رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی

تحقق عدالت انتخاباتی زمینه‌ساز مشارکت حداکثری مردم درانتخابات/ وعده‌های بیهوده مردم را ناامید می‌کند

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: رویکرد تبلیغاتی و انتقادی نامزدها باید به نحوی باشد که منجر به ایجاد یأس در مردم نشود. البته امید واهی دادن هم مضرات خود را دارد و نباید افراط و تفریط داشت و واقع‌گرایی بهترین حالت است.
کد خبر: ۹۵۸۰۴۵۸
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و از مظاهری که به تمدن سازی و جمهوریت و اسلامیت به عنوان پایه‌های انقلاب اسلامی کمک می‌کند، انتخابات است که تجلی مردم سالاری دینی و حکمرانی مردمی بر پایه دین است.

در واقع از ارزشمندترین دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی انتخابات است که برگزاری باشکوه آن اقتدار ایران اسلامی را در جهان افزایش می‌دهد.

امسال در یازدهم اسفند ماه دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم، انتخاباتی که 6 حوزه انتخابی اصلی  18 حوزه فرعی در استان مرکزی نیز خود را مهیای برگزاری آن کرده‌اند. در این راستا بهنام نظری رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با حضور در دفتر خبرگزاری بسیج استان مرکزی به سؤالات خبرنگار این رسانه درخصوص انتخابات پیش رو پاسخ داد.

بسیج: احزاب چقدر در مشارکت حداکثری انتخابات نقش‌آفرین هستند؟

ناکارآمدی احزاب در انتخابات کشور

متاسفانه کارکرد احزاب در کشور هنوز مستمر و مؤثر نیست به خاطر همین هم نمی‌توانیم قایل به این باشیم که احزاب در انتخاب تعین کننده و سرنوشت‌ساز باشند. یک حزبی می تواند در انتخابات تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد که از فردای برگزاری اتخابات کارکرد حزبی خود را شروع کند، مهره‌های اثرگذار را شناسایی و کادرسازی کند و یک سال قبل از انتخابات، افراد برای ورود به صحنه انتخابات مشخص باشند.

اینکه شاهدیم احزاب ما با همه نگاه‌ها و جریانات و نامزدها مصاحبه می‌کنند و می‌خواهند به یک جامعیتی برسند حاکی از این است کارکرد حزبی ما صفر تا صد نیست و در واقع شب انتخاباتی هستند که شاید به گرم شدن تنور انتخاباتی تا حد کمی کمک کند اما اینکه در تعیین انتخابات اثرگذار باشند متاسفانه در کشور نداریم به غیر از پایتخت آن هم به خاطر بافت جمعیتی و ساختاری که دارد.

نقش حزب اگر در یک دوره چهار ساله تقسیم شود آن وقت است که می‌توان گفت اثرگذاری آن در انتخابات بعدی از 30 درصد شروع شود؛ لذا بایستی به سمتی برویم که این اتفاق بیافتد.

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم همین موضوع است که البته یک عقب ماندگی بسیار گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد و درصدد هستیم که کارکردهای احزاب را براساس قانون احزاب به جایگاهی برسانیم که دو اتفاق خوب را شاهد باشیم چراکه هر زمان احزاب ما قوی باشند نمایندگان قوی از دل احزابِ قوی با کنش‌ها، عقاید و سلایق مختلف که زیر چتر نظام هستند به مجلس وارد می‌شوند.

از سوی دیگر چون برای کادرسازی یک مسیر پلکانی را طی کرده‌ایم، کارکرد احزاب در انتخابات به کارکرد اصلی خواهد رسید؛ یک فرد بعد از ورود به حزب از پائین‌ترین رده شروع خواهد کرد تا رشد کند و در کوره آزمون‌های مختلف تجربه کسب نماید. اگر این اتفاق افتاد هم مردم به احزاب اطمینان می‌کنند و هم احزاب کارکرد واقعی خود را در طول یک دوره چهار ساله کسب می‌کنند.

بسیج: نخستین وظیفه نامزدها در فضای تبلیغات انتخاباتی، سالم نگه‌داشتن فضا و رعایت اخلاق اسلامی است درخصوص بایدها و نبایدهای تبلغاتی بفرمائید.

وعده‌های بیهوده مردم را ناامید می‌کند

رعایت قانون نخستین وظیفه‌ای است که نامزدها باید داشته باشند، قانون جدید انتخاباتی یک سری ویژگی‌ها و اولویت‌ها را ترسیم کرده است موارد 70 تا 80 قانون جدید ناظر بر نحوه و شیوه تبلیغات و چگونگی انجام آن است. نامزدی که قرار است خود را در معرض رأی مردم قرار دهد و وارد خانه قانون‌گذاری شود خود بایستی یک سری از الزامات را رعایت کند ما نمی‌توانیم بپذیریم که نامزدی می‌خواهد به عنوان مرد قانون وارد مجلس شود و امروز خود قانون را اجرا نکند.

یکی از جنبه‌های مهمی که در تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک وظیفه ملی و انقلابی هر نامزد انتخاباتی باید مستمراً مورد توجه باشد، این است که کاندیداها علاوه بر این که برای جلب آرای عمومی به سمت خود تلاش می‌کنند، باید برای افزایش مشارکت عموم مردم در انتخابات و افزایش شور و نشاط انتخاباتی هم کوشش داشته باشند.

رویکرد تبلیغاتی و انتقادی نامزدها باید به نحوی باشد که منجر به ایجاد یأس در مردم نشود. البته امید واهی دادن هم مضرات خود را دارد و نباید افراط و تفریط داشت و واقع‌گرایی بهترین حالت است. خودداری از تخریب رقبا، خودداری از توهین و افترا بسیار ضروری است و علاوه‌ بر بار حقوقی که ایجاد می‌کند، فضای انتخاباتی را ناسالم و امکان یک انتخاب صحیح توسط مردم را مخدوش می‌سازد.

ماده 73 قانون انتخابات به صراحت درخصوص منع مسئولین اجرایی و مدیران دولتی درخصوص جانبداری از نامزد خاص، صحبت کرده است و ما هم به دنبال اجرایی شدن آن هستیم مواد 70 تا 80 قانون واقعا موارد مترقی و خوبی است تبصره های بسیار خوبی دارد. به استناد ماده 17 قانون، وظیفه‌ای برای قوه قضائیه در این زمینه تعیین شده که در حوزه پیشگیری است لذا ما در استان به فرض اینکه همه افراد ثبت‌نامی برای انتخابات تائید خواهند شد در 6 حوزه انتخابی را دعوت و موارد را در این زمینه برای‌شان تشریح و تبیین کردیم.

ماده 68 قانون درخصوص جزئیات نحوه تبلیغات توضیحات کامل دارد؛ در حوزه مستندسازی یک اکیپ قوی از بازرسین تشکیل شده که در حال رصد فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها هستند و نامزدهایی که تخلف کرده‌اند بدانند مستندسازی‌ها در حال انجام است و قانون هم مجازات خاصی را برای این تخلفات تعیین کرده است.

درخصوص بایدها و نبایدهای تبلیغاتی نامزدها حتما توجه کنند که فقط رزومه و برنامه‌های خود را عرضه کنند حق تخریب نامزد دیگر و سیاه نمایی در موضوعات و خدمات دولت را ندارند. مردم هم توجه داشته باشند که نماینده دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را دارد و در حوزه اجرا قانون برای نماینده تکلیفی را مشخص نکرده است. از این رو لازم است در آستانه انتخابات، مردم درباره وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را کسب کنند.

چه تعداد از نمایندگان استان تا این لحظه انصراف داده و چه تعداد از آنان حوزه انتخابیه خود را تغییر داده‌اند؟

تغییر حوزه انتخابیه یکی از کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان

31 نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از آغاز فرآیند انتخابات از ادامه رقابت منصرف شدند. از بین 7 نماینده یک نماینده در این دوره حضور پیدا نکرد، یکی تائید شورای نگهبان را نگرفت و یک نماینده هم حوزه انتخابیه خود را به تهران تغییر داد. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها چهار نماینده دوره یازدهم با دیگر نامزدها رقابت خواهند داشت و در نهایت این مردم هستند که تعیین کننده خواهند بود.

مردم هستند که انتخابات را در کشور ما رقم می‌زنند از لحظه‌ای که هیئت‌های اجرایی شکل می‌گیرند، هیئت نظارت هم برآمده از مردم است آنها هم بر روند اجرا نظارت استصوابی دارند.

در دولت سیزدهم یکی از موضوعاتی که به آن اهتمام ویژه داریم این است که در برگزاری انتخابات تا این لحظه هیئت نظارت را در کنار خود به عنوان یار و یاور و پشتیبان خود دیده‌ایم و هیچ اختلافی نداریم. انتخابات را پرنده‌ای می‌بینیم که دو بال نظارت و اجرا دارد این دو اگر با هم پر زدند به اوج می‌رسیم. در این دوره با افتخار می‌گوئیم تا به حال نداشتیم که شورای نگهبان و هیئت نظارت را عضو لاینفک برگزاری انتخابات بدانیم و معتقدیم این مسیر باید به این شکل ادامه پیدا کند.

بسیج: درخصوص تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد برخی نامزدها در فضای مجازی چه برخوردی خواهید داشت و چرا این نامزدها تا برگزاری انتخابات رد صلاحیت نمی‌شوند؟

نامزدهای انتخابات با قانونمداری به رقابت سالم بپردازند

در عرصه تبلیغات انتخاباتی بعضاً می‌بینیم که برخی نامزدها در فضای مجازی فعالیت خود را شروع کرده‌اند، ما به عنوان مجری قانون رعایت قانون انتخاباتی را ملاک عمل می‌دانیم با برخی از آنان برخورد کرده و می‌کنیم اما برخی از این صفحات از سوی طرفداران نامزدها ایجاد شده هر چند تا این حد را هم نمی‌پذیریم ولی چون خود نامزد اثر مستقیمی در آن نداشته نمی‌توانیم برخورد کنیم اما تاکید داریم که در بیان اظهارنظرها که در راستای تخریب سایر نامزدها یا سیاه نمایی اقدامات دولت باشد، براساس قانون برخورد خواهیم کرد.

پلیس فتا لیست و اسامی همه نامزدها را دارد و شبانه روز در حال رصد هستند و هر کجا عدول از قانون به نحوی باشد که بخواهد اثر منفی بر روند انتخابات داشته باشد حتما به شکل قوی وارد می‌شویم و برخورد می‌کنیم چراکه معتقدیم ورود به تخلفات انتخاباتی و برخورد با آن حمایت از نامزدهای دیگر است. مقام معظم رهبری بر رقابت در انتخابات تاکید دارند، که این رقابت باید در عین برابری باشد لذا ما برای اینکه شائبه‌ای ایجاد نشود که در حوزه اجرایی به نفع فرد یا نامزد خاص کار می‌شود با این تخلفات برخورد خواهیم کرد منتهی ساز و کار آن را دستگاه قضا مشخص و اجرا می‌کند؛ ماده 20 قانون هم استناد کرده که یک شعبه ویژه در این ایام تشکیل و در زمان تبلیغات، فعالیت نامزدها را رصد و مستندسازی انجام شود تا برخورد لازم با آنان صورت بگیرد.

بسیج: شفاف‌سازی هزینه تبلیغاتی نامزدها چقدر می‌تواند در اعتمادسازی سلامت انتخابات اثرگذار باشد؟

تحقق عدالت انتخاباتی زمینه‌ساز مشارکت حداکثری مردم درانتخابات 
یکی از اقدامات خوبی که در قانون جدید انتخابات شکل گرفت بحث شفافیت مالی است، در مجلس قبل هم اتفاقاتی افتاد ولی در این دوره همه نامزدها مکلف شدند که یک شماره حساب مالی با یک رابط مالی را مشخص کنند اما اینکه چقدر می‌تواند در اعتمادسازی سلامت انتخابات اثرگذار باشد هنوز جا برای کار دارد. اما یک اقدام خوبی است که براساس آن برای حوزه‌های مختلف انتخابی با توجه به وسعت و تراکم جمعیت سرانه مشخصی در نظر گرفته شده است.

نامزد انتخاباتی که قرار است به عنوان نماینده وارد مجلس شود و خدمتگزار مردم باشد برای این کار باید مراتب و الزماتی را رعایت کند که یکی از این الزامات شفاف سازی است؛ یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری برای نماینده در تراز مجلس انقلابی بیان کردند، وابسته نبودن نماینده به کانون‌های قدرت و ثروت است. تعیین منابع تأمین هزینه‌های انتخاباتی مهمترین گام در جهت سالم سازی فضای فعالیت‌های انتخاباتی بود که در این دوره انجام شد. طبق قانون انتخابات نامزدها نمی‌توانند بدون حد و حدود و از منبع نامشخص برای تبلیغات هزینه کنند.

یک موضوع دیگر که در راستای منویات مقام معظم رهبری در برابری و ایجاد رقابت سالم بود و در دو بُعد ایجاد شد، در ماده 82 قانون حرکت به سوی عدالت انتخاباتی آمده است که طبق قانون در هر استانی هیئت تبلیغات انتخابات استانی تشکیل شده و این هیئت، فهرست امکانات موجود برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی را از دستگاه‌های دولتی و عمومی أخذ و بر استفاده یکسان همه کاندیدها از این ظرفیت‌ها نظارت می‌کند. به‌عنوان مثال ظرفیت‌های شهری تبلیغاتی، سالن‌های اجتماعات و ظرفیت‌های عمومی که همه بتوانند به شکل برابر از آن استفاده کنند؛ در این‌صورت بخش زیادی از هزینه‌های نامزدها کاهش می‌یابد و در استان ما نیز 183 مکان دولتی شناسایی و احصا شد.

بُعد دیگر کانال‌های تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداها است، تعدادی از نامزدهای انتخاباتی تجربیات بسیار خوبی دارند حرف جدید برای گفتن دارند ولی عده و عده و هزینه تبلیغاتی لازم را برای عرضه خود ندارند تا خود را در معرض رأی مردم قرار دهند این عدالت انتخاباتی فرصت را برای همه نامزدها به یک اندازه فراهم کرد.

بسیج: درخصوص انضباط اجتماعی و نظم شهری نمایندگان تبلیغات چه مواردی را باید رعایت کنند؟

اخلاق و تقوای سیاسی در تبلیغات انتخاباتی رعایت شود

برای جلوگیری از آشفتگی بصری در سطح شهر و در ایام تبلیغات انتخابات، در سطح شهرستان‌ها برای انجام تبلیغات نامزدهای انتخابات و نصب پوسترهای تبلیغاتی مکان‌هایی جانمایی شده است.

شهرداری‌ها را مکلف کردیم هر جایی که خارج از قاعده و قانون بنری نصب شده است نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کنند؛ نیروی انتظامی هم با مراجعه به ستادها تذکر لازم را بدهند. لذا نامزدها و رؤسای ستاد انتخابتی‌شان باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند و اخلاق سیاسی را در این زمینه رعایت کنند.

کاندیداها باید بر رفتار و عملکرد اعضای اصلی ستاد انتخاباتی خود نظارت داشته باشند و از رفتارهایی که بر خلاف مصالح عامه، امنیت جامعه، نظم عمومی، ارزش‌های دینی و اجتماعی، امید و اعتماد مردم است جلوگیری کنند.

درخصوص ستادهای انتخاباتی هم هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی برای بانوان و یکی هم برای آقایان در شهر داشته باشد؛ در شهرهای بزرگ‌تر هم به تعداد نواحی شهرداری می‌توانند ستاد انتخاباتی داشته باشد.

بسیج: سخن پایانی

پیش بینی 1086 شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات پیش رو در استان مرکزی

اتفاقی که در قانون جدید افتاد پیش ثبت نام بود فرصت کافی به ما داد تا مدارک و سوابق افراد ثبت نامی با دقت بیشتری بررسی شود و همه مؤلفه‌ها برای تائید صلاحیت افراد در نظر گرفته شود. در استان مرکزی در مرحله پیش ثبت نام 964 نفر ثبت نام کردند که 859 نفر مرد و 105 نفر زن بودند. تعداد ثبت نام کنندگان نهایی به 524 نفر رسید بخشی انصرافی و بخشی رد شدند.

ثبت نام شدگان هیئت اجرایی 379 نفر، تعداد ثبت نام شدگان هیئت نظارت 306 و تعداد نامزدهای استان در این دوره بعد از اعلام نظر هیئت نظارت استان و شورای نگهبان 362 نفر در 6 حوزه اصلی بودند که چیزی برابر با ثبت نام نندگان دور قبلی بود.

یک‌هزار و 86 شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان پیش بینی شده است که از این تعداد، 340 شعبه سیار، 746 ثابت، 466 شعبه روستایی و 620 شعبه شهری است.

ان شاءالله مردم اهتمام جدی در بحث مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند، چراکه به فرموده رهبری، مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار حرکت دولت است. مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. 

 از جمله نوآوری‌ها در این دوره از انتخابات این است که به غیر از شناسنامه و کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت به عنوان سند هویتی برای افراد رأی دهنده در نظر گرفته شده است.

ادغام تعرفه رأی دو انتخابات

اتفاق دیگر در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌ صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق می‌اندازند. صندوق قرمز مخصوص مجلس شورای اسلامی و صندوق آبی رنگ برای مجلس خبرگان در نظر گرفته شده است.

 

 

وورد مدیران دولتی به بحث حمایت انتخاباتی در یکی از شهرستان ها بود که در یک فضای مجازی و رسانه ای بود در حال بررسی هستیم و به محض محرز شدن جانبداری شده در کسوت یک مسئول دولتی حتما عزل خواهد شد دلیل این است که فرمایش رهبری از قانون برای ما بلالاتر است وقتی ایشان فرمودند سلامت یعنی سلامت من مجری انتخابات حق ندارم قلما قدما حتی به صورت اشاره از یک فرد مشخصی حمایت کنم اگر یک فرماندار معاون یا بخشداری از یک نفر حمایت کرد و محرز شد همان روز عزل خواهد شد التزام به ولایت فقیه جزو الزامات کار ما است از رسانه ها می خواهیم هر کجا به چنین موضوعی برخورد کردید از رئیس ستاد انتخابات گرفته تا برگزاری انتخابات مستند محرز شد به نفع فرد خواصی تمایل پیدا کرده اند به ما اعلام دارند و در این زمینه با هیچ کسی عهد اخوت نداریم

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار