مردم استان مرکزی در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند و برای این ماه مبارک ارزش خاصی قائل هستند. مردم مؤمن این خطه، همانند خداجویان دیگر نقاط کشور مناسبت‌های ویژه مذهبی و ملی را با آداب و سنن ویژه‌ای برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۸۵۴۴۷
|
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ماه مبارک رمضان برای ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛شب‌بیداری‌های سحرگاهی، نشستن در کنار سفره سحری و نیایش شبانه، تکاپوی تهیه سفره افطار و شوق و انتظار نشستن در کنار این سفره و شنیدن طنین دعای ربنا، لذتی وصف‌نشدنی دارد.

ماه مبارک رمضان فرصتی شد تا به آداب و رسوم قدیمی مردمان استان مرکزی را در ماه مبارک رمضان و ایام روزه داری بپردازیم آدابی که هنوز اهالی دیار آفتاب سینه به سینه آن را به یکدیگر منتقل می کنند و گنجینه ای از سنن گذشتگان این دیار است.

یکی  از آداب و رسوم محلی در شهرستان‌های استان خصوصا در دلیجان و خمین در ماه مبارک رمضان این است که جوانان این شهرستان از سه روز مانده به این ماه مبارک به بلندترین ارتفاع در شهر خود می روند و در انتظار حلول ماه، شب ‌زنده داری می‌کنند. در این مراسم، جوانان پس از دیدن ماه، با ندای‌الله اکبر، خبر از حلول ماه مبارک رمضان می‌دهند.

یکی دیگر از آداب و رسوم محلی مخصوص ماه مبارک رمضان در شهرستان خمین استان مرکزی، سحر خوانی است. در این مراسم، هر شب نوجوانی بر بام خانه‌ای در محله خود می‌رود و با کوبیدن برپشت یک طبل و خواندن مناجات، سحرخوانی را آغاز می‌کند.

هر چه زمان به پایان سحر و طلوع خورشید نزدیک می‌شود، کوبیدن چوب بر طبل سریع‌تر می‌شود تا روزه‌داران بدانند دیگر وقت اذان است و باید از خوردن پرهیز کنند و برای اقامه نماز آماده شوند. با رسیدن وقت اذان نوجوان هم اذان گفتن بر بام خانه را آغاز می‌کند.

از آئین‌های ارزشمند مردم خمین برای تشویق کودکان و نوجوانان به روزه‌داری، آیین «سرزبانی» است، خانواده‌های خمینی پیش از آمدن ماه پربرکت رمضان، هدایایی برای نوجوانان خود آماده می‌کنند و به آن‌ها تقدیم می‌کنند تا آن‌ها را به عبادت سوق دهند و از روزه‌داری آن‌ها ابراز خوشحالی کنند.

اهالی خمین در روز ۲۱ ماه رمضان که مصادف با شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) رسمی به نام شب تیغ دارند. این رسم در حال حاضر میان روستائیان و گاوداران انجام می‌شود. در این شب، مردم به جای اینکه از شیر گاو برای مصرف خود استفاده کنند، آن را که به شیر شب تیغ معروف است به نیازمندان و فقرا می‌بخشند. آنها همچنین در این روز به دیدار اهل قبور و زیارت امامزادگان و زیارتگاه‌ها می‌روند.

همچنین در شب ۲۷ رمضان که مصادف با روز کشته شدن ابن ملجم مرادی است، برای افطار و شام تمام خانواده‌ها آش رشته می‌پزند و اقوام درجه یک را مهمان می‌کنند. بعضی‌ها نیز آش را بین همسایگان توزیع می‌کنند.

پختن غذاهای محلی مانند شله زرد ،حلوای شیره انگور، شیر برنج و حلیم در هنگام افطار از رسوم مردم خمین است. در روستای «فرنق» هم قبل از آمدن ماه رمضان سه نوع نان خانگی مخصوص ماه رمضان به نام های «فطیر شیر»، «نان گرده» و «نان شاطه»می‌پزند. برگزاری ختم قرآن و افطاری دادن نیز یکی دیگر از رسومی است که مردم خمین همچنان به آن پایبند هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات