خبرهای داغ:
گفتگوی اختصاصی با جهادگر بسیجی/

ماجرای گروه جهادی که با «آبگرمکن» معروف شد

همدان-جهادگر بسیجی ملایری گفت: بخشی از فعالیت گروه جهادی ما در شهرستان ملایر تهیه لوازم و ضروریات زندگی برای خانواده محروم است.
کد خبر: ۹۵۷۱۹۸۹
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند «هر کسی یک نیاز مومنی را روا سازد خداوند حاجت‌های فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت باشد».

مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند «یکی از مهمترین مسائل در جامعه اسلامی رفع فقر و رسیدگی به فقرا و نیازمندان است»، بنابراین هر کاری در کشور صورت می‌گیرد باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عموم مردم باشد.

با توجه به اینکه اردوهای جهادی بسیج از مواردی است که در سال‌های اخیر در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه بسیجیان جایگاه ویژه‌ای یافته است، جوانان با هدف کمک به مردم در مناطق محروم و کم‌برخوردار راهی این دیارها می‌شوند و بدون چشم‌داشتی اقدام به فعالیت‌های مختلف مورد نیاز این مناطق از قبیل عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ... می‌کنند.

همانطور که امام خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌فرمایند «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه‌ بخش‌ها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است‌؛ این اگر بود، کارها راه می‌افتد؛ این اگر بود، بن‌بست‌ها باز می‌شود، شکافته می‌شود؛ کار فراوان، پُرحجم و باکیفیّت و مجاهدانه و انقلابی».

به بهانه آشنایی با گروه‌های جهادی و فعالیت جهادگران در عرصه‌های مختلف پای صحبت یکی از این جوانان نشستیم؛ علی احمدی جوزانی یکی از جوانانی که در سال‌های اخیر توانسته اقدامات فراوانی در گروه‌های جهادی انجام دهد.

در ادامه گفتگوی بسیج با این جوان جهادگر را می‌خوانید.

ماجرای گروه جهادی که به «آبگرمکن» معروف شد

*به عنوان سوال اول خودتان را معرفی کنید؟

  بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب علی احمدی هستم متولد سال ۱۳۶۵ فارغ التحصیل مقطع کاردانی در حال حاضر مشغول به شغل کشاورزی هستم و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ در قالب گروه جهادی خیبر در حوزه استحفاظی بخش مرکزی شهرستان ملایر روستای جوزان آغاز کردم.

*چگونه شد که جذب گروه‌های جهادی شدید؟

کار جهادگران تسهیل و خدمت به محرومین است، به نظر بنده مهم‌ترین کار جهادگران تسهیل و خدمت به مددجویان و خانواده‌های محروم صرف کمک مالی نیست و اگر به این صورت انجام شود کار جهادی صورت نگرفته است بلکه باید خود فرد و خانواده او را درگیر این فعالیت کنیم تا امروز با کمک ما به این خانواده، آنها نیز در جای دیگر به دیگران کمک کنند؛ بنابراین باید خود خانواده را درگیر این کار کنیم تا فرد هم مستقل شود و بتواند به خانواده‌های دیگر نیز کمک کند.

ماجرای گروه جهادی که به «آبگرمکن» معروف شد

*هدف شما برای تشکیل گروه و اقدامات جهادی چه بود؟

در ابتدا هدف از تشکیل گروه، رضای خداوند و دستگیری از محرومین است.

بنده در سال ۱۳۹۶ مسئول پایگاه بودم در حوزه استحفاظی خود و با بررسی‌های اجمالی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید دست به کار شویم و اقدامی برای کمک به محرومین صورت بگیرد؛ هنگامی که برای شناسایی نقاط ضعف و قوت منطقه استحفاظی رفتیم محرز شد که نیازمند کار جهادی هستیم.

شروع کار را در سال ۱۳۹۶ در حوزه استحفاظی خود داشتیم و با یک خیّر شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر به لطف امام زمان (عج) با ۵۰ خیّر در ارتباط هستیم که بعضی از این عزیزان نیز خودشان جدای از اینکه به گروه کمک می‌کنند واسطه بین خیّرین دیگر هم هستند که بعضی از این افراد را حتی ما نمی‌شناسیم و به واسطه افراد دیگر به ما کمک می‌کند.

*مهمترین فعالیت‌های گروه جهادی شما تاکنون چه بوده است؟

بدون اغراق بخواهیم بگوییم با عنایت حضرت ولی عصر (عج) در تمام عرصه‌ها فعالیت داریم؛ به اختصار در کارهای عمرانی، بسته‌های معیشتی و کمک درمانی.

