خبرهای داغ:
بختیاری‌فر:

آب شرب همدان مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی است/ درصدد ارتقاء کیفیت وضعیت آب شرب هستیم

همدان-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آب شرب شهرستان همدان مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی است و طعم متفاوت آب به ساختار زمین شناسی منطقه برمی‌گردد و کیفیت این آب نباید با آب سد اکباتان مشابه باشد.
کد خبر: ۹۵۶۸۹۷۵
|
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، فرهاد بختیاری‌فر در جمع خبرنگاران در مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب همدان اظهار کرد: ابرپروژه آبرسانی به همدان با عنایت رئیس جمهور، پیگیری‌های جهادی استاندار همدان و وزیر نیرو موجب تحقق پروژه ۱۷ ساله تامین آب شرب شهرستان همدان از سد تالوار شد.

وی با بیان اینکه در سال آینده علیرغم کاهش بارش، قطعی آب در شهرستان نخواهیم داشت، افزود: در اثر تغییرات اقلیم، مصرف آب شرب افزایش یافته و عملیات انتقال آب با ظرفیت ۱۴۰۰ لیتر برثانیه از سال ۱۴۰۱ توسط استاندار آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر کسری آب همدان از طریق سد تالوار تامین می‌شود و تنش آبی را در سال گذشته دیدیم، گفت: آب شرب شهرستان همدان مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی است و طعم متفاوت آب به ساختار زمین شناسی منطقه برمی‌گردد و کیفیت این آب نباید با آب سد اکباتان مشابه باشد.

وی با اشاره به اینکه آب تالوار در تصفیه‌خانه شیخی‌جان به حد استاندارد رسیده و قابلیت شرب دارد، ابراز کرد: انتقال آب از تالوار به همدان هزینه زیادی داشت که پس از ۱۷ سال به نتیجه رسید.

بختیاری‌فر با بیان اینکه کیفیت آب مشکلی ندارد و بسیار با کیفیت است و درصد ارتقاء کیفیت وضعیت آب شرب هستیم، عنوان کرد: برای بهبود وضعیت کیفی آب کارهای تحقیقاتی با دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام دادیم اما ممکن است تغییر طعم آب برای مردم جای سوال باشد اما قطعا آبی که از فاصله ۱۴۰ کیلومتری همدان وارد می‌شود طعم متفاوتی دارد و این دلیل بر بی‌کیفیتی آب نیست و منبع جایگزینی برای آن نداشتیم.

وی گفت: این موضوع سیاسی است که می‌خواهند این پروژه را زیر سوال ببرند شرکت آبفا بابت هر مترمربع آب تصفیه شده حدود یک هزار تومان از مردم پول دریافت می‌کند در حالی که مراکز فروش آب تصفیه شده هرمتر مکعب آب را ۶۰۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند.

* انتقال آب از چاه‌ها غیرمجاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه آب‌هایی که با تانکر می‌آورند مورد تایید نیست و مشکل شرب دارند، ابراز کرد: ما ۹ مرکز فروش آب تصفیه شده در همدان را پلمب کردیم چرا که روش حمل آنها مشخص نبود و مورد تایید بهداشت نیست؛ همچنین انتقال آب از چاه‌ها غیرمجاز است و دنبال این هستیم که جمع‌آوری شوند چراکه اینها مخصوص کشاورزی است و مورد تایید ما نیست.

وی با اشاره به اینکه نیازی به تهیه دستگاه تصفیه آب و استفاده از آب معدنی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به مردم این اطمینان را می‌دهم که با خیال راحت از آب شرب همدان استفاده کنند و بحث آرسنیک و فلزات سنگین که شایع شده بود کاملا حل شده و در حد صفر رسیده است.

بختیاری‌فر بیان کرد: بحث اوزون‌زنی را در تصفیه خانه شهید بهشتی راه انداختیم و اکنون در حال انجام آن هستیم و با تکمیل تصفیه خانه، کیفیت آب هم بهتر خواهد شد.

وی گفت: آب تالوار ۴۰۰ لیتر در ثانیه به تصفیه خانه بهشتی وحدود ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه به مخزن لونا پارک منتقل و اختلاط می‌شود و علاوه براینکه آب در شیخی‌جان تصفیه می‌شود اوزون‌زنی را در تصفیه خانه بهشتی با هدف ارتقاء کیفیت آب انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ابراز کرد: در سال جاری ۳۸ درصد کاهش بارندگی داشتیم، وضعیت بسیار خطرناک است اما در همدان مشکل آبی نداریم ولی حتما در سال آینده در برخی از شهرها و روستاها تنش آبی خواهیم داشت.

 *۱۵۰ روستای استان در سال آینده دچار تنش آبی خواهند شد

وی با اشاره به دو قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: قرارداد ۵۰۹ میلیارد تومانی برای آبرسانی به ۱۶۹ روستا منعقد شده که این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۰ روستا در دهه فجر آماده بهره برداری است و قرارداد دیگر مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان است که ۲۰۰ روستا آبرسانی خواهد شد که در مجموع ۳۶۰ روستای استان همزمان با دهه فجر در قالب این دو قرارداد آبرسانی خواهد شد.

بختیاری فر با بیان اینکه ۱۵۰ روستای استان در سال آینده دچار تنش آبی خواهند شد، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده ۶  شهر استان در سال آینده دچار تنش آبی شوند و قرار است هفته آینده کار خط انتقال آب از چاه در شهرهای فامنین، اسدآباد، گیان، کبودراهنگ، تویسرکان و برزول آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی داریم و معادل این رقم از وزارتخانه جذب می‌کنیم تا مشکل آب استان حل شود، ابراز کرد: اعتبارات امسال در اصلاح شبکه حدود ۳۰۰ میلیون تومان است و در صدد هستیم در اصلاح شبکه از اعتبارات ملی نیز استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات