲ دهنه تونل است.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

ارسال نظرات