متاسفانه در حال حاضر افرادی هستند که دچار بیماری‌هایی هستند که از نظر هزینه‌ای کمک می‌کنیم و با مراکز ذیربط کارهایشان را انجام می‌دهیم؛ در توزیع البسه و لوازم تحریر در ابتدای سال تحصیلی و برنامه‌های فرهنگی هم ورود پیدا کرده‌ایم.

اعتقاد ما این است که در کار اگر بحث فرهنگی مکمل کار جهادی نباشد آن کار جهادی ابتر است، بنابراین ما در این بخش هم ورود کرده‌ایم و خدا را شکر موفق بوده‌ایم. به عنوان مثال ما به منزل یک محروم که شناسایی شده بود به همراه خیّر رفتیم، این خیّر بزرگوار به بنده گفت من در این منزل کمک نمی‌کنم به دلیل اینکه در آن از ابزار و لوازم ماهواره موجود بود و ما وی را مجاب کردیم که در کنار این کار عمرانی کار فرهنگی نیز انجام می‌دهیم و خدا را شکر کار فرهنگی و جهادی در کنار هم انجام شد و زمان افتتاح آن پروژه شاهد برگزاری روضه حضرت زهرا (س)  در آن منزل بودیم که آن روز بهترین مزد برای گروه ما بود که به آن دست پیدا کردیم.

ماجرای گروه جهادی که به «آبگرمکن» معروف شد

* مهمترین اقداماتی که در این مدت انجام داده‌اید از نگاه شما چه بوده است؟   

 خدا را شکر در بحث کارهای عمرانی که عمده فعالیت‌های گروه ما را تشکیل می‌دهد، انصافاً و بدون اغراق از عدد و رقم و حساب و کتاب خارج می‌شود، اگر بخواهیم فقط مناطقی که گروه ما به احیای منازل مسکونی در حال تخریب پرداخته اشاره کنیم بسیار بوده است.

فقط در سال جاری و گذشته ۲۳ باب منزل تعمیر و احیاء منزل مسکونی نیازمند داشته‌ایم، ساخت سرویس‌های بهداشتی و حمام بخشی از کار بوده که در سال جاری صورت گرفته است.

ساخت منزل مسکونی مددجویان کمیته امداد در شهرستان ملایر که با این پروژه‌ها، بسیج سازندگی قرارداد داشته است؛ با مجموعه امداد شهرستان گروه ما در حال کار بوده و تمام این پروژه‌ها را گروه جهادی ما انجام داده است و به لطف امام زمان(عج) موفق بوده‌ایم.

این گروه جهادی در شهرستان با کمترین هزینه و بهترین کار را از نظر مهندسی مسکن انجام داده است؛ اگر به اختصار تعدادی از کارهای خود را نام ببریم در روستای گماسا ساخت منزل مسکونی برای خانواده تحت پوشش بهزیستی بوده و بدون اینکه ریالی از نهاد، سازمان یا ارگانی کمک بگیریم، صفر تا صد کار را انجام دادیم؛ این خانواده که به آنها خدمت ارائه شد متاسفانه چهار فرزند معلول جسمی و ذهنی داشت و بی‌سرپرست بودند که ضمن ساخت منزلشان، تمام لوازم و اسباب منزل و آن چیزی را که مایحتاج یک زندگی است تهیه و به این خانواده محترم اهدا شد.

یک منزل دیگر که طی چند روز اخیر توسط فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) افتتاح شد؛ که این منزل مسکونی متعلق به مددجوی کمیته امداد واقع در روستای جوزان بود که منزل یک خانم با فرزندش بود و هنگامی که برای بازدید رفتیم حتی از ضروریات ابتدایی زندگی چیزی نداشتند و در فقر مطلق بودند و با مشکلاتی که برای این خانواده به وجود آمده بود، مجبور به نقل مکان بودند و هیچ چیزی نداشتند و اولین کاری که انجام دادیم این بود که یک منطقه را برای این خانواده اجاره و تمام مایحتاج ابتدایی را برای آنها تهیه کردیم، این منزل با کمک خیّرین بزرگوار به طور کامل احداث شد و با حضور سردار مجیدی افتتاح کردیم.

 یک منزل دیگر نیز در روستای چشمه‌ساران برای خانواده‌ای تحت پوشش کمیته امداد بود که فرزند معلولی داشت و یک پیرمرد سرپرست آن بود که به یاری خدای متعال منزل این خانواده هم تقریباً تکمیل شده است.

همچنین در بحث کمک‌های مومنانه طی سال گذشته تعداد ۹۶۰ بسته با کمک خیرین تهیه و توزیع کردیم البته جدای از کمک بسیج سازندگی سپاه؛ که عمده فعالیت‌های گروه ما در این عرصه خرید و توزیع گوشت گرم بود و برای این کار در روستای قلعه باباخان یک مکان خاص تهیه کرده و در آن  مکان گوشت گرم را تقریباً ۳۰ یا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار بین خانواده‌های محروم در سطح شهرستان ملایر توزیع کردیم و تقریبا روزانه یک رأس گوسفند ذبح و گوشت آن را بین محرومین توزیع کردیم.

در بحث تهیه جهیزیه خانواده‌های نیازمند را به فروشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و در آن فروشگاه لوازم مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه می‌کنند، و در سال جاری حدود ۱۲ خانواده بودند که ۷۰ تا ۸۰ درصد اقلام آنها را با کمک خیرین تهیه کردیم البته به انتخاب خودشان.

در بحث  لوازم تحریر در  ابتدای هر سال تحصیلی با مدیر مدارسی که تحت پوشش مناطق استحفاظی ما هستند، صحبت کرده‌ایم و با تشخیص آنها دانش‌آموزانی که با وجود گذشت چند روز از سال تحصیلی نتوانسته‌اند لوازم تحریر تهیه کنند به ما معرفی می‌کنند و با کمک خیرین مقادیر قابل توجهی لوازم تحریر تهیه و به این خانواده‌ها اهدا می‌کنیم.

*اشاره‌ای به اقدامات درمانی در گروه جهادی داشتید؛ دراین باره نیز توضیح بفرمایید.

در حال حاضر ۱۲ نفر تحت پوشش درمانی گروه ما هستند و همچنین مجموعه‌ای از داروخانه‌ها و پزشکان جهادی با ما همکاری دارند و مبالغی نیز توسط خیّرین دریافت می‌کنیم و با کمک مجموعه خیرین سلامت توانسته‌ایم خدماتی را به این خانواده‌ها ارائه کنیم؛ این خانواده‌ها اکثراً در روستاهای گماسا، مانیزان، دهنو، علی‌آباد و... هستند که ما به این افراد کمک می‌کنیم.

*آیا گروه شما اعزام تیم به شهرها و استان‌های همجوار در مواقع بحرانی داشته است؟ در واقع چه کمکی به این مناطق دارید؟

اعزام اعضا به مناطق را نداشته‌ایم و در این مواقع بیشتر فعالیت ما جمع‌آوری کمک‌های خیرین و مردمی و ارسال آن به مناطق بحرانی است برای مثال در طول یک روز مبلغ ۲۲ میلیون تومان و مقادیر قابل توجهی اقلام ضروری از روستای جوزان و سایر بخش‌هایی که با گروه ما همکاری دارند، جمع آوری و برای عزیزانی که در مناطق زلزله‌زده بودند، ارسال کردیم.

ماجرای گروه جهادی که به «آبگرمکن» معروف شد

*گروه شما در مقابله با همه‌گیری بیماری کرونا و مبارزه با این ویروس منحوس چه اقداماتی داشت؟

در زمان کرونا و توزیع بسته‌های بهداشتی در اوایل کرونا که تهیه ماسک و الکل مشکل بود، ما توانستیم با توجه به رابطه خوبی که با نمایندگان شهرستان داشتیم، مقادیر بسیاری بسته‌های بهداشتی تهیه و بین خانواده‌هایی که بیشتر در معرض آسیب بودند، توزیع کنیم.

همچنین محلول‌پاشی و گندزدایی معابر عمومی را داشتیم و با تعاملی که با اداره اوقاف داشتیم برای خانواده‌هایی که در بحث درمان با مشکل مواجه شده بودند از این اداره کمک گرفتیم و با توجه به اینکه مرکزیت فعالیت گروه جهادی ما بخش مرکزی و روستای جوزان است و آن منطقه زیر نظر اوقاف است با پیگیری‌های صورت گرفته مبالغ خوبی برای خانواده‌هایی که درگیر کرونا و آسیب دیده بودند اختصاص پیدا کرد.

 محلول پاشی نیز در ۱۴ روستا انجام گرفت، همچنین گروه جهادی ما دارای ۷ روحانی است که این عزیزان خالصانه و شجاعانه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حضور داشتند و در بحث شستشو و تدفین عزیزانی که در اثر بیماری کرونا از دنیا رفتند، حضور پیدا کردند و به مردم خدمت رسانی کردند.

*اشاره کردید در بخش فرهنگی نیز فعالیت‌هایی داشتید، در این حوزه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

علاوه بر فعالیت‌هایی که عرض کردم، برگزاری یادواره‌های شهدا، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از زائران ائمه اطهار(ع) از دیگر فعالیت‌ها بوده و در حال حاضر نیز در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم نیمه شعبان و جشن ولادت سراسر نور امام زمان (عج) هستیم و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و ایجاد غرفه‌های فرهنگی، تا یک فرهنگسازی صورت گیرد.

همچنین در بحث مهدویت و سه‌شنبه‌های مهدوی با همکاری دکتر بیگی نشاط فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم و در اعیاد و مناسبت‌ها بسته‌های معیشتی تهیه کرده و با تهیه کیک و شیرینی به منازل محرومین رفته‌ایم و با این خانواده‌ها دیدار و عرض تبریک داشته‌ایم.

*در بحث کمک به ایتام چه فعالیتی داشته‌اید؟

ما فقط در بخش مرکزی ۳۰۲ خانوار تحت حمایت داریم که از این تعداد، ۱۰۶ خانواده جزء خانواده‌های اعدام هستند که با توجه به نیازی که وجود دارد کمک صورت گرفته است اما متاسفانه با مشکل تورم که در حال حاضر داریم این کمک‌ها کمتر شده است که امید است این مسئله هم حل شود.

همچنین گروه جهادی ما با توجه به اینکه یک گروه جهادی فعال در سطح شهرستان معرفی و بین مردم شناخته شده است، در کنار این گروه‌های جهادی یک مرکز نیکوکاری هم داریم که با کمک کمیته امداد این مرکز توانسته‌ایم جشن‌های متعددی را برای ایتام بگیریم.

ماجرای گروه جهادی که به «آبگرمکن» معروف شد

*گروه جهادی شما در سطح شهرستان با «آبگرمکن» معروف شده است؛ چرا؟

یک بخشی از فعالیت گروه ما در سطح شهرستان ملایر تهیه لوازم و ضروریات زندگی برای خانواده محروم است و با توجه به اینکه یکی از ضروریات هر منزل آبگرمکن و ساخت حمام برای محرومین بود، در سال گذشته حدود ۳۸ دستگاه آبگرمکن تهیه کردیم برای خانواده‌هایی که اصلاً آبگرمکن نداشتند و یا آبگرمکن آنها خراب بود، به همین دلیل به این نام معروف شدیم؛ همچنین احساس کردیم در فصل سرما خرید بخاری برای خانواده‌های محروم را داشته‌ایم که خدا را شکر توانستیم ۵۷ بخاری تهیه و به خانواده‌های محروم اهدا کنیم.

از دیگر اقدامات ما در این زمینه تهیه یخچال، فرش، اجاق گاز و... برای خانواده‌های محروم و اهدا به آنها بوده است.

ماجرای گروه جهادی که به «آبگرمکن» معروف شد

* نظر شما درباره فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی چیست؟

فعالیت و کار خدمت به محرومین برای اعضای گروه و مجموعه بسیار با ارزش بوده و برکاتی که دارد وارد زندگی ما شده است.

علاوه بر دنیا که شاهد برکات خدمت به محرومین هستیم، خداوند نیز عنایت ویژه‌ای در آخرت خواهد داشت و همه ما همرزمان و جهادگران باید شاکر و سپاسگزار خداوند باشیم که چنین سعادتی نصیب ما شده است.

*برنامه گروه جهادی شما برای آینده چیست؟

بدون تعارف بخواهم عرض کنم در مورد گروه‌های جهادی متاسفانه گزارش خلاف واقع بسیار است از اینکه گفته می‌شود احیانا مربوط به کارهای شخصی می‌شود و یا برجسته کردن کارهای کوچک.

اعتقاد دارم اگر کسی در حد یک آجر برای مردم کار کند، کار بزرگی انجام داده است؛ رمز موفقیت ما این است که در وهله اول گروه را از افرادی تشکیل دادیم که روحیه جهادی دارند، و درد خانواده محرومین را درک کرده بودند و در آن روستا و یا بخش شروع به تکمیل و جمع‌بندی گروه کردیم بنابراین خارج از خانواده این افراد نبودند؛ همچنین گروه جهادی ما به دنبال رضایت خداوند متعال است.

در کنار همه این اقدامات، گروه جهادی ما چند سال به صورت متوالی به عنوان گروه جهادی برتر شهرستان و استان شناخته شده و در جشنواره ملی مالک اشتر نیز موفق به کسب عنوان گروه جهادی برتر کشوری شدیم.

*چه ادارات و ارگان‌هایی با شما همکاری می‌کنند؟

مجموعه بسیج سازندگی، فرمانده سپاه ناحیه، کمیته امداد امام خمینی (ره)، مجموعه بهزیستی، اداره اوقاف و امور خیریه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بخشدار بخش مرکزی و مجموعه خیرین سلامت شهرستان ملایر به گروه ما کمک کرده‌اند.

*کلام آخر...

به تمامی همرزمان و جهادگران خداقوت می‌گویم و بدانند مهم رضایت خداوند متعال است.

گفتگو از: شهرام ذبیحی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار