خبرهای داغ:
ربیعی در میزگرد تخصصی کارآمدی انقلاب:

مطالبه‌گری‌ها باید به سمتی برود که پرداخت مالیات‌ها واقعی و درآمدها شفاف شود

همدان-مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: مطالبه‌گری‌ها باید به این سمت برود که پرداخت مالیات‌ها واقعی و درآمدها شفاف شود و فضای دلاری و واسطه‌گری به حداقل ممکن برسد.
کد خبر: ۹۵۷۶۶۸۰
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حسین ربیعی در میزگرد تخصصی کارآمدی انقلاب که به مناسبت دهه فجر برگزار شد با بیان اینکه موضوع کارآمدی یکی از چالش‌های جدی امروز است، اظهار کرد: کارآمدی یعنی پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که اتفاق افتاده را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه تبیین دستاوردهای پیشرفت به معنای این نیست که نواقص، نارسایی و ناکارآمدی وجود ندارد، افزود: نواقصی نیز وجود دارد اما باید محصولی از پیشرفت‌ها و دستاوردها در کنار نواقص و مشکلات و چالش‌ها باشد.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه در آستانه ورود به چهل و ششمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی آمار و ارقام بسیاری منتشر می‌شود، بیان کرد: یک شبهه رایج در این آمار و ارقام به وجود می‌آید آن هم این است که می‌گویند اگر پهلوی هم بود ما به این سطح از دستاوردها می‌رسیدیم که برای رفع این شبهه وضعیت ایران در زمان پهلوی نسبت به دنیا و وضعیت امروز را نسبت به دنیا با هم مقایسه می‌کنیم.

وی با اشاره به کتاب «صعود چهل ساله» با بیان اینکه در سال ۱۳۵۶ جمعیت ایران ما تقریبا حدود ۳۴ میلیون است که روزانه ۵.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم، ادامه داد: در حوزه‌ اقتصادی ایران ششمین رتبه صادرات نفت را داشت و قدرت دلاری نسبت به امروز و سایر ارزها قبل از انقلاب حداقل دو برابر بوده که به مرور افت کرده است.

ربیعی با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ مشکل اقتصادی در کشور وجود نداشته و ارتباطات با آمریکا و اسرائیل وجود داشت، عنوان کرد: در سال ۱۳۵۶ ارزیابی صندوق بین‌المللی پول سرانه تولید ناخالص ملی، رتبه ایران را ۵۳ در دنیا اعلام می‌کند، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ با جمعیت ۸۳ میلیون، صادرات نفت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده و شدیدترین و فلج کننده‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌اند.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ بخشی از کشور درگیر اغتشاشات بود که خود در حوزه‌ اقتصاد نوسان ایجاد می‌کند و صندوق بین المللی پول، رتبه‌ ایران را ۲۱ اعلام کرده است و در موضوع اقتصاد که ضعیف‌ترین کارنامه‌ جمهوری اسلامی در ۴۵ سال اخیر بوده ۳۲ پله صعود و جهش داشتیم.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به ضریب جینی و فاصله طبقاتی و اقسام آن با تأکید بر اینکه ممکن است ضریب جینی درآمدی کشوری عدد مناسبی باشد اما ضریب جینی ثروت آن عدد مناسبی نباشد، یادآور شد: وقتی می‌خواهیم مقایسه‌ تحلیلی کنیم باید جایگاه این داده‌های آماری را بشناسیم و کنار هم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما روند حرکتی نشان می‌دهد که ضریب جینی درآمدی ما از قبل از انقلاب تا سال ۱۳۹۳ کاهشی است یعنی انقلاب اسلامی باعث شده است که فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند، تصریح کرد: در تقسیم بندی طبقات سه طبقه ثروتمند، متوسط یا میانی و طبقه ضعیف داریم و کشوری که طبقه میانی یا متوسط آن در این هرم بزرگتر از بقیه باشد یعنی وضعیت معیشت و رفاه مردم بهتر است.

*یکی از نوسانات ایران وابستگی به دلار و درآمدهای نفتی است

ربیعی با بیان اینکه قبل از انقلاب بانک جهانی می‌گوید که ۴۶ درصد مردم ایران در مطلق فقر هستند و تعریف فقر مطلق این است که امنیت غذایی ندارند، مطرح کرد: این عدد را سال گذشته حدود ۱۶ درصد برای ایران اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در ایالات متحده آمریکا که ابرقدرت دنیا و قدرت یک اقتصادی جهانی هست فقر مطلق ۱۵ درصد اعلام شده است یعنی ۴۹ میلیون نفر در ایالات‌متحده امنیت غذایی ندارند، تاکید کرد: در کشور ما با افزایش یارانه‌هایی که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد امنیت غذایی وجود دارد.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه یکی از نوسانات ایران وابستگی به دلار و درآمدهای نفتی است که این دو اقتصاد ایران را به چالش می‌کشد به طوری که معیشت مردم کاملا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، ابراز کرد: بزرگترین اشتباهی که اتفاق افتاد اجرای برجام بود که اقتصاد ایران را شرطی کرد که هیچ سرمایه‌گذاری جرأت نمی‌کند در این اقتصاد شرطی سرمایه‌گذاری کند.

وی بیان کرد: آخرین حربه‌ دشمن سال ۹۷ بود که ترامپ از برجام خارج شد و یک شوک وحشتناک ارزی اتفاق افتاد و چیزی که سال ۹۷ و ۹۸ شاهد آن بودیم کاهش ارزش پول ملی  کشور است.

ربیعی با بیان اینکه تا زمانی که ما نتوانیم بحث نفت را با  درآمد پایدار دیگری جایگزین کنیم این شرایط تورمی و رشد نقدینگی ادامه دارد، مطرح کرد: میزان رشد نقدینگی در دولت سیزدهم متوقف نشده اما ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به شبهه دیگر مبنی بر اینکه پیش‌بینی شده که تا آخر سال ۱۴۰۰، دلار ۱۰۰ هزار تومان می‌شود که به طور قطع این امر اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: افزایش قیمت دلار یا کاهش پول ملی ما با بار تورمی نسبت مستقیم دارد چراکه دولت به دنبال مهار نقدینگی است.

* حرکت دولت به سمت شفافیت‌های مالی‌ باید حمایت شود

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: اگر در حوزه اقتصاد درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند و شفاف شود نقدینگی هدفمند می‌شود، گفت: یکی از کارهای دولت که باید حمایت شود حرکت به سمت شفافیت‌های مالی‌ است، اگر مالیات‌ها شفاف شود و هر کس مالیات واقعی خود را پرداخت کند به دولت کمک می‌شود که دولت به درآمد پایدار برسد.

وی با بیان اینکه با عدم تنظیم بازار مصداق‌ها و دستاوردهای اصلی انقلاب برای مردم ملموس نیست، ابراز کرد: کشوری می‌تواند پیشرفت کند که استقلال داشته باشد که اگر ایران به استقلال نمی‌رسید در هیچ‌یک از زمینه‌های علمی نمی‌توانست پیشرفت کند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت کشور بعد از انقلاب حدود ۲.۷ برابر شده و تولید ناخالص ملی ما تقریبا پنج برابر شده است، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که وضعیت ما بهتر است، با وجود اینکه صادرات نفت ما هم به یک چهارم کاهش پیدا است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی کشور ما بعد از انقلاب تقریبا ۱۰ برابر شده است و در حال حاضر حدود ۹۸ هزار واحد صنعتی فعال داریم، افزود:  صادرات غیرنفتی کشور ما تقریبا ۱۰۰ برابر شده و میزان درآمد و قدرت خرید مردم با وجود فشارهایی که وجود دارد ۳.۷ برابر شده است.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه سهم بخش خصوصی بعد از پیروزی انقلاب سه برابر شده است، مطرح کرد: یکی از شبهات رایج ما در حوزه دفاعی است که باید بدانیم بودجه دفاعی ما ۳ درصد است اما در  برخی از کشورها این رقم تا ۲۰ درصد هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سرشماری سال ۵۸، ۶.۵ میلیون سرپرست وجود داشته که ۲۵ درصد آن‌ها مسکن داشته‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون سرپرست خانواده داریم که ۷۵ درصد صاحب مسکن هستند و ۲۵ درصد مسکن ندارند.

ربیعی با بیان اینکه در سال ۵۷ تنوع کالاهای مورد استفاده‌ خانواده‌ها ۵۴ قلم بوده که در حال حاضر ۵۰۰ قلم است، یادآورشد: در سال ۵۶ در حوزه‌ سلامت ۸۰ دلار سرانه‌ سلامت در کشور بود که امروز ۴۰۰ دلار در این حوزه هزینه می‌شود و حدود پنج برابر رشد داشتیم.

وی با تأکید بر لزوم بیان کارآمدی و ناکارآمدی‌های انقلاب و انعکاس واقعیت‌های موجود، بیان کرد: قیاس‌ها باید درست باشد چراکه بیان واقعیت‌ها در حوزه اقتصای بسیار کمک کننده است.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه مطالبه‌گری هم باید شکل بگیرد، عنوان کرد: در بحث بازار یکی از عناصر مهم که کمک می‌کند فضا به سمت واقعیت حرکت کند روشنگری رسانه‌ها و مطالبه‌گری‌ها است.

وی افزود: مطالبه‌گری‌ها باید به این سمت برود که پرداخت مالیات‌ها واقعی و درآمدها شفاف شود و فضای دلاری و واسطه‌گری به حداقل ممکن برسد.

* یکی از معضل‌های جدی اقتصاد ما واسطه‌گری و دلالی است

ربیعی با بیان اینکه یکی از معضل‌های جدی اقتصاد ما واسطه‌گری و دلالی است، گفت: در بحث سیب‌زمینی تفاوت معنادار قیمت از سر زمین کشاورزی تا مصرف‌کننده وجود دارد که باید دست دلال به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات در استان همدان به استان‌های مجاور نسبت به دیگر استان‌ها به دلیل وجود واسطه‌گران قدری بالاتر است، تأکید کرد: نظارت‌ها در بحث میدانی در بازار میوه و تره بار همدان باید بیشتر اتفاق بیفتد.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت به کشاورزان همدان کمک خواهد کرد، مطرح کرد: در استان همدان هنوز الگوی اقتصاد ما مشخص نیست که بر مبنای کشاورزی، صنعتی یا گردشگری است که به صورت چالش مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه کشاورزی مزیت‌های رقابتی خوبی دارد، ابراز کرد: دشمن به دنبال حذف مزیت‌های رقابتی در کشور است.

ربیعی با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که نتوانستیم از تولید علم در کشور تولید ثروت کنیم که اگر این اتفاق بیفتد به وضعیت مطلوبی در حوزه اقتصاد می‌رسیم، گفت: در حوزه کشاورزی زمانی می‌توانیم بر روی محصول حساب باز کنیم که نهایی شود چراکه خام فروشی ظلم مضاعف به ما و نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه همراه کردن مردم در اقتصاد نتیجه می‌دهد، عنوان کرد: اگر بخواهیم وضع موجود تغییر کند مسیری جز انتخابات نداریم که باید انتخاب درست داشته باشیم.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه اگر در انتخابات میزان مشارکت پایین باشد دشمن به سلاح تحریم خود امیدوار می‌شود، خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی ما بعد از انتخابات بدتر خواهد شد چراکه فشار تحریم‌ها سنگین‌تر می‌شود اما اگر میزان مشارکت بالا باشد دشمن ناامید می‌شود و حربه‌اش را کارساز نمی‌داند و کوتاه می‌آید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات