به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، محمدعلی مرادی با اشاره به عملکرد راهآهن جنوب، گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، یک میلیون و ۳۱۸ هزار مسافر بین شهری در این پایانه ریلی جابجا شده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد رشد نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در حوزه قطارهای درون استانی با ۴۲ هزار و ۶۰۰ نفر جابهجایی مسافر نسبت به پارسال ۱۹ درصد رشد داشتهایم، افزود: در حوزه حمل بار نیز با حمل نزدیک به ۷.۵ میلیون تن کالا از لحاظ عملکرد رتبه چهارم را کسب کردیم و این آمار نشان دهنده اهمیت راهآهن جنوب در حوزه حمل بار در شبکه ریلی است.
مرادی با بیان اینکه امسال طرحهای مختلفی به بهرهبرداری رسیدند، ادامه داد: افتتاح ۷۰ کیلومتر از مسیر دوخطه اهواز_ اندیمشک در اردیبهشت ماه امسال انجام شد و ۴۰ کیلومتر پایانی نیز هماکنون آماده بهرهبرداری است.
مدیر کل راهآهن جنوب میگوید: در روزهای آتی ۱۴۰ کیلومتر دو خطه اهواز_ اندیمشک به بهرهبرداری کامل میرسد که باعث افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر و ... در این مسیر میشود. هزینه این پروژه نیز تاکنون ۱۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.
وی به آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره اشاره و اضافه کرد: براساس تعهدات راهآهن ایران حدود ۱۶ کیلومتر در داخل خاک عراق در حال انجام است و همچنین یک پل بر روی اروندرود در منطقه بصره باید ساخته شود که پیمانکار در حال کار است و امیدواریم رسالت ما که تکمیل قطارهای سراسری تهران_ کربلا است را به سرانجام برسانیم و همه زائران را به صورت مستقیم با قطار به کربلا جابه جا کنیم.
مرادی با اشاره به اینکه طرح ساخت بزرگترین سایت تعمیرات لوکوموتیو در اهواز امسال به بهرهبرداری رسید، گفت: درحال حاضر نیز توسط بخش خصوصی در حال استفاده و بهرهبرداری است.
وی افزود: ساخت سکوی درون ایستگاهی اهواز شامل زیرگذر، پله برقی و آسانسور نیز تکمیل شده است که برای اعزام مسافران میتوانیم از آن استفاده کنیم، همچنین طرحهای گوناگونی وجود دارند که در حال تکمیل هستند و امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسند.
مرادی با بیان اینکه راهآهن در حوزه ساخت خطهای جدید فقط به عنوان بهرهبردار عمل میکند، ادامه داد: ساخت خط با معاونت ساخت و توسعه راهآهن بوده که زیر مجموعه وزارت راه است.
وی میگوید: ساخت خطوط جدید به عهده معاونت ساخت و توسعه است که باید انجام شود که تاکنون بودجه خاصی برای آن اختصاص نیافته است، اما تلاش بر این است که جزو اولویتها باشد و بودجهای برای آن در نظر گرفته شود.
به گفته مرادی؛ امسال ۳۶ درصد درآمد حمل بار ما نسبت به پارسال افزایش داشته و درآمد راهآهن جنوب از حمل بار نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه امسال نزدیک به ۶۸۵ دستگاه ناوگان جدید وارد شبکه ریلی شدند، اضافه کرد: این ناوگان شامل ۶۴۵ دستگاه واگن باری نو، ۲ دستگاه سالن مسافری نو، ۲۲ دستگاه سالن مسافری نو بازسازی شده، ۱۰ دستگاه لوکوموتیو نو و ۵ دستگاه لوکوموتیو بازسازی شده بودند و در مجموع ۶۸۵ دستگاه به شبکه اضافه شد.
محمدعلی مرادی در خصوص نوسازی ناوگان مسافری راه آهن، میگوید: با برنامههای مدیرعامل سازمان و منابع بودجهای که در سالهای آینده تخصیص خواهد یافت، نوسازی ناوگان مسافری انجام میشود.
مدیرکل راهآهن جنوب گفت: نوسازی ناوگان مسافری در دستور کار قرار دارد و انجام خواهد شد و به تبع آن راهآهن جنوب نیز که برای کشور اهمیت خاصی دارد از این واگنها بهرهمند خواهد شد.
مرادی افزود: استقبال بیشتری از قطار شده و برای رضایت بیشتر مردم نیز یکم تا ۲۲ اسفندماه فروش بلیت قطار کاملا اینترنتی انجام شد تا کسی نتواند دخل و تصرف داشته باشد و عموم مردم بتوانند استفاده کنند.