خبرهای داغ:
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: پیرامون حضرت ابوطالب(ع) موضوع های فراوانی در تاریخ ذکر شده است که بررسی آن در ابعاد مختلف باید مورد توجه محققان و علما قرار بگیرد.
کد خبر: ۹۵۷۰۰۲۰
|
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در پیامی به آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) در قم آورده است: پیرامون حضرت ابوطالب(ع) موضوع های فراوانی در تاریخ ذکر شده که بررسی آن در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد و این کار ارزشمند عزیزان و جمع‌آوری تألیفات و مقالات و تحقیق و بررسی و تبدیل کردن آن به یک مجموعه چند جلدی بسیار مبارک است.

پیام ادامه یافته است: شخصیتی که تاریخ زندگی سراسر افتخاری را به خود اختصاص داده‌است و علاوه بر علماء شیعه بلکه در عامه نیز مورد توجه است. ابن ابی الحدید در باب سابقه جناب ابوطالب و والد مکرمش اینگونه معرفی می کند که این بزرگواران بزرگ قریش و امیر و سرور مکه بودند و مهاجران و مسافران را در این شهر پذیرایی می‌نمودند.

پیام حاکی است: ابوطالب از نظر سنی حدود ۳۵ سال قبل از ولادت پیامبر اکرم(ص) متولد شد و در کتب، ولادت و نام‌گذاری او مباحث قابل توجه‌ای مطرح است و بعدها از مردان مقتدر و صاحب نفوذ قریش بوده و بعد از ولادت پیامبر اکرم(ص) علاقه وافری به آن حضرت داشت.

پیام می افزاید: محمد بن سعد در الطبقات الکبری می‌نویسد: علاقه آنچنان بود که اظهار دوستی ابوطالب به پیامبر(ص) بیشتر از اظهار محبت به فرزندانش بود و در همه جا پیامبر(ص) را در کنار خود قرار می‌داد و به نقل علامه امینی و مرحوم مجلسی علی(ع) و برادرانش را مأمور حفاظت از پیامبر«صلی الله علیه وآله» می‌کرد.

پیام ادامه یافته است: این چنین شخصیتی مورد بغض عده‌ای از متعصبین قرار گرفته و از کفر ابوطالب سخن می‌گویند. علامه مجلسی در بحار حدود ۱۵۰ صفحه در قالب حدود ۹۰ حدیث از شیعه و سنی در باب ایمان ابوطالب ذکر نموده‌است و علامه امینی نیز در جلد هفت و هشت الغدیر حدود صد صفحه در پاسخ متعصبین مطلب نوشته‌است و پاسخ این افراد که عمده آنها هم تمسک به یک حدیث مجهول مغیره بن شعبه که مبغض اهل‌بیت«علیهم السلام»بوده است دارند.

پیام حاکی است: و همچنین حیدرقلی کابلی معروف به سردار کابلی در شرح قصیده لامیه ابوطالب مطالب ارزنده‌ای ذکر نموده و یکی از کتاب‌هایی که مورد توجه باید باشد کتاب یکی از علمای اهل سنت بنام السید محمد بن رسول البرزیخی که کتابش بنام کتاب «سداد الدین و سداد الدین فی إثبات النجاة و الدرجات للوالدین» در پایان کتاب مطالب مهمی درباره ایمان و کفر ابوطالب ذکر کرده که بعدها تبدیل به کتاب مستقلی شده‌است به نام " بقیه الطالب فی نجاة ابی طالب" است و دیگران نیز در این موضوع این کتاب را ترویج نمودند.

آیت الله نوری همدانی در این پیام اضافه کرده است: به هر تقدیر کار بسیار مهم است و باید این شخصیت از مظلومیت بیرون آورده شود و تهمت‌هایی که زده شد برداشته شود و این کار مهم شما بسیار اثرگذار خواهد بود. از قرار اطلاع موسسه‌ای در قم به منظور تحقیق و نشر حضرت ابوطالب(ع) تأسیس شده که کار مبارک و خوشحال کننده‌ای است.

پیام می‌افزاید: در باب ابوطالب مطالب بسیار است که در فرصت نمی‌گنجد، امیدوارم در این کتبی که چاپ گردید که مجموعه مقالات از همایش انجام شده‌است به همه ابعاد آن پرداخته شده باشد، انشاءالله محققان محترم و علماء بزرگوار در باب دیگر بزرگان تاریخ اسلام و تشیع گام برداشته و شبهات را پاسخ دهند و در یک فضای علمی و عالمانه نقد و بررسی نمایند و حقایق معارف اهل‌بیت«علیهم السلام» را روشن کنند. لازم می‌دانم از همه عزیزان که در به ثمر رسیدن این اثر فاخر گام برداشته و قبول زحمت نمودند خصوصاً مجمع جهانی اهل‌بیت«علیهم السلام» و بویژه دبیر کل محترم و پرتلاش این مجمع تشکر نماییم.

مجموعه آثار همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی رسول اعظم(ص)، امروز در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم رونمایی شد.

همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) از سوی مجمع جهانی اهل‌بیت با هدف تکریم شخصیت ابوطالب(ع)، پدر امام علی(ع) اولین بار در ۱۹ اسفند همزمان با سالروز وفات ابوطالب(ع) پس از پخش پیام تصویری آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه آغاز شد و در آن مراسم که در سالن قدس مدرسه امام خمینی در قم ترتیب یافت عالمانی از ایران و کشورهای مختلف حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات