ورودی سدهای استان اردبیل ۱۶ درصد کاهش یافت

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ورودی سدهای این استان با وجود بارش برف در چند روز اخیر از ابتدای سال آبی جاری ۴۳ میلیون مترمکعب برآورد شده که نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۹۵۷۳۷۰۴
|
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

ورودی سدهای استان اردبیل ۱۶ درصد کاهش یافت

حمید فضایلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: حجم کل مخازن سدهای استان ۵۸۲ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر حدود ۱۰۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها جمع شده که در مقایسه با سال قبل چهار درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش ذخیره آب سد یامچی اردبیل افزود: سد یامچی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین درباره ورودی ۲ سد ارس و خداآفرین در سال جاری گفت: ورودی سد ارس نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش و ورودی سد خداآفرین هم در همین مدت چهار درصد کاهش داشته است.

فضایلی با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر و تغییر در اقلیم منطقه خواستار مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف شد و ادامه داد: برای برون رفت از چالش کمبود منابع آب در ماه‌های آغازین سال آتی باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

وی با بیان اینکه در اثر بارش‌های چند روز اخیر افزایش قابل توجهی در منابع آبی استان صورت نگرفته است ، تصریح کرد: با وجود بارش‌های مناسبی که طی هفته‌های اخیر در سطح استان اتفاق افتاده، هنوز این بارش‌ها به رواناب تبدیل نشده و بر خلاف تصور عموم مردم هنوز اتفاق خاصی در افزایش ورودی سدهای استان رخ نداده و همچنان باید شهروندان در مصرف بهینه آب جدی باشند.

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، طی هفته‌های اخیر و بعد از سه سال خشکسالی متوالی، بارش برف در ۲ مقطع مناطق مختلف استان اردبیل را سفیدپوش کرد و شهروندان بویژه کشاورزان استان را خوشحال کرد.

طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اردبیل بارش‌های فصل پاییز استان اردبیل نرمال خواهد بود و بارش نرمال در این استان حدود ۸۷ میلی‌متر است.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

خشکسالی متوالی و مصرف بالای آب در استان ذخایر و منابع اب استان اردبیل را در معرض تهدید قرار داده است به طوری که تا قبل از بارش‌های اخیر ارتفاعات سبلان تقریبا خالی از پوشش برفی بود. علاوه بر این آب موجود در مخزن سد یامچی به عنوان اصلی ترین منبع آب شرب شهر اردبیل و روستاهای اطراف به مرز هشدار رسیده بود.

طبق اعلام کارشناسان شرکت آب منطقه ای استان اردبیل سطح آب سفره های زیر زمینی دشت اردبیل به طور متوسط ۱۳ متر افت دارد و آبخوان دشت اردبیل در معرض خطر قرار دارد.با این اوصاف انتظار نمی رود بارندگی های اخیر کمبودهای آب منطقه را برطرف کند

ارسال نظرات