خبرهای داغ:
ابراهیم سعادتفر اظهار کرد: حدود ۱۷ درصد از مدارس سطح استان نیازمند مقاوم سازی و ۲۶ مدرسه هم نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
کد خبر: ۹۵۷۵۱۶۴
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

قزوین_ ابراهیم سعادتفر، مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به استانداردسازی مدارس بیان کرد: بحث جمع آوری بخاری‌های نفتی غیر استاندارد در مدارس از سال ۹۲ مطرح و تماماً جمع آوری شد و مدارسی که در آنها گازرسانی شده عموماً بخاری‌های استاندارد دارند و یا از سیستم‌های استاندارد گرمایشی استفاده می‌کنند.

ابراهیم سعادتفر افزود: بحث استانداردسازی گرمایشی در مدارسی که گازرسانی انجام شده بایستی صورت بگیرد و ما مجوز این را نداریم که در مدارسی که گاز ندارد از بخاری‌های غیر استاندارد استفاده کنیم و به همین دلیل تمامی بخاری‌های نفتی غیر استاندارد جمع آوری و استفاده از بخاری‌های تابشی که برقی هستند بعلاوه رادیاتورهای برقی که آنها هم از برق استفاده می‌کنند تنها راهکاری ست که ما در مدارس گازرسانی نشده، استفاده و ممکن است آن سیستم گرمایشی که از برق استفاده می‌کنند آن گرمای لازم را نداشته باشد.

وی اظهار کرد: امسال در منطقه طارم و الموت در تعدادی از مدارس که گازرسانی شده و به ما اعلام گردیده است در اولویت گازرسانی، لوله کشی و استانداردسازی گرمایشی مدرسه قرار دارند و ما در اردیبهشت سال آینده تا پایان خرداد استانداردسازی گرمایشی این مدارس را انجام خواهیم داد.

مدیر کل نوسازی مدارس استان قزوین گفت: در تعدادی از مدارس بحث استفاده از انرژی‌های پاک و سبز اجرا شده است؛ ولی سامانه خورشیدی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و آموزش و پرورش در حوزه تعمیر و نگهداری با چالش روبرو است و این باعث شده که هم در زمینه هوشمندسازی و هم در زمینه سامانه های جدید با چالش روبرو شویم؛ همچنین در تعدادی از مدارس که سامانه خورشیدی نصب کرده‌ایم احتیاج به تعمیر و نگهداری دارد که آموزش و پرورش نتوانسته در آن مدارس این موضوع را پوشش بدهد و از آموزش و پرورش می‌خواهیم که در حوزه تعمیر و نگهداری جدی‌تر عمل کند.

ابراهیم سعادتفر ادامه داد: ما مدارس و کلاس‌های کانکسی در استان داریم و مدارس کانکسی در روستاهایی استفاده می‌شود که در آنجا مدرسه دایر است ولی دانش آموز ندارد و به مرور زمان که تعداد دانش آموزان افزایش پیدا کرد، بتوان برای آنها مدرسه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول مدارسی را که دارای بیش از ده دانش آموز بودند، شناسایی و بحث ساخت مدارس را در آنجا انجام دادیم.

وجود ۸ مدرسه کانکسی در استان

وی بیان کرد: در استان هشت مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز داشتیم که در بحث قالب طرح شهید پناهی، احداث مدرسه را در دستور کار قرار دادیم که در مرحله پایانی و آماده بهره‌برداری هستند.

ابراهیم سعادتفر گفت: به خاطر مهاجرت‌های درون استانی و بین شهرستانی یا بین روستاها و شهرها می‌بینیم که تمرکز دانش آموزی در یک نقطه زیاد می‌شود و تعداد کلاس‌های یک مدرسه کفاف دانش آموزان آن منطقه را نمی‌دهد که راهکار کوتاه مدت آن است که یک کلاس موقت برای دانش آموزان فراهم کنیم که در هشت منطقه مثل مشعل‌دار و شهرک دانش مجبور شدیم که کلاس‌های کانکسی برگزار کنیم.

۱۷ درصد مدارس استان نیازمند مقاوم سازی است

مدیر کل نوسازی مدارس استان قزوین تصریح کرد: حدود ۱۷ درصد از مدارس سطح استان نیازمند مقاوم سازی هستند و این مقاوم سازی یعنی اینکه شاکله مدرسه حفظ شود که بحث استاندارد مقابله و مقاومت در برابر زلزله در آن مدرسه اجرایی می‌شود و از طریق ایجاد المان‌های مقاوم در کنار ساختمان و یا یکپارچه کردن سقف و ساختمان این مقاومت ایجاد می‌شود.

۲۶ مدرسه در استان نیازمند تخریب و بازسازی است

وی یادآور شد: ۲۶ مدرسه در سطح مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند که در دستور کار ما بر اساس اولویت قرار دارد و ۵۷ درصد مدارس سطح استان هم مدارس مستحکمی هستند و در حوزه نوسازی و ساخت و ساز مدارس سالی بین ۳۰ تا ۴۰ پروژه آموزشی و فرهنگی تحویل آموزش و پرورش و مدارس می‌دهیم.

پروژه فاخر مدرسه ۱۸ کلاسه پاسداران به زودی به بهره برداری می رسد

وی یادآور شد: ما در جنوب شهر قزوین فضای ورزشی نداشتیم و بعد از ۱۷ سال استخر راه آهن که جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بود این پروژه را تحویل دادیم و پروژه دیگری که جزو پروژه‌های شاخص ماست بحث استخر شهید رجایی در کنار آموزش و پرورش است که جزو پروژه‌های معطل مانده در دولت‌های قبل بود و تمام تلاش ما این است که بتوانیم این پروژه را هم برای مهرماه سال آینده تحویل آموزش و پرورش و دانش آموزان بدهیم و یکی دیگر از پروژه‌های فاخر که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ست پروژه فاخر مدرسه ۱۸ کلاسه پاسداران است.

ساخت بیش از هزار کلاس درس با مشارکت خیرین

ابراهیم سعادتفر یادآور شد: از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۱۵۰ پروژه با مشارکت خیرین انجام داده‌ایم و در ساخت بیش از ۱۰۰۰ کلاس خیرین مشارکت داشته‌اند و در این چند سال اخیر تا قبل از سال ۱۴۰۱ سرجمع اعتبارات مشارکت خیرین ۱۶۰ میلیارد تومان بود و اگر اعتبارات امسال را هم اضافه کنیم ما بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان مشارکت خیرین را داشته‌ایم که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعهد خیرین محقق شده است.

وی با اشاره به اعتبارات دولت در این زمینه گفت: امسال که ما مشارکت ۴۰ میلیاردی خیرین را داشتیم دولت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است؛ اما به واسطه تکریم از خیرین در جلسات از آنها صحبت می‌کنیم و ممکن است در عامه این شائبه ایجاد شود که دولت در این زمینه چه کاری انجام می‌دهد؛ اما دولت در کنار خیرین دارد نقش آفرینی خود را ایفا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما با چالش‌هایی در مناطق محروم و کم برخوردار مواجه هستیم و به لحاظ سرانه‌های آموزشی و تراکم جمعیتی کمبود سرانه آموزشی داریم و در مناطقی مثل مهرگان، بیدستان، شریف آباد‌، نصرت آباد و غیره به واسطه تراکم جمعیتی که اتفاق افتاده است با مشکلات فضاهای آموزشی روبرو هستیم و تلاش می‌کنیم تا کمبود فضاهای آموزشی را حل نماییم.

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار