خبرهای داغ:
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین؛

تقسیط بدهی اراضی ناصرآباد تنها راهکار اوقاف استان به مردم این منطقه است

تقسیط بدهی اراضی ناصرآباد تنها راهکار اوقاف استان به مردم این منطقه است
حجت الاسلام مجیدی گفت: تنها کمکی که می‌توانیم برای اراضی ناصرآباد انجام دهیم، همراهی و تقسیط بدهی می‌باشد و متاسفانه نمی‌توانیم چیزی را که در سند، موقوفه عنوان شده را از وقف خارج کنیم.
کد خبر: ۹۵۷۱۷۰۹
|
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴

قزوین _ به گزارش بسیج، حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در جلسه تبیین وقف که با حضور فاطمه محمد بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، شورا یاری و اهالی ناصرآباد برگزار شد، گفت: در مجموعه اوقاف و امور خیریه در خصوص امامزاده محمد(ع) ناصرآباد تلاش زیادی جهت جذب سرمایه‌گذار صورت گرفت و از دولت قبل تا دولت امروز پیگیری و رایزنی نمودیم تا مهمانسرا، مرکز درمانی و یا حتی یک محل تجاری و شبستان در این امامزاده ایجاد شود تا مردم بتوانند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنند؛ اما متاسفانه موفق نشدیم و متاسفانه تا امروز هر توافق، طرحی این طرح از سوی جایگاه داران معطل مانده است.

وی ادامه داد: در مجموعه راهداری و استانداری پیگیری‌های زیادی کردیم که مکاتبات آن هم موجود است و به خاطر اینکه اختلاف نظری هم نباشد حاضر شدیم که بخش‌هایی را حذف کنیم مثلاً ما در طرح خودمان پمپ بنزین هم دیده بودیم ولی حاضر شدیم که آن هم حذف شود تا بتوانیم یک بقعه مناسب برای استان داشته باشیم.

حجت الاسلام مجیدی اظهار کرد: در مورد امامزاده داخل محل هم مثل بقاع متبرکه مردم آستین همت را بالا زدند و مسئله را حل نمودند و اوقاف هم آن چیزی که توانش بود در این باره انجام و سهم ناصرآباد را هم پرداخت نمودیم.

وی درباره وقف افزود: سازمان اوقاف امانتدار است و تکلیف آن شرعاً و قانوناً احیای موقوفه است. مردم زمانی می‌توانند از متولیان وقف گلایه داشته باشند که متولی وقف احیای موقوفه نکند نه روزی که به سراغ احیای وقف برود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: متاسفانه در استان قزوین این رابطه را معکوس می‌بینیم یعنی جایی که متولیان وقف به سراغ کسانی که متصرف اراضی موقوفه هستند، می‌روند خیلی‌ها صدایشان در می‌آید که چرا متولیان وقف امور وقف را پیگیری می‌کنند در صورتی که تکلیف شرعی و قانونی ست که اگر انجام ندهند باید پاسخگو باشند.

وی در خصوص اراضی ناصرآباد گفت: اگر بر اساس سند موقوفه بخواهیم حرفی بزنیم ۴۴/۵ درصد استان موقوفه است؛ وقف نامه ای داریم که متعلق به ۷۶۰ سال پیش است که این موقوفه قبل از هشتگرد تا بعد از قمیک را وقف کرده است؛ اما ما هیچ وقت نگفته ایم که این‌ها موقوفه است چون متولی وقف آن را ثبت نکرده و مردم آن را تصرف کرده‌اند و ما فقط آنهایی که سابقه ثبتی دارند، مد نظرمان است و ۱۸ و نیم درصد اراضی که سابقه ثبتی دارند؛ موقوفه هستند.

وی ادامه داد: اگر کسی سندی مبنی بر اینکه جایی که سکونت دارد وقف نیست در اختیار دارد، تنها راهش دادگاه است؛ وقتی مالکی چیزی را وقف کرده، کسی نمی‌تواند آن را از وقفش خارج کند مگر آنکه مستندی برده شود و دادگاه بگوید که اینجا وقف نیست.

وی در خصوص اراضی موقوفه ناصرآباد گفت: اگر دادگاه رای بدهد که اراضی ناصرآباد وقف نیست ما می پذیریم. تا پیش از قانون اصلاحات اراضی ملکی؛ ناصرآباد جزو موقوفات بوده است و بعد از قانون اصلاحات ارضی مردم این اراضی را ۹۹ ساله خریداری کردند.

حجت الاسلام مجیدی تاکید کرد: در استان قزوین اراضی موقوفه در قانون اصلاحات ارضی یا متعلق به آخر دهه ۴۰ است یا اوایل دهه ۵۰ و بزرگان شما به این صورت اراضی ۹۹ ساله را خریداری کردند که حقوق موقوفه را پرداخت و بعد از ۹۹ سال مالک آن بشوند.

وی ادامه داد: امام راحل در خصوص تکلیف اراضی موقوفه که در قانون اصلاحات ارضی به مردم واگذار شده بود، فتوا دادند که موقوفات به حالت وقفیت برگردد و از سال ۵۷ سازمان اوقاف از موقوفات هیچ پولی دریافت نکرد؛ اما در سال ۶۱ مجلس شورای اسلامی قانون ابطال را وضع کرد؛ در سال ۶۳ توسط رئیس جمهور یا معاون اول ایشان آیین نامه‌ای نوشته و ابلاغ شد، اشخاصی که روی اراضی موقوفه بر اساس اصلاحات ارضی سند بنچاق اصلاحات ارضی دارند؛ این اعیان‌هایی که روی عرصه موقوفات ساخته‌اند چه زراعی، چه باغ، چه خانه، چه تجاری متعلق به شخص است؛ اما عرصه متعلق به وقف می باشد و بعد از این تاریخ هر کسی که زمین زراعی داشته باید حقوق موقوفه را پرداخت کند.

حجت الاسلام مجیدی در پایان خطاب به اهالی ناصرآباد گفت: تنها کمکی که می‌توانیم انجام بدهیم، همراهی و تقسیط بدهی می‌باشد و متاسفانه نمی‌توانیم چیزی را که در سند، موقوفه عنوان شده را از وقف خارج کنیم.

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار