مردانی در نشست شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشورگفت: موضوع اشتغال دانش‌آموختگان یکی از کلان مسائل کشور است.
کد خبر: ۹۵۸۰۸۸۹
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
 

 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با همراهی برخی از معاونین و مدیران خود با حضور در سازمان بسیج اساتید در نشست شورای معاونین این سازمان شرکت و با اساتید بسیجی دیدار و گفتگو کرد.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست از جمله اهداف سازمان بسیج اساتید کشور را کمک به اعتلای نظام حکمرانی و تحقق دولت اسلامی ، تحقق اهداف بیانیه گام دوم در راستای تمدن‌سازی و افزایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی معرفی کرده و بررسی مسائل زیست بوم و کمک نهاد علم به مدیریت مسائل عمومی و کلان کشور را از دیگر اهداف سازمان بسیج اساتید کشور معرفی کرد.

مردانی تاکید کرد: در تمام کلان مسائلی که نظام با آن مواجه است باید دانشگاه پای کار نظام و دولت بیاید، هم نخبگان باید بیایند. ما متصدی هماهنگی امور دانشگاه هستیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید در راستای تحقق اهداف این سازمان به برگزاری جلساتی با رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس اشاره کرد و برخی نتایج این جلسات را عنوان کرد.

وی افزود: لازم است تمامی ظرفیت‌های علمی کشور در راستای حل مسائل بسیج شوند و واقعیت‌ها و حقایق جمهوری اسلامی را تبیین کنند، قدرت جمهوری اسلامی را قدرت نرم با کارآمدی بالا برده و علم نافع و بسط اجتماعی علم را که مد نظر مقام معظم رهبری است در عمل در میدان گره بزنیم . اگر مقاله‌ای تولید می‌شود و پژوهشی صورت می‌گیرد آن را در فضای حل مساله کشور آورده و همچنین به اسلامی شدن دانشگاه و تحول در علوم به ویژه علوم ایرانی اسلامی اهتمام ورزید. ابن مواردی است که ما دنبال می کنیم.

مردانی در ادامه به موضوع امید آفرینی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی کشور به عنوان دیگر موضوعات مورد توجه بسیج اساتید اشاره کرده و از تلاش برای فراهم سازی بستر سازندگی با محوریت اساتید در زیست بوم و در سطح کلان کشور در کنار دستگاههای اجرایی و قانون‌گذار و دستگاههای نظارتی سخن گفته و عنوان کرد: از جمله موضوعاتی که به نظر می رسد باید به آن رسیدگی کرد آنست که چرا سیاست‌های کلان مصوب مقام معظم رهبری از سوی مجمع تشخیص مصلحت عنوان می‌شود در عمل چندان پیاده نمی‌شود. در قلمرو موضوعی و مساله شناسی تحلیلی یا سیاست‌پژوهی، رصد و مطالبه مشکلات و سیاست‌های ارائه راه حل کمک به سیاستگذاری و خط مشی گذاری جمهوری اسلامی را در راستای مردمی سازی حکومت به عنوان یکی از قلمروهای این بحث می‌دانیم.

مردانی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به آنکه حفظ صیانت و ارتقای نظام حکمرانی قلمرو کلان موضوع مباحث بسیج اساتید است به تشریح ساز و کار قرارگاه کمک به اعتلای نظام حکمرانی پرداخت و پیشنهاد کرد گروههای پشتیبانی تخصصی در دستگاههای اجرایی در این موضوع تشکیل شود. گروههای پشتیبانی و ستاد هماهنگی و اجرایی در سطح استان و شهرستان‌ها نیز این بحث را پیگیری کنند. گروههای مساله محور بسیج اساتید در دانشگاهها و کارگروه‌های تخصصی، گروههای رصد و پایش ، اندیشکده های تخصصی که در دانشگاههای مادرهستند می توانند پشتیبان اصلی باشند و هیات‌های اندیشه‌ورز استانی و گروههای جهادی و محرومیت زدایی و مرکزی با همکاری اقشار دانشور در چرخه این جریان قرار گیرند.

وی سپس کارگروه‌های 20 گانه قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی و اساتید مسئول آنها را به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی کرد و گفت: این کمیته ها و قرارگاه جنبه هماهنگی و پل  میان دستگاههای نظام حکمرانی یعنی قوای سه گانه و دستگاههای عمومی مثل شهرداری و سایر نهادهای مرتبط را در بدنه اندیشکده های تخصصی و گروههای مساله محور دارند و شامل اساتیدی هستند که در این میدان پای کار بوده و بتوانند با  دستگاههای مختلف ارتباط گیرند.

وی در ادامه ضمن تشریح ارکان و ساختار اجرایی این قرارگاه از ۷ مساله اساسی که در این قرارگاه بر آن تمرکز شده سخن  گفت و افزود: البته این کمیته‌ها می تواند کارگروه‌های تخصصی دائمی یا کارگروه‌های موضوعی مرتبط را تشکیل دهند فرضا در کارگروه کشاورزی قرار است کارگروه تخصصی بررسی محصولات تراریخته تشکیل گردد.

مردانی  سپس موضوع اشتغال دانش‌آموختگان را به عنوان یکی از کلان مسائل کشور است مطرح کرد و گفت: اشتغال دانش آموختگان یکی از موضوعات مهمی است که اکنون از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. این موضوع می‌تواند بستر خوبی باشد برای همکاری مجموعه بسیج اساتید و سازمان اداری و استخدامی کشور برای خط مشی گذاری در بحث اشتغال دانش آموختگان . اگر چه بحث اشتغال اساسا به وزارت کار مربوط است اما هسته فکری و سیاست گذاری آن می تواند در سازمان اداری و استخدامی شکل بگیرد. برای جلوگیری از خروج نخبگان و مولد کردن آنها برای سازندگی کشور و در تمدن سازی آینده  این می‌تواند موثر باشد که همه دستگاه‌های مرتبط در این موضوع در بستری به  بحث و مطالعه و بررسی ظرفیت‌ها بپردازند و راهکار بهره گیری از توانمندی‌های دانش‌آموختگان برای کارآفرینی و ... که در بسیاری کشورهای دنیا انجام شده و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان  و از این دست  که در سال‌های اخیر با تاکیدات رهبر انقلاب در کشور ما هم دارد انجام می‌شود، فراهم گردد.

مردانی گفت: این واقعیت است که این حجم فارغ التحصیلان در ظرفیت محدود ادارات و سازمان‌ها نمی‌توانند مشغول به کار شوند و قطعا باید در سیاستگذاری‌های آموزشی که مقام معظم رهبری فرمودند گرایش‌ها بر اساس نیازهای جامعه رخ دهد و برای آنها برنامه ریزی شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید ضمن اظهار امیدواری از اینکه با همکاری  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان بسیج اساتید گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شود، افزود: با جمع بندی گرایش‌ها و رشته‌ها و برآورد ظرفیت‌های کشور بحث کارآفرینی، فرهنگ سازی در این موضوع شده و موضوع شرکت های دانش بنیان یا هر موضوعی که می‌تواند بخشی از دانش آموختگان را کارآمد و مولد سازد دنبال خواهیم کرد. دغدغه به کار گیری دانش آموختگان دغدغه نشاط و کار آفرینی و اقتصاد به این  امر گره خورده که بتوانیم از سرمایه انسانی مان به درستی استفاده کنیم. 

لطیفی: 5410 مجوز جذب استاد صادر شده است

لطیفی در این نشست با تاکید بر اینکه رویکرد تکیه بر بودجه برای مدیریت کشور در سال‌های گذشته قابل تامل است، گفت: در ادوار گذشته تصور می‌شد که کشور با بودجه مدیریت می‌شود، این وضعیت در مراکز مختلف کشور دیده می‌شود و همه به دنبال جذب منابع هستند؛ در صورتی که کشور و بودجه، با فکر مدیریت می‌شود. از این رو برای حل مشکلات کشور با فکر و اندیشه نخبگانی می‌توان به میدان آمد.

وی در تعریف کلمه بسیج  گفت: بسیج به معنای آماده و ساخته است، بسیجیان همواره نشان داده‌اند که فارغ از ساختارها آماده خدمت هستند و در هر کجا نیاز باشد به میدان می‌آیند. بدین ترتیب بسیج استادان به معنای  فرهیختگان آماده است. از این رو بسیج استادان، در این زمانی که به تعبیر رهبر انقلاب، در مرحله دولت‌سازی هستیم، می‌تواند نقش مهمی در بازپردازی مفهوم دولت اسلامی ایفا کند.

معاون‌رئیس جمهور با گلایه از وضعیت فرایند جذب در آموزش عالی، گفت: ما در سازمان اداری و استخدامی کشور، 5410 مجوز برای جذب در آموزش‌عالی صادر کرده‌ایم؛ اما طولانی بودن فرایند جذب در آموزش عالی، منجر به نارضایتی متقاضیان جذب در دانشگاه‌ها شده است. البته راه‌هایی برای کوتاه کردن این مسیر وجود دارد که سامانه‌مند کردن، تسریع در پاسخگویی گزینش و  جذب به صورت متمرکز و با رعایت فرصت برابر مبتنی بر شایستگی‌ها می‌تواند به کوتاه شدن فرایند جذب کمک کند. 

وی در پایان از فرصت بهره‌گیری از ظرفیت بسیج استادان در سازمان اداری و استخدامی کشور استقبال کرد و گفت: بدین منظور نیاز است،  کارگروه مشترک در زمینه اصلاح فرایندهای اداری، بازتعریف ماموریت دستگاه‌های اجرایی و آموزش کارکنان و مدیران و افزایش بهره‌وری تشکیل شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات