خبرهای داغ:

آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری در تغییر الگوی کشت

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تغییر الگوی کشت استان در ۸ گروه مختلف انجام شده است و درصد تحقق در کشت آبی ۸۶ درصد و در کشت دیمی ۱۰۱ درصد محقق شده، به‌طوریکه استان رتبه یک کشوری را در سال ۱۴۰۱ به‌دست آورده است.
کد خبر: ۹۵۸۴۵۹۷
|
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در جلسه الگوی کاشت استان، یکی از موانع موجود در رابطه با کشت محصولات دیم را ناهماهنگی و منطبق نبودن تقویم زراعی با تقویم سال آبی دانست.

وی افزود: فاصله ۶ ماهه بین این دو تقویم باعث می‌شود، محصولات پر آب‌بری مانند سبزیجات و سیفی‌جات که در ابتدای سال کاشته می‌شود، بخش عمده‌ای از منابع آبی را استفاده کنند و برای محصولات کم‌آب‌بر که در نیمه دوم سال کاشته می‌شوند، آب به اندازه کافی باقی نماند.

کرامتی تاکید کرد: آذربایجان‌شرقی در تولید برخی محصولات از جمله نخود و کلزا بسیار مستعد است، اما  در شرایطی که ما قابلیت تولید مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی ، تبدیلی و تکمیلی را در داخل استان داریم در مواردی مشاهده می شود که کارخانجات مواد اولیه خود را از سایر استانها و یا خارج از کشور وارد می کنند.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در پایان این نشست به جمع بندی مباحث پرداخت و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد برخورد ما با امور به صورت صفر یا صد است و ما نمی‌توانیم به یکباره به کشاورزانی که سال‌ها مشغول کشت محصول خاصی هستند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند، تکلیف کنیم که فعالیت خود را متوقف کنند.

جبارعلی ذاکری؛ ادامه داد: ما باید بر اساس اولویت‌بندی محصولات و طبقه‌بندی کشاورزان، اقدام به مدیریت حوزه کشاورزی کنیم.

ذاکری مشکل اصلی را در حوزه کشاورزی نه مزارع و باغات موجود، بلکه گسترش آنها دانست و تاکید کرد: اهتمام ما باید بر جلوگیری از روند افزایش سطح زیر کشت در استان باشد.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در رابطه با کشت محصولات دیمی و کم‌آب‌بر تاکید کرد.

ذاکری همچنین بر لزوم فعالیت تیمی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه مدیریت منابع آبی تاکید کرد و افزود: باید تمامی سازمان‌های مرتبط همزمان در جلسات حضور داشته باشند تا بتوانیم با نقد عملکرد و طرح مشکلات، راهکاری برای مدیریت منابع آبی به دست بیاوریم.

 وی افزود: ما از یک ‌سو باید ببینیم تغییرالگوی کشت تا چقدر توانسته در مدیریت منابع آبی موثر باشد و از سوی دیگر باید راهکارهای معیشت جایگزین برای کشاورزان در نظر بگیریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها