خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۵۷۹۳۳۹
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، شـهر خرامه، شـهری در استان فارس اسـت. این شهرسـتان در سال‌های اخیر دچار خشک سـالی‌های متعدد شـده است که کشاورزی در آن را تحت تاثیر قرار داده است. تا قبل از وقوع خشکسالی، آب مورد نیاز کشاورزان شهرستان خرامه از رود کر تأمین می‌شـد، اما رفته رفته با وقوع خشکسـالی در این شهر، کشاورزی از رونق افتاد تا اینکه مسئولان قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج به فکر کشت محصول جدیدی افتادند که آب‌بری آن بسیار بسیار اندک بود.

از خشکسالی تا رونق تولید قارچ در خرامه

ایجاد ۳۰۰ واحد تولید قارچ

اسـماعیل جابری جهادگر بسیجی شـهر خرامـه در این بـاره می‌گویـد: با وقوع خشکسـالی و خشـک شـدن آب رودخانه‌های خرامه از ۱۷ سـال پیش؛ عمده روستانشـینان به مهاجرت به شـهر‌های اطراف روی آوردند. به همین خاطر بر آن شـدیم تا با تخصیص وام‌های اشـتغالزایی بسیج در خصوص پرورش محصولی با نیاز آبی کم مثل پرورش قارچ، از خیل مهاجرت‌ها جلوگیری کنیم. همین امر باعث تبدیل شهرستان خرامه به قطب پرورش قارچ کشور شد.

وی ادامه داد: هم اکنون در این شـهر سـپاه پاسـداران تعداد ۳۰۰ سالن پرورش قارچ راه اندازی کرده است. اما رونق اصلی از سال ۹۳ و با مشارکت خانواده‌ها رقم خـورده، یعنـی هر خانواده خرامه‌ای یـک کارگاه تولیدی کوچک پرورش قارچ راه انـدازی کرده اسـت.

کرامـت اهلا علیایـی از تولیدکنندگان موفق صنعت قارچ در این شـهر اسـت، آقای علیایی می‌گوید اولیـن کارگاه تولید قارچ خودش را به کمک همسرش در پشت بام منزلشان راه اندازی کرده است. او از مزیت‌های پرورش قارچ به نیاز آبی کم آن و امکان ایجاد شرایطی همچون دما و رطوبت مناسب به صورت مصنوعی و با کمترین هزینه اشاره می‌کند.

این فعال اقتصادی با تلاش شـبانه روزی آن کارگاه کوچک را تنها در مدت ۸ سـال به ۷ واحد پرورش قارچ تبدیل کرده است. ایـن تولیدکننـده آب و هـوای معتدل بین ۱۵-۲۰ درجـه خرامه را از عوامل موفقیت پرورش قارچ در این شهرسـتان نام برده چراکه به گفته او با وجود این شـرایط نیاز به هیچ گونه هزینه جانبی برای سـرمایش و گرمایش سـالن‌های تولید وجود ندارد.

او هم اکنون در کنار اداره سـالن‌های پرورش قارچ خودش، مشـغول آمـوزش به اهالی خرامه و کمک به راه انـدازی کارگاه‌های خانگی آن‌ها است، نتیجه آموزش‌های او احداث ۳۰۰ واحد تولید قارچ تا این لحظه است که این تعداد برای ۷۰۰ خانوار درآمدزایی کرده است.

او ضمن اشـاره به کمک‌های دلسـوزانه قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج در همکاری و اعطای تسهیلات به تولید کنندگان از سوی این نهاد گفت شهر خرامه و صنعت تولید قارچ همچنان نیاز به حمایت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها