خبرهای داغ:

توضیحات رئیس میراث فرهنگی دزفول درخصوص ریزش یک خانه قدیمی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول توضیحاتی درخصوص ریزش یک خانه قدیمی در کوچه زیرپیکر این شهرستان ارائه داد.
کد خبر: ۹۵۹۱۱۹۰
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، حمیدرضا خادم درخصوص ریزش یک خانه قدیمی در کوچه زیرپیکر شهرستان دزفول گفت: این خانه قدیمی خالی از سکنه بوده و سال‌های متوالی رها شده است که بخشی از آن براثر بارندگی‌های اخیر ریزش کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد این خانه ریزش کرده است، افزود: برخلاف نظر مالک که مایل به تخریب کامل بنا بود، رفع خطر توسط شهرداری صورت گرفت و امیدواریم در ادامه بارندگی‌ها مشکلی برای آن پیش نیاید.

خادم با اشاره به اینکه این خانه قدیمی ثبت ملی نیست، ادامه داد: پیشتر چندین بار از این خانه بازدید کرده بودیم و با مالک مذاکره کردیم که زیر نظر میراث‌فرهنگی اقدام به مرمت کند که تحت هیچ شرایطی قبول نکرد و با توجه به اینکه درباره خانه میان وراث اختلاف وجود دارد، اصلا حاضر به هزینه نیستند، به آنها پیشنهاد معرفی سرمایه‌گذار برای مرمت و بهره‌برداری بنا برای اقامتگاه یا رستوران سنتی را دادیم که باز هم مخالفت کردند، همچنین چندروز قبل نیز به مالک اطلاع دادیم که اقدام به رفع خطر از بنا کند که با وجود مراجعه مالک به اداره، اقدامی انجام نشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول می‌گوید: شرط ثبت ملی، رضایت مالک است و به همین دلیل هم میراث‌فرهنگی برای اقدام و پیگیری درخصوص خانه‌هایی که ثبت ملی نیستند محدودیت دارد.

وی با بیان اینکه تمام ریزش‌های اخیر در بافت قدیم دزفول مربوط به خانه‌هایی است که خالی از سکنه بوده و رها شده‌اند، اضافه کرد: باوجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های مکرر، متاسفانه مالکان تمکین نمی‌کنند.

خادم در پایان گفت: از مالکین خانه‌های قدیمی درخواست داریم اگر شرایط نگهداری و مرمت را ندارند به اداره میراث‌فرهنگی مراجعه کرده تا به آنها سرمایه‌گذار معرفی کنیم تا ضمن مرمت و نگهداری از خانه، تبدیل به اقامتگاه سنتی یا رستوران سنتی شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